Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startproblemen bij half lege tank

vragen over de T4
Plaats reactie
Giovannivd

Startproblemen bij half lege tank

Bericht door Giovannivd »

Hi allemaal, ik ben nieuw hier op het forum en sinds vorig jaar augustus trotse eigenaar van een VW T4 2.5 TDI! Helaas heb ik inmiddels wat startproblemen. Dat is al een tijdje geleden begonnen, maar heb toen de gloeibougies vervangen wat het even had opgelost.

Maar nu wanneer mijn tank half leeg is krijgt ie' steeds meer moeite met starten. Dit is alleen met koude motor (met warme motor start ie' meteen) en soms moet ik dan gas bijgeven om 'm uberhaupt te kunnen starten. De gloeibougies en brandstoffilter zijn nieuw, er is zelfs een brandstof terugslagklepje in gezet tussen de filter en motor om de brandstofdruk op peil te houden, en de accu heb ik doorgemeten en die is goed.

Ook heb ik dan in mijn eerste versnelling weinig power en begint de motor te schudden als ik de koppeling te hoog laat opkomen zonder voldoende gas bij te geven. Mijn verdenking gaat uit naar de verstuivers(?), er staat 210k op de teller en hier is nooit iets aan gedaan. (ook ben ik bang dat de koppeling wel aan vervanging toe is met deze km stand en aangezien deze heel hoog zit, maar dat is weer een ander verhaal...) :nuts

Ik hoor graag wat jullie denken bij deze mankementen, voordat ik halsoverkop mijn verstuivers laat reviseren wat toch een duur grapje is :( Wat zou het nog meer kunnen zijn? (brandstofpomp of misschien timing?)

Groetjes,

Giovanni
VW T4 2.5 TDI
Bouwjaar 2000
210.000 km
VW T4 2.5 TDI | LWB, korte neus | bwjr 2000 | 210.000km
websurfer

Re: Startproblemen bij half lege tank

Bericht door websurfer »

Waarschijnlijk zuigt de motor lucht aan (een veel voorkomend issue)
waarschijnlijk is je aanzuigbuis van de brandstof (in de tank) gescheurd en zuigt daar dus lucht mee aan
mijn eerste actie zou zijn deze te bekijken (half lege of legere tank is een indicatie van het issue )!
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Hanz

Bericht door Hanz »

Daar moest ik ook aan denken. Dit probleem is al vaker voorbij gekomen op het forum en wordt meestal in verband gebracht met het tankelement. Zoek maar eens op tankelement.
Giovannivd schreef: 03 mar 2025, 18:21 . . . er is zelfs een brandstof terugslagklepje in gezet tussen de filter en motor om de brandstofdruk op peil te houden, . . .
Het is nooit een goed idee om iets toe te voegen als je de werkelijke oorzaak van het probleem niet weet. Het systeem wordt er alleen maar complexer van en het zoeken naar de oorzaak moeilijker. Het tankelement dat ik boven genoemd heb zorgt er al voor dat de brandstof niet terugloopt, dus beter daar de oplossing zoeken. Nu blijft de leiding tussen filter en motor wel gevuld maar de leiding tussen brandstoftank en filter loopt misschien wel leeg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Giovannivd

Bericht door Giovannivd »

Oh super, bedankt voor de reacties! Ik zal eens kijken naar het tankelement.
VW T4 2.5 TDI | LWB, korte neus | bwjr 2000 | 210.000km
M-a-r-t

Bericht door M-a-r-t »

Het kan ook zijn dat het asje van de brandstofpomp niet meer goed zit. Dat kan dezelfde klachten geven.
Als het niet voorkomt bij een bijna lege tank kan je ook eerst de pomp bekijken. Er zijn speciale revisiesetjes voor.
Plaats reactie