Ik hou niet zo van lijnzaadolie. Is ook maar een tijdelijke oplossing. Ik heb daar teveel paardentuig en hout mee moeten behandelen. Misschien dat ik ze in de primer zet en gewoon zwart spuit.
Ondertussen wel een week weg geweest maar Duitsland niet meer bereikt. Blij dat de bus weer rijd. Geen problemen onderweg ook al was het 'maar' 1000km rijden heel de week. Vanmiddag terug thuis en het achterlogo lag in de bus. Er gelijk opgezet met dubbelzijdig tape.
De nummerplaathouder met camera (amazon) bevalt. Was even aansluitprobleempje dat ik de kabel was vergeten door te trekken vanaf A-stijl naar de radio. Maar daar kom je uiteindelijk ook achter De camera werkt goed ingelust op het achteruitrijlicht. Schakelt zonder storing, haperen, strepen, ruis of terug uitvallen in. Beeldhoek is niet optimaal omdat de camera maximaal naar beneden gekanteld is voor zicht op de trekhaak. Voor achteruitrijden dus zo niet geschikt, was voor mij ook enkel voor aanpikken aanhanger (of precies tegen boom/muur parkeren) Voor meer overzicht gebruik ik de achter dashcam die ik op het beeldscherm van de voorzijde-dashcam heb staan.
Zojuist de beugelspiegels van een pickup gemonteerd. Geeft iets breder beeldveld dan origineel. De gewone linkerbuitenspiegel komt vrijwel net zo ver naar buiten toe maar de rechterspiegel is wel duidelijk breder. Morgen nog eens nameten op de weg met belijning of ik aan het wettelijk zichtbeeld voldoe met de keet. Deze is 210 breed en iets breder dan de tri-asser kipaanhanger. Volgens mij bestaan er ook iets langere beugelspiegels, als ik ze vind leg ik ze op de plank. Maar nu is het net wat breder dan origineel en hopelijk rij ik ze er niet af door de bossen. Tot nu toe gebruikte ik vaak de inklapfunctie om net langs een boom of verkeersbord/lichtmast te manoeuvreren. Dat is met de beugelspiegels wat lastiger aan bijrijderzijde....
oja, moet aan bestuurderzijde eigenlijk de stekker nog ompinnen omdat deze op/neer en L/R verkeerd om bediend. Bijrijderzijde was ok.
Nou de spiegels zijn nog krap aan. Bestuurderszijde is goed, kan langs de keet kijken en voldoe goed aan de eis van 10 meter achter de spiegel 2,5 meter naast de keet blikveld en dit langs de keet tot op horizon. Bijrijder zijde is wat minder, maar voldoe wel aan langs de keet naar achteren op 20 meter een beeld van 4 meter breed en dit tot op horizon. (als ik de keet parallel de lijn langs de weg zet dan zie ik deze lijn tot op horizon) Aan de bestuurderszijde heb ik zelfs in de verte blik op de weg achter de keet. De spiegels voldoen dan wel. Zag dat Venta Supply verlengingen levert voor de beugelspiegel (als op de Karmann campers) en de spiegelunit dan ook verticaal zet. Want dat is wel irritant met iets achter de bus dat je spiegel/zicht scheef staat ten opzichte van de verticale zijkant aanhanger/keet. Ga ik achteraan.
Moet komende periode voor afronding projecten nog door het land. Ook wat nachtwerk en inventarisaties/monitoring. Omdat ik alleen toch niet in het hefdak slaap, en deze met het slechte weer en hoge luchtvochtigheid liever niet opzet omdat deze niet kan opdrogen als ik terug vroeg vertrek, heb ik een andere oplossing gezocht.
Op de slaapbank en stoel gaat op zich best alleen veel gehannes en ruimte gebrek. Nu heb ik de slaapbank gestald en gebruik ik de 2 losse zetels wat ruimtelijk beter werkt. We zijn toch met zijn 4 hiero. Dus om beneden te slapen heb ik al wat zaken geprobeerd, los matras is te omslachtig, vouwmatras geen comfort, veldbed te kort voor mijn lange benen etc etc. Heb al paar keer de keet meegenomen want heb daar een hoogslaper (met open gezaagd voeteneinde) met bureau in staan. Maar om nu voor 1 of twee nachten de keet mee te trekken......
Ik heb van alles bekeken en kwam uiteindelijk op een visbed/stretcher uit. Goede en degelijke kwaliteit, voldoende lengtemaat (78x212 cm) . Ik heb lokaal een zgan Solar SP C tech visbed met accessoires gevonden wat precies past naast 1 stoel en de koel/vrieskist. Dus aan de schuifdeur zijde 1 zetel en daarachter de koelbox. Dan heb ik ook nog ruimte over voor een 60x40 krat tussen stoel en koelbox. Aan de andere zijde past de stretcher er mooi strak tussen. Kan net tussen de voet van de multivantafel en het blad. Onder de stretcher kan ik nog 4st. 40x60 kratten kwijt met werkgerief en werkkleding. Bij de stretcher zat ook een zgan 4-seizoens slaapzak en een op maat gemaakte bisonyl opberghoes voor in de stalling.
Zo meer dan voldoende ruimte om te werken, ook achterin al dan niet met gedraaide voorstoel. En slapen als een prinsheerlijk, nog nooit zo'n luxe veldbed gezien of gehad. De stretcher is ook al besproken door mijn zoon als hij op zomerkamp gaat en op vakantie ipv een luchtbed. Moeder de vrouw zag het ook wel zitten voor in de tuin, handiger om rond te slepen naar schaduw onder de bomen dan het grote tuinbed.
oja, voor kapstok en allerhande heb ik een zooi van die magneet haken van de action. plakken lekker goed op het versterkingsframe.
Ik heb vandaag eens de brug vrijgemaakt om aan diverse auto's/machines te werken. Na het eten dan ook maar het reservewiel er weer onder gepropt.
De 235/70R16 General Grabber AT3 op stalen 6.5J velg paste op druk strak onder de bus. Ik heb de diameter toen niet opgemeten.
De huidige 235/70R16 BF-Goodrich TrailTerrain op 7J lichtmetaal past dus niet zomaar. De band heeft op 1.8bar een diameter van 75cm. Dat is ook de maat tussen de chassisbalken. De bandenrekenmachines geven een diameter van 73,5 cm wat afwijkt van de werkelijkheid.
Ik had de kuipen terug gemonteerd en toen gepast. Ging niet, lucht eraf tot 0.6 bar en dan ging die strak erin. Ik heb daarna de band er weer uit gehaald en daar waar die tegen de kuipen 'afdruk' gaf heb ik de kuip deels met multitool weggesneden. Aan de zijkant langs de chassisrail in het midden (breedste van de band) drukte de kuip naar binnen toe vanwege de bout voor de trekhaak. Hier stukje weggesneden wat paar mm ruimte geeft aan beide zijden. Aan de achterzijde drukt de kuip strak tegen de achter traverse. Hier ook stukje weggesneden wat paar mm speling geeft. Toen ging de band er strak in. Nu blijkt dat minder druk je in de breedte wel wat speling hebt maar in de lengte dus niet. Band zit dus strak tegen het differentieel en de achter traverse.
Dat de band op 0.6 bar zit vindt ik niet erg, heb een compressor bij en op 0.6 bar durf ik de band ook wel voor nood te rijden. Heb in de duinen al op 0.8 bar gereden zonder problemen.
Verder is de ophangbeugel wel een zwakke plek. Zitten wat scheurtjes in dus die moet vervangen en zwaarder gemaakt worden.
De onderzijde van de beugel zit op 29 cm boven wegdek. De torsiebar achter zit op 30 cm boven wegdek. Subframe voor zit op 26 cm boven wegdek. Carter zit ongeveer 27 cm boven wegdek. Als je de vrijloophoek achter neemt vanaf midden wiel op de weg naar de trekhaak zit het reservewiel binnen de lijn. Neem je de onderzijde bumper dan valt de achterste 20 cm van de beugel buiten de lijn. Uitlaatdemper en reservewiel zitten ongeveer even hoog boven het wegdek. De pijpjes zou je dan ook platrijden als je de vrijloophoek maximaal zou nemen.
Afgelopen week een andere set beugelspiegels gevonden. Deze set heeft de lange(re) beugels. (korte beugels ca. 15 cm en de langere ca. 25 cm). De langere beugels hebben dan ook een knik in de beugel dat de spiegel verticaler komt te staan in plaats schuin met de carrosserie. Deze ga ik later eens monteren als ik de bus binnen heb voor onderhoud. Buitenbreedte van de spiegels wordt dan ca. 244cm ipv de 224 cm. Tot nu toe geen problemen met de smalle beugels. Maar is soms erg krap aan langs obstakels. Ik vermoed dat ik met de lange beugels wel stukken beter zicht heb langs de tridem-kipkar en de schaftkeet. Ik ga denk ik ook bekijken of ik de kabelboom wat makkelijker kan wisselen ipv telkens het deurpaneel te verwijderen. Dat de stekker van buitenaf gewisseld kan worden.