Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Accu standkachel als huishoudaccu
Accu standkachel als huishoudaccu
Hoi,
Ik heb een transporter t6 caravelle van 2017 benzine.Deze ben ik om aan het bouwen tot camper.Nu heeft deze een standaard standkachel(webasto) met een extra agm accu (75ampere)onder de bestuurdersstoel.Nu is mijn vraag.Kan en mag ik hier een huishoudaccu van maken als ik er een zwaardere accu in zet?
Ik heb een transporter t6 caravelle van 2017 benzine.Deze ben ik om aan het bouwen tot camper.Nu heeft deze een standaard standkachel(webasto) met een extra agm accu (75ampere)onder de bestuurdersstoel.Nu is mijn vraag.Kan en mag ik hier een huishoudaccu van maken als ik er een zwaardere accu in zet?
- krekwakwol
Re: Accu standkachel als huishoudaccu
Jazeker, omgekeerd wordt een huishoud accu ook als voeding voor de dieselkachel gebruikt.
Wij hebben zelf een 100Ah AGM huishoudaccu plat onder de bestuurdersstoel liggen en die past mooi.
Geen dieselkachel trouwens.
Maar je zou ook een Lifepo accu kunnen overwegen.
Alleen weet ik niet of deze ook plat gemonteerd kunnen worden.
Wij hebben zelf een 100Ah AGM huishoudaccu plat onder de bestuurdersstoel liggen en die past mooi.
Geen dieselkachel trouwens.
Maar je zou ook een Lifepo accu kunnen overwegen.
Alleen weet ik niet of deze ook plat gemonteerd kunnen worden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Een LiFePo4 accu kun je in alle standen monteren. Geen enkel probleem.
En het voordeel van zo'n accu is dat je hem gewoon leeg kunt trekken (en dan weer opladen). Dat heb ik al eens gedaan met de 100 Ah LiFePo4 accu in mijn T3, nadat de Votronic 12V DC-DC lader de geest had gegeven. De koelbox koelde op een gegeven moment niet meer (accu leeg).
Een accu met loodplaten (al dan niet opgerold, b.v. Optima) kun je maar beter niet meer dan half leeg trekken.
Groet,
Erik.
En het voordeel van zo'n accu is dat je hem gewoon leeg kunt trekken (en dan weer opladen). Dat heb ik al eens gedaan met de 100 Ah LiFePo4 accu in mijn T3, nadat de Votronic 12V DC-DC lader de geest had gegeven. De koelbox koelde op een gegeven moment niet meer (accu leeg).
Een accu met loodplaten (al dan niet opgerold, b.v. Optima) kun je maar beter niet meer dan half leeg trekken.
Groet,
Erik.
Ik heb altijd begrepen dat een lithium accu weliswaar verder ontladen kan worden dan een loodaccu, maar volledig leeg trekken komt de levensduur niet ten goede.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Als het goed is beschermt de BMS je lithium tegen zelfontlading onder de drempelwaarde dat schade zou kunnen ontstaan. Schakelt de accu dan uit. Voor de zekerheid de specs van de accu er op nalezen. Bij de specs geven ze wel aan dat je op 100% ontladen maar 1/3 van de laadcycly hebt als bij 60% ontladen. Dus veel maximaal ontladen kan nadelig zijn.
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Contacteer:
Kijk ook even goed naar de diameters van de gebruikte bedrading. In relatie tot de hoeveelheid stroom die je er dan doorheen kunt jagen..
Het moet immers wel veilig blijven.
En met slimme dynamo die jij hoogstwaarschijnlijk hebt, moet je dan ook aan een accubooster denken, die een gebruiker veinst zodat de dynamo blijft leveren.
Groeten Peter
Het moet immers wel veilig blijven.
En met slimme dynamo die jij hoogstwaarschijnlijk hebt, moet je dan ook aan een accubooster denken, die een gebruiker veinst zodat de dynamo blijft leveren.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bedankt voor info.nu heb ik nog een vraag.Ik neem aan dat ik wel nog een accuscheider moet plaatsen tussen de bestaande huishoudaccu en startaccu?
- Jan anno NU
Nou die zal er toch al zitten denk ik .Vleuty46 schreef: 27 mar 2025, 21:49 Bedankt voor info.nu heb ik nog een vraag.Ik neem aan dat ik wel nog een accuscheider moet plaatsen tussen de bestaande huishoudaccu en startaccu?
Een HH accu (AGM ) heeft andere eigenschappen dan een startaccu , daar wil je niet op starten , dus in de regel zal die er later bijgeschakeld worden.
Middels het scheidingsrelais.
Zit er ook een start/stop systeem in je bus ?
Nee er zit geen start /stop systeem in
- krekwakwol
Ik had hierover even de vraag gesteld bij lifepo leverancier Li-Time.Kire schreef: 19 mar 2025, 00:54 Een LiFePo4 accu kun je in alle standen monteren. Geen enkel probleem.
Groet,
Erik.
Dit is wat ze hierover zeggen:
"LiTime-DE
Dear customer, Thank you for your message. Yes, you can mount the battery flat. Please see the photos attached: Those marked with “√” indicate that this side can be filed face down. Those marked with an “x” indicate that this side cannot be filed face down. If you have any further questions, please do not hesitate to contact us. Kind regards, Miranda" Nu is dit wel een met ingebouwde verwarming, maar evengoed een Lifepo accu.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008