Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startproblemen

vragen over de T4
Plaats reactie
eindgebruiker

Startproblemen

Bericht door eindgebruiker »

Mijn TDI heeft een maand stil gestaan. Vanmiddag lukte het starten niet. Na het omdraaien van de sleutel gaan alle lampjes branden. Het voorgloeilampje gaat na 1 seconde uit. Daarna starten: de startmotor lijkt een halve seconde te draaien, daarna gaat alles uit (ook klok en dagteller).

De startmotor is anderhalf jaar geleden vervangen.

De accu heeft 12,15 Volt. Niet vol, maar ook niet leeg, lijkt me. Ik had al aardig wat startpogingen gedaan.

Ik heb tijdelijk een nieuw contactblokje geprobeerd: zelfde probleem.

Misschien ten overvloede: afgelopen week heb ik een achteruitrijcamera aangesloten, en daarbij een draad afgetakt van het achteruitrijlicht, maar dat is alleen een signaaldraad (de camera is bedraad, voeding komt van voren, maar is nog niet aangesloten).

Wat kan het zijn? Toch de startmotor?
J vd Pal

Re: Startproblemen

Bericht door J vd Pal »

Klinkt als een lege accu. Laad hem eens helemaal op en probeer het dan opnieuw.
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
Erdem50

Bericht door Erdem50 »

Accu
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Je geeft zelf al het antwoord, bij het starten valt je klokje weg. Dat gebeurd onder de 10,5 volt bij een start poging.
Dus je accu was te leeg.

Als je dit voordien niet had, en nu je een camera hebt aangesloten ineens wel, dan zou ik als eerste kijken waar en hoe je die camera hebt aangesloten. Op welke draad.

Succes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
eindgebruiker

Bericht door eindgebruiker »

Dank voor de reacties.

Mijn eigen geklus met de camera vertroebelde de zaak. Na een nachtje aan de druppellader lijkt alles weer te werken. Accu 12,6V, met draaiende motor 14,3V. En mijn accu heeft een 'magic eye', die netjes groen is. Echter, bij uit- en weer inbouwen merkte ik dat een van de accuklemmen niet goed was vastgedraaid. Dat moet anderhalve maand geleden gebeurd zijn, bij laswerk aan mijn auto door een niet nader te noemen garagebedrijf.
Plaats reactie