Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Spiegelverstelling alleen horizontaal
- Martens-Tvier
Spiegelverstelling alleen horizontaal
Sind kort kan ik de buitenspiegels van onze T4 alleen horizontaal verstellen (elektrisch). Als ik de ronde “vierweg-knop” (foto van T4 Wiki) bovenaan of onderaan indruk, beweegt de betreffende buitenspiegel alleen horizontaal en niet verticaal. Knop links en rechts indrukken geeft het verwachte resultaat.
Eerst dacht ik aan de buitenspiegel zelf, maar als ik de rechter buitenspiegel selecteer, gedraagt deze zich precies hetzelfde.
Mijn conclusie is voorlopig dat het in die bediening (vierweg-schakelaar) in het linker portier zit. Komt iemand dit probleem bekend voor?
Eerst dacht ik aan de buitenspiegel zelf, maar als ik de rechter buitenspiegel selecteer, gedraagt deze zich precies hetzelfde.
Mijn conclusie is voorlopig dat het in die bediening (vierweg-schakelaar) in het linker portier zit. Komt iemand dit probleem bekend voor?
T4 California Event 2.5 TDi 2003
- krekwakwol
Re: Spiegelverstelling alleen horizontaal
Misschien is er eerder regen ingekomen terwijl de deur open stond en dat de schakelaar inwendig wat gecorrodeerd is.
Je zou het eerst met contact spray kunnen inspuiten, misschien dat dat verbetering geeft.
Je zou het eerst met contact spray kunnen inspuiten, misschien dat dat verbetering geeft.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Ik had hetzelfde en dat bleek toen een kabelbreuk te zijn in de kabel die naar de deur toe gaat.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Martens-Tvier
Dankjewel. T4 Wiki noemt ook de kabelboom als mogelijke oorzaak.J vd Pal schreef: 01 apr 2025, 06:38 Ik had hetzelfde en dat bleek toen een kabelbreuk te zijn in de kabel die naar de deur toe gaat.
Hoe kon je er toen bij komen? Deurpaneel verwijderd?
- Martens-Tvier
Dank je, dat is eenvoudig te proberen.krekwakwol schreef: 31 mar 2025, 23:54 Misschien is er eerder regen ingekomen terwijl de deur open stond en dat de schakelaar inwendig wat gecorrodeerd is.
De breuk in de kabelboom zit eigenlijk altijd op het scharnierpunt tussen deur en deurstijl. Als je de rubberen manchet daar opzij schuift kan je het controleren. Om te repareren is het handiger om de kabelboom uit te bouwen en dan moet inderdaad het deurpaneel eraf.Martens-Tvier schreef: 01 apr 2025, 08:10Dankjewel. T4 Wiki noemt ook de kabelboom als mogelijke oorzaak.J vd Pal schreef: 01 apr 2025, 06:38 Ik had hetzelfde en dat bleek toen een kabelbreuk te zijn in de kabel die naar de deur toe gaat.
Hoe kon je er toen bij komen? Deurpaneel verwijderd?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ik heb sinds een tijdje hetzelfde probleem. Kabelboom breuk zou natuurlijk kunnen maar bij mij is de kabelboom al eens vervangen en bovendien kan ik het gedrag niet helemaal rijmen met een kabelbreuk. Alle bewegingen gaan soms wel soms niet maar naar boven verstellen gaat het minst goed. Het geldt voor beide spiegels. Een beetje rommelen met de drukken op de knoppen lijkt iets te helpen. Ik heb het bedienpaneeltje er al een keer uitgewipt en ingespoten met contactspray. Dit leek in eerste instantie te werken maar inmiddels is het weer even slecht als daarvoor. Ga van het weekend nog eens wat verder zoeken en meten.
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Ik heb het bedieningspaneeltje eens opengewipt nadat bij mij de hele bedieningng niets deed.
Voorzichtig openwippen, contactjes opschuren en toen werkte alles weer.
Ik heb er geen foto's van maar was goed te doen. De veertjes vlogen mij niet om de oren maar voorzichtigheid is wel geboden dus er even goed voor gaan zitten aan tafel en rustig en bedeesd te werk gaan.
Tis het proberen waard.
Gr.
Marty
Voorzichtig openwippen, contactjes opschuren en toen werkte alles weer.
Ik heb er geen foto's van maar was goed te doen. De veertjes vlogen mij niet om de oren maar voorzichtigheid is wel geboden dus er even goed voor gaan zitten aan tafel en rustig en bedeesd te werk gaan.
Tis het proberen waard.
Gr.
Marty
Nou ik heb het bedieningspaneeltje even uit de deur gehaald en op de werkbank uit elkaar gehaald. Het spiegelverstelhuisje is een onderdeel van het complete paneeltje en kan je er uit wippen door de haakjes voorzichtig los te werken met een schroevendraaiertje. Daarna was het even puzzelen hoe de rest gedemonteerd moest worden. Het huisje zit in elkaar geklikt maar dat wilde in eerste instantie niet echt makkelijk los. Dit omdat je meerdere haakjes tegerlijk moet loshaken. Uiteindelijk lukte het onverwachts toch ineens waardoor er gelijk een aantal onderdeeltjes op de werkbank belandden. Ik moest even goed kijken hoe het weer terug in elkaar hoorde en let op het zijn een aantal kleine onderdeeltjes (4 veertjes en 2 pennetjes). Toen ik het open had was wel duidelijk wat er aan de hand was. Ze hebben bij montage de loopvlakjes van de knopjes nogal ruim ingesmeerd met vet om het soepel te laten lopen. Dit is in de loop der jaren terechtgekomen op het PCB'tje met de contactjes waardoor het niet zo lekker contact meer maakt. De contactvlakjes even goed schoon gemaakt en de boel weer in elkaar geklikt. Nu lijkt hij het weer prima te doen 

VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Goed gedaan.
En foto's erbij helpt anderen straks ook om de stap te wagen.
En foto's erbij helpt anderen straks ook om de stap te wagen.