Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Extra zitplaats

vragen over de T5
Plaats reactie
fredvankemenade

Extra zitplaats

Bericht door fredvankemenade »

Wat zijn de mogelijkheden in onze VW als ik een extra zitplaats wil creeren? Onze situatie is veranderd met betrekking tot kinderen. Wat maakt dat we nu met vijf inzittenden te maken hebben (2 volwassenen, 2 grote kids en 1 baby van bijna 1 jaar). We willen natuurlijk wel met onze camper op pad kunnen en vandaar de vraag. Wie kan mij hierbij helpen. Auto: VW T5 California 2009

Met vriendelijke groet,

Fred van Kemenade
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Extra zitplaats

Bericht door Multivan Generation »

Als je 3 rails op de vloer hebt, dan kun je er een middenstoel in zetten en dan langs de RDW laten keuren.
Hoeveel zitplaatsen staan er nu op je kentekenbewijs?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fredvankemenade

Ik heb 2 rails helaas. Op kenteken staan 5 zitplaatsen. De achterbank is tevens een slaapbank.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Heb je 2 stoelen of een bestuurders stoel en en een 2 persoons bankje voorin.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

fredvankemenade schreef: 07 mar 2025, 20:16 Ik heb 2 rails helaas. Op kenteken staan 5 zitplaatsen. De achterbank is tevens een slaapbank.
Een T5 California met twee rails kan eigenlijk geen 5 zitplaatsen hebben. Dus ergens klopt iets niet. Is het echt een originele California of is er iets gewijzigd in het interieur? Bijvoorbeeld zo'n bijrijdersbankje in plaats van een stoel of is het een omgebouwde Multivan en is het aantal zitplaatsen bij de keuring niet gecorrigeerd?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
fredvankemenade

Ik heb foto’s toegevoegd van de RDW. Daarop kun je zien dat het een California is en technisch geschikt voor 5 zitplaatsen.
Bijlagen
RDW
RDW
IMG_2861.png
fredvankemenade

krekwakwol schreef: 07 mar 2025, 20:21 Heb je 2 stoelen of een bestuurders stoel en en een 2 persoons bankje voorin.
2 stoelen (die kunnen draaien).
Angelo-anneveld

Bericht door Angelo-anneveld »

fredvankemenade schreef: 08 mar 2025, 10:32 Ik heb foto’s toegevoegd van de RDW. Daarop kun je zien dat het een California is en technisch geschikt voor 5 zitplaatsen.
Komt omdat de california chassis standaard geschikt is voor 5 personen. (Getest)

Als je 2 rails hebt. Dien je een 3e bij te bouwen. Anders past er geen stoel bij in.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Kan er geen bankje in op plaats van de bijrijder stoel?
Je zult misschien een paar montagepunten bij moeten maken, maar je verliest geen ruimte achterin.
En ook voor een bankje is een draaiplateau leverbaar.
Als je al een extra zitplaats op kenteken hebt, is het makkelijk toch?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2025, 11:49 Komt omdat de california chassis standaard geschikt is voor 5 personen. (Getest)
Dat is helaas niet correct. Ik zag een T5 California met 3 rails en toch maar 4 zitplaatsen op kenteken. Terwijl daar de voorziening voor een extra stoel (3e rail) al vanaf fabriek aanwezig is.
5 zitplaatsen bij een originele California is gewoon een fout in de RDW gegevens.
Ook het feit dat de RDW het een California noemt is geen garantie dat het een originele is. Ik zie vaak genoeg de term California bij een later aangebrachte inbouw. Ik houd het op een omgebouwde multivan.
Maar nu er al 5 zitplaatsen op kenteken staan is een draaibaar bijrijdersbankje inderdaad de simpelste oplossing.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

maar dan wel het advies om de hoek van de rugleuning aan te passen,
dat zit op de langere ritten toch beter.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fredvankemenade

Ik dank jullie allemaal voor de zeer nuttige informatie 🙏🏻🙏🏻
Angelo-anneveld

Bericht door Angelo-anneveld »

Hanz schreef: 08 mar 2025, 16:52
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2025, 11:49 Komt omdat de california chassis standaard geschikt is voor 5 personen. (Getest)
Dat is helaas niet correct. Ik zag een T5 California met 3 rails en toch maar 4 zitplaatsen op kenteken. Terwijl daar de voorziening voor een extra stoel (3e rail) al vanaf fabriek aanwezig is.
5 zitplaatsen bij een originele California is gewoon een fout in de RDW gegevens.
Ook het feit dat de RDW het een California noemt is geen garantie dat het een originele is. Ik zie vaak genoeg de term California bij een later aangebrachte inbouw. Ik houd het op een omgebouwde multivan.
Maar nu er al 5 zitplaatsen op kenteken staan is een draaibaar bijrijdersbankje inderdaad de simpelste oplossing.
Dit is vaak bij import,
Rdw past dan de zitplaatsen aan..
ik heb wel eens een rail bij gebouwd, en zie je ook dat het chassis al voorbereid is..
Plaats reactie