Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wat technieken opfrissen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Muug

wat technieken opfrissen

Bericht door Muug »

Dit jaar zou ik graag de technieken van ons campertje wat willen opfrissen, want het is nodig.
- electriciteit: nieuwe bedrading zal zeker geen kwaad kunnen. Het schema analyseren en aanpassen/moderniseren/vereenvoudigen waar nodig. Zo zit er onder het gasbekken behoorlijk veel electriciteit, diverse "suikertjes" inbegrepen. Er zit daar ook twintig jaar opgehoopt stof en vuil. Het is gewoon een warboel. Ik ga ook overwegen of ik een omvormer of zo'n Multiplus-toestel ga toevoegen: daarvoor moet ik nog een ideale locatie vinden, want ons campertje zit behoorlijk vol.

Afbeelding

- gas: ik heb vorige week gezien dat er een houdsbaarheidsdatum op de gasleidingen staat. "Best vervangen voor 2015". :nuts Ik ga ook eens kijken of er snelkoppelingen voor die gasflessen zijn, zodat ik niet steeds een gigantische steeksleutel moet meenemen.

Idealiter is dat allemaal gebeurd voor juni, want dan gaan we drie weken naar Engeland en Wales, wat landhuizen en natuurparken bezoeken. Maar eigenlijk weet ik nu al dat waarschijnlijk een te strak tijdsschema is. :muur

In deze topic zou ik de diverse onderwerpen willen opvolgen en desgewenst met jullie wat oplossingen/opties/situaties bespreken. :proost
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
peetjeadhdtje

Re: wat technieken opfrissen

Bericht door peetjeadhdtje »

Ik zou ook de slangen weghalen van de vibrerende koelvinnen.
Muug

Bericht door Muug »

Dat ook ja. :toppie

Iemand in mijn omgeving had ook al gesuggereerd om die drie waterleidingen te scheiden van al die elektrische componenten en stroomkabels. In principe heeft hij geiljk maar dat wordt een gezond vraagstukje want onder het aanrecht zit sowieso electriciteit die daar niet weg kan, met name de elektronische regeleenheid van de absorptie-ijskast (zwarte unit links). Nu, misschien kan een groot deel van die bedradingen en connectors naar rechts verhuizen.

Wat even goed een mogelijkheid is: het Truma-boilertje eruit gooien. Dat werkt nu enkel op de walstroom, en ah, we gebruiken het op een zeldzame keer na nooit. Het heeft ook al staan pissen in onze camper, dat was een minder leuke ontdekking. Die verwijderen vereenvoudigt het elektrische schema sterk, plus het water kan van de schoonwatertank recht naar een ander vaste mengkraan-met-schakelaartje. Dan heb ik wel voor niets een nieuwe mengkraan gekocht vorig jaar, niet dat dat de wereld kost. Maar dan zou ik alleszins een mooie propere watervrije basis hebben om de nieuw elektriciteit op te fixeren. Da's zeker te overwegen. :toppie
Muug

Bericht door Muug »

Kogel door de kerk: Truma eruit, waterslang recht van schoonwatertank naar nieuw California-kraantje. Veel betere scheiding van water en electriciteit. Dus de grote witte draaiknop vooraan rechts kan dan ook weg. Trumaatje kan dan de verkoop in.
Plaats reactie