Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Auto off radio

vragen over de T6
Plaats reactie
edwardfotografie

Auto off radio

Bericht door edwardfotografie »

Wij hebben een T6 Ocean uit 2017.
Standaard valt de radio automatisch uit na een half uur (contact uit). Ik wil de radio niet anders aansluiten.

Is er een mogelijkheid via het menu om dit half uur te overrulen?
Dropmans

Re: Auto off radio

Bericht door Dropmans »

edwardfotografie schreef: 23 mar 2025, 18:47 Wij hebben een T6 Ocean uit 2017.
Standaard valt de radio automatisch uit na een half uur (contact uit). Ik wil de radio niet anders aansluiten.

Geen idee of dit kan, maar houd er wel rekening mee dat je wel de (start-) accu leeg trekt....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Hanz

Bericht door Hanz »

Dropmans schreef: 24 mar 2025, 09:58 Geen idee of dit kan, maar houd er wel rekening mee dat je wel de (start-) accu leeg trekt....
Niet als de camper aan de paal staat en de startaccu ook wordt opgeladen. En daar gaat het in dit geval om volgens mij.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

edwardfotografie schreef: 23 mar 2025, 18:47 Wij hebben een T6 Ocean uit 2017.

Nee kan niet en wil je ook niet.
De huidige headunits vragen dermate veel stroom dat ze de accu leeg trekken. En omdat de headunits standaard op de startaccu aangesloten worden, zou je dan niet meer kunnen starten.

Dus wil je een langere tijd muziek luisteren, dan is het de mogelijkheid om je radio op de huishoudaccu aan te sluiten. Maar je wil niet de radio anders aansluiten.

Dan is een andere mogelijkheid om muziek/radio te luisteren via je telefoon en een bluetooth speaker.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 24 mar 2025, 10:17
Dropmans schreef: 24 mar 2025, 09:58 Geen idee of dit kan, maar houd er wel rekening mee dat je wel de (start-) accu leeg trekt....
Niet als de camper aan de paal staat en de startaccu ook wordt opgeladen. En daar gaat het in dit geval om volgens mij.
Dat lees ik niet in het verhaal....

Vaak zat in het verleden met startkabels en een andere werkbus naar collega's op lokatie moeten rijden omdat ze de radio of zelfs maar de binnenverlichting aan hadden laten staan .......
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Hanz

Bericht door Hanz »

Dat staat inderdaad niet letterlijk in het verhaal maar Edward heeft een T6 Ocean camper en de meest voor de hand liggende reden voor deze vraag is dat je de radio wilt beluisteren als je aan het kamperen bent
Lutra

Bericht door Lutra »

Ik vraag me ook af of de startaccu wel wordt opgeladen door walstroom. T6 heeft overigens wel een forse AGM startaccu i.v.m. het start-stopsysteem.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Zou daar geen intelligent scheidings relais in zitten die ook de startaccu mee laad, net als bij een Cyrix CT relais?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
edwardfotografie

Bericht door edwardfotografie »

De VW hangt inderdaad aan de stroom - dank voor jullie reacties - het gaat dus niet.
Multivan Generation
Contacteer:

edwardfotografie schreef: 24 mar 2025, 20:21 De VW hangt inderdaad aan de stroom - dank voor jullie reacties - het gaat dus niet.
Het gaat prima, maar niet op die eenvoudige manier zoals jij in gedachten had.
Als je de voeding verlegt van startaccu naar huishoudaccu, dan kan het prima.
alleen jij wil niet aan de bedrading iets doen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Multivan Generation
Contacteer:

Hanz schreef: 24 mar 2025, 10:17
Dus je gaat er dan eigenlijk van uit, dat zowat iedereen op de camping, meteen zijn verlengsnoer uitrolt en de bus aan de paal aansluit?

Dat is toch nergens voor nodig?
Hanz

Bericht door Hanz »

Nee, daar ga ik helemaal niet van uit. Ik zeg alleen dat het niet altijd zo is dat je radio de startaccu leeg trekt. Het is al vaker ter sprake geweest op het forum hoe je aan de paal niet alleen je huishoudaccu kunt opladen maar ook je startaccu. Ik heb toen wel eens gevraagd waarom je dat zou willen en het antwoord was dat je dan tijdens het kamperen de radio kunt blijven gebruiken.
Edward heeft een camper en hij geeft zelf aan dat deze inderdaad aan de paal staat op de camping. Waarschijnlijk wordt dan ook zijn startaccu opgeladen want hij vraagt hoe hij de radio kan blijven gebruiken terwijl hij ongetwijfeld weet dat deze op de startaccu is aangesloten. Hij geeft zelf aan dat hij deze aansluiting ook niet wil veranderen. Het probleem is alleen dat de radio na een half uur vanzelf uitschakelt en de vraag is hoe je dat kunt omzeilen.
Plaats reactie