Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kachelweerstand achter
Kachelweerstand achter
de kachel voor de achtercabine doet het alleen op de maximale stand. Ik vermoed defecte kachelweerstand. Echter kan ik die niet vinden online (google, winparts, autodoc). Het nummer op het oude onderdeel is 7D1 959 263.
Ik had eerst het nummer overgenomen (zonder bril) en 701 959 263 besteld maar die gaat niet passen: Bij nadere inspectie bleek het 7D1 959 263 Heeft er iemand een idee waar ik 7D1 959 263 kan vinden?
Ik had eerst het nummer overgenomen (zonder bril) en 701 959 263 besteld maar die gaat niet passen: Bij nadere inspectie bleek het 7D1 959 263 Heeft er iemand een idee waar ik 7D1 959 263 kan vinden?
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Re: Kachelweerstand achter
Misschien kun je de kachelweerstand repareren.
Bij een Renault Twingo 1 uit 2007 al 2 keer gedaan. Het vervangen van de temperatuurzekering. Zonder draait de kachelmotor alleen voluit. Hiertoe bij Conrad een zekering besteld van 128°: https://www.conrad.nl/nl/p/eska-e5a0012 ... 39768.html. En die geplaatst.
Vastgezet met een klein doorgezaagd kroonsteentje (zodat je een oogje met een enkel schroefje hebt, en zonder plastic). Doorknippen bij de gele lijntjes de kroonsteentjes erop schuiven en de nieuwe zekering ertussen schuiven. Kroonsteentjes vastdraaien (overtollige lengte afknippen) en klaar.
Groet,
Erik.
Bij een Renault Twingo 1 uit 2007 al 2 keer gedaan. Het vervangen van de temperatuurzekering. Zonder draait de kachelmotor alleen voluit. Hiertoe bij Conrad een zekering besteld van 128°: https://www.conrad.nl/nl/p/eska-e5a0012 ... 39768.html. En die geplaatst.
Vastgezet met een klein doorgezaagd kroonsteentje (zodat je een oogje met een enkel schroefje hebt, en zonder plastic). Doorknippen bij de gele lijntjes de kroonsteentjes erop schuiven en de nieuwe zekering ertussen schuiven. Kroonsteentjes vastdraaien (overtollige lengte afknippen) en klaar.
Groet,
Erik.
- krekwakwol
Hij ziet er toch behoorlijk zwart uit, persoonlijk zou ik hem ook vervangen.
En de kachelventilator controleren, of die niet zwaar draait.
Anders ben je zo weer aan de beurt.
En de kachelventilator controleren, of die niet zwaar draait.
Anders ben je zo weer aan de beurt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Als vrijwilliger bij een repaircafe vervangen wij dergelijke zekeringen zeer regelmatig bij allerlei defecte (klacht = "doet niets meer") elektrische apparatuur en ze zijn heel gemakkelijk door te meten; doorgang = goed, geen doorgang = defect.
M.n. stoomstrijkijzers, air-fryers, stofzuigers, magnetrons, kacheltjes, koffiemachines, en vele meer maken we zo weer gebruiksklaar.
Soms gaat het heel gemakkelijk omdat de zekering goed bereikbaar is, soms ook heel moeilijk als die onderdeel is van de wikkelingen van de elektromotor.; èn je mag deze zekeringen NIET solderen (ze worden warm en daar kan tin niet zo goed tegen), maar je moet ze klemmen!
En zorgen dat je de juiste warmtegraad weer monteert.
Mooi dat zo'n kachelweerstand een vrijliggende thermozekering heeft.
Als ik zo de foto bekijk dan kan enig verder opknap- en schoonmaakwerk (veel aanslag op de aansluitingen) geen kwaad.
M.n. stoomstrijkijzers, air-fryers, stofzuigers, magnetrons, kacheltjes, koffiemachines, en vele meer maken we zo weer gebruiksklaar.
Soms gaat het heel gemakkelijk omdat de zekering goed bereikbaar is, soms ook heel moeilijk als die onderdeel is van de wikkelingen van de elektromotor.; èn je mag deze zekeringen NIET solderen (ze worden warm en daar kan tin niet zo goed tegen), maar je moet ze klemmen!
En zorgen dat je de juiste warmtegraad weer monteert.
Mooi dat zo'n kachelweerstand een vrijliggende thermozekering heeft.
Als ik zo de foto bekijk dan kan enig verder opknap- en schoonmaakwerk (veel aanslag op de aansluitingen) geen kwaad.
Laatst gewijzigd door Hella op 30 mar 2025, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het wat mag kosten....
https://www.ebay.de/itm/196448068363?_s ... R7DamPW8ZQ
https://www.ebay.de/itm/196448068363?_s ... R7DamPW8ZQ
Bedankt voor jullie reacties!
@SyncRoon: Ombouwen heb ik ook aan zitten denken maar de nieuwe heeft een stekker voor 4 polen, de oude voor 3 polen. Ik moet dus al die pootjes doorknippen en 2 en 3 van de nieuwe aan de 2e van de oude verbinden. En dan het geheel aan het zwarte plaatje vastmaken op een of andere manier. Niet onmogelijk maar voor mij ook niet eenvoudig. Misschien plan B :)
@Kire: die weerstand vervangen klinkt als iets dat ik zou moeten kunnen. Enig idee hoe ik de juiste weerstand vind? Neem aan dat hij bij de rest moet passen dus niet perse dezelfde is als in de twingo?
@krekawakwol: ja ik ook, maar kan het onderdeel dus echt niet vinden.
@Hella: Dus als ik met m'n multimeter bij de gele streepjes van Kire verbinding maak zou ik contact moeten meten? (dus een piep horen in de juiste stand van multimeter :) ). En als dat niet zo is zou vervangen van die zekering zoals Kire aangeeft het probleem kunnen oplossen? Dat is inderdaad het proberen waard. Waarmee zou je die contacten schoonmaken? Alcohol?
@SyncRoon: Ombouwen heb ik ook aan zitten denken maar de nieuwe heeft een stekker voor 4 polen, de oude voor 3 polen. Ik moet dus al die pootjes doorknippen en 2 en 3 van de nieuwe aan de 2e van de oude verbinden. En dan het geheel aan het zwarte plaatje vastmaken op een of andere manier. Niet onmogelijk maar voor mij ook niet eenvoudig. Misschien plan B :)
@Kire: die weerstand vervangen klinkt als iets dat ik zou moeten kunnen. Enig idee hoe ik de juiste weerstand vind? Neem aan dat hij bij de rest moet passen dus niet perse dezelfde is als in de twingo?
@krekawakwol: ja ik ook, maar kan het onderdeel dus echt niet vinden.

@Hella: Dus als ik met m'n multimeter bij de gele streepjes van Kire verbinding maak zou ik contact moeten meten? (dus een piep horen in de juiste stand van multimeter :) ). En als dat niet zo is zou vervangen van die zekering zoals Kire aangeeft het probleem kunnen oplossen? Dat is inderdaad het proberen waard. Waarmee zou je die contacten schoonmaken? Alcohol?
De thermische waarde (in °) staat aangegeven op de buitenzijde van de zekering.
En inderdaad bij meten op beide uiteinden van de zekering en het horen van een piep is de zekering nog OK.
En inderdaad bij meten op beide uiteinden van de zekering en het horen van een piep is de zekering nog OK.
Wat ik niet snap van wat hierboven wordt geschreven is waarom de zekering niet gesoldeerd mag worden. De zekering klapt er bij 128 graden uit, soldeertin smelt bij 185 graden, zou toch geen probleem mogen zijn denk ik dan. Waarom dan toch de noodzaak om te klemmen?
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Een soldeer verbinding is voor een thermische zekering onvoldoende bedrijfszeker. Vandaar dat ze altijd worden geklemd met speciale klemhulsen.
Het schijnt te zijn dat soldeertin ook niet hecht op de pootjes van zo'n zekering.
Het schijnt te zijn dat soldeertin ook niet hecht op de pootjes van zo'n zekering.
electrische (punt)las of hardsoldeer? Je moet het geluk hebben een repaircafe in de buurt te hebben of goede hobbyist. Maar Erik had het al uitgelegd door een klein (deel van) kroonsteentje te gebruiken.
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/cat ... propid_112
zo'n klein klemmetje open breken en per zijde 1 gebruiken om de stukje van bestaande draad en van de zekering in te borgen. wel veel gepriegel...
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/cat ... propid_112
zo'n klein klemmetje open breken en per zijde 1 gebruiken om de stukje van bestaande draad en van de zekering in te borgen. wel veel gepriegel...
Groet, Ronald
Ik heb het over zo'n ouderwets kroonsteentje:
Voor die Twingo had ik eens gelezen dat het 125° zou moeten zijn. Die kon ik niet kopen, wel 121° of 128° dus beide gekocht en eerst 121° geplaatst en die ging na zo'n 5 jaar kapot, toen 128° geplaatst en die hield het veel langer vol.
Maar het vervelende bij zo'n Twingo is de plaats van de weerstand....... Heb je hem er eenmaal uit is de reparatie zo klaar en dan moet die er weer in.....
Groet,
Erik.
p.s. het zwarte (op de groen verpakte weerstanden) is vermoedelijk gewoon aanslag/vuil.
gewoon één zo'n 'kokertje' gebruiken, die tussen de schroefjes doorzagen, zodat je er 2 krijgt (het plastic eraf halen zodat je alleen het messing met schroefje overhoudt) en daar beide uiteinden inschuiven en vastdraaien.Voor die Twingo had ik eens gelezen dat het 125° zou moeten zijn. Die kon ik niet kopen, wel 121° of 128° dus beide gekocht en eerst 121° geplaatst en die ging na zo'n 5 jaar kapot, toen 128° geplaatst en die hield het veel langer vol.
Maar het vervelende bij zo'n Twingo is de plaats van de weerstand....... Heb je hem er eenmaal uit is de reparatie zo klaar en dan moet die er weer in.....
Groet,
Erik.
p.s. het zwarte (op de groen verpakte weerstanden) is vermoedelijk gewoon aanslag/vuil.
Normaals bedankt voor jullie hulp!
Ik denk dat ik begin met de methode van Erik met het kroonsteentje. Mocht dat niet lukken ga ik proberen het hele object om te bouwen.
Closeup van de nieuwe kachelweerstand die niet past maar waarschijnlijk dezelfde functionaliteit heeft: De oude zit weer onder de bus om het geheel waterdicht te houden maar ik zal er binnenkort weer onder kruipen om de weerstand door te meten, en om te kijken of ik daar ook 216C op kan vinden onder alle viezigheid. Ik hoop dat de thermal fuse inderdaad doorgebrand is en de rest nog OK is.
Heeft iemand een idee wat de rest (in die groene verpakking) is?
Ik denk dat ik begin met de methode van Erik met het kroonsteentje. Mocht dat niet lukken ga ik proberen het hele object om te bouwen.
Closeup van de nieuwe kachelweerstand die niet past maar waarschijnlijk dezelfde functionaliteit heeft: De oude zit weer onder de bus om het geheel waterdicht te houden maar ik zal er binnenkort weer onder kruipen om de weerstand door te meten, en om te kijken of ik daar ook 216C op kan vinden onder alle viezigheid. Ik hoop dat de thermal fuse inderdaad doorgebrand is en de rest nog OK is.
Heeft iemand een idee wat de rest (in die groene verpakking) is?
In de groene verpakking zitten de weerstanden en dat onderdeeltje buitenop is de termozekering. Kijk hier maar eens voor meer informatie, met name onder punt 2.3
https://www.t4-wiki.de/wiki/Vorwiderstand
https://www.t4-wiki.de/wiki/Vorwiderstand
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
https://www.vagdiscount.com/prrsistance ... -7299.html
Nog één gevonden.
Nog één gevonden.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)