Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Onze Get Away Camper
Onze Get Away Camper
Recent onze T5 Multivan Camper aangeschaft via Marktplaats:
Ik ben wel van het klussen aan auto's (vanaf mijn tienerjaren al wel). En ondertussen ook al wel wat dingen aangepakt bij onze Multivan. Ik ben al aardig fan geworden van de Multivan inmiddels. Alleen wel jammer dat de Nederlandse wet- en regelgeving het Multi gedeelte aardig beperkt. Alles eruit en eens een keertje vracht vervoeren mag dus niet eens...
Ik ben bezig met het inbouwen van een Pioneer radio: Ik moet alleen nog een juiste stuurwiel interface vinden die om kan gaan met het gebruikte, oudere canbus protocol.
Inmiddels al wel Osram led lampen geplaatst voor een beter zicht. Zonder tegenliggers te verblinden, het lichtbeeld is goed. Heb al wel meer dingen aangepakt, zal ik spoedig eens plaatsen inclusief foto's.
Samen met mijn vrouw hoop ik er flink wat weekenden tussenuit te kunnen.Ik ben wel van het klussen aan auto's (vanaf mijn tienerjaren al wel). En ondertussen ook al wel wat dingen aangepakt bij onze Multivan. Ik ben al aardig fan geworden van de Multivan inmiddels. Alleen wel jammer dat de Nederlandse wet- en regelgeving het Multi gedeelte aardig beperkt. Alles eruit en eens een keertje vracht vervoeren mag dus niet eens...
Ik ben bezig met het inbouwen van een Pioneer radio: Ik moet alleen nog een juiste stuurwiel interface vinden die om kan gaan met het gebruikte, oudere canbus protocol.
Inmiddels al wel Osram led lampen geplaatst voor een beter zicht. Zonder tegenliggers te verblinden, het lichtbeeld is goed. Heb al wel meer dingen aangepakt, zal ik spoedig eens plaatsen inclusief foto's.
T5 Multivan Camper uut Grunn
- krekwakwol
Re: Onze Get Away Camper
Ik weet niet hoeveel zitplaatsen je gaat gebruiken, maar als je voor 2 draaistoelen hebt, een minimaal keukenblokje tegen de linkerzijde met afsluitbare opbergruimte en een opklapbed in 2 gedeelten tegen de zijkanten.
Dan voldoe je nog steeds aan de eisen en heb je wel veel ruimte achterin.
Dan voldoe je nog steeds aan de eisen en heb je wel veel ruimte achterin.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Een minimale keuken heb ik er al wel bij:
Maar twee opklapbare bedden is een goed tip. Daarbij zal ik ervoor moeten zorgen dat de beide voorstoelen kunnen draaien denk ik, om zodoende zonder stoelen en bank te kunnen mogen rijden.
Volgens mij voldoe je niet aan de eisen voor kwarttarief met de keuken in de kofferbak….
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Een keuken onder de achterklep is niet binnendoor bereikbaar en voor het kwarttarief niet toegestaan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Aan de andere kant kan je je afvragen of ze dit contoleren als je überhaupt een keer aangehouden wordt... Ben in geen 20 jaar aangehouden. 

Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) 

Als ik een muggenzifter
agent tegenkom, dan kan ik zonder de deuren te openen, de stoelen naar voren schuiven, de bank ook naar voren schuiven, vervolgens platleggen en ik kan binnendoor bij die keuken. Geen idee of dat bij een rechter of agent stand houdt, maar feitelijk kan ik erbij zonder een deur te openen.
Maar goed, ik kan nogal eens koppig zijn, maar dat betekent niet dat ik gelijk heb (of ongelijk...)
Volgens jullie zou de keuken dus achter de voorstoelen mee vervoerd moeten worden?
Keuken is overigens niet vastgezet achterin, daarvan vraag ik mij wel af of dat niet zo zou moeten zijn.

Maar goed, ik kan nogal eens koppig zijn, maar dat betekent niet dat ik gelijk heb (of ongelijk...)
Volgens jullie zou de keuken dus achter de voorstoelen mee vervoerd moeten worden?
Keuken is overigens niet vastgezet achterin, daarvan vraag ik mij wel af of dat niet zo zou moeten zijn.
- krekwakwol
Toevallig hadden ze hier vrijdag bij Leek een grote politiecontrole met douane en belastingdienst erbij, waarbij wel 10 motoragenten auto's van de provinciale weg en van de A7 selecteerden, dus als je er uitgepikt wordt, dan ben je wel aan de beurt.Remco_T5 schreef: 02 apr 2025, 23:18 Aan de andere kant kan je je afvragen of ze dit contoleren als je überhaupt een keer aangehouden wordt... Ben in geen 20 jaar aangehouden.![]()
Dus het is een risicoanalyse om de regels wel of niet aan je laars te lappen.
Maar de keuken moet vast zitten, dit kan met bouten of sterknoppen, maar wel vast en aan bepaalde maten voldoen. Om de meeste ruimte achterin te hebben en meeste toegankelijkheid te hebben, zou ik hem links achter de voorstoel plaatsen, dan zou je er ook een klap/inschuiftafeltje aan kunnen maken.
Misschien kan hij bij een multivan ook op de stoel rails gemonteerd worden.
(De eisen aan een keukenblok zijn:
een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
• een vast ingebouwd kooktoestel voor gebruik in de binnenruimte)
@Jamaro, woar woonst ien Grunn?
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 03 apr 2025, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
De inrichtingseisen voor een kampeerwagen worden niet door de politie gehandhaafd, maar door de belastingdienst. Als jouw bus niet aan die eisen voldoet, ben je belasting aan het ontduiken. Daar kunnen hoge boetes uit voortvloeien, vooral omdat ze met terugwerkende kracht kunnen worden geheven.
Dat doen ze om misbruik te voorkomen.
Het kwarttarief is bedoeld om het hebben van een kampeerwagen betaalbaar te houden.
Net zoals een grijs kenteken bedoeld is om bedrijfsauto’s betaalbaar te houden.
Maar er zijn altijd mensen die denken dat ze van twee walletjes kunnen eten. En die beschouwen handhavers vaak als “muggenzifter”, valt me op.
Wat mij betreft mogen ze iedereen die belasting ontduikt pakken.
Dat doen ze om misbruik te voorkomen.
Het kwarttarief is bedoeld om het hebben van een kampeerwagen betaalbaar te houden.
Net zoals een grijs kenteken bedoeld is om bedrijfsauto’s betaalbaar te houden.
Maar er zijn altijd mensen die denken dat ze van twee walletjes kunnen eten. En die beschouwen handhavers vaak als “muggenzifter”, valt me op.
Wat mij betreft mogen ze iedereen die belasting ontduikt pakken.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Ben ik helemaal met jou eens, frauderen hoort niet!
In mijn geval heb ik ervoor gekozen om mijn Vito DC van de hand te doen, die ik goedkoper reed dan deze camper. Ik ben ondernemer en heb volledig terecht meerdere bedrijfsauto's.
Mijn punt is echter dat ik bij deze Multivan beperkt wordt in de mogelijkheden die hij mij technisch biedt. Ik begrijp dat ik als goede mee lijdt doordat de kwaden de regels willen misbruiken. Daarbij kunnen de regels helaas niet voorkomen dat er nog steeds lieden zijn die een camper puur en alleen in bezit hebben als transport / vervoersmiddel en er nooit mee gaan camperen. Maar dat zul je altijd blijven houden, mensen die nog lessen in het leven te leren hebben.
Ik ga hopelijk snel kunnen genieten van de campeer mogelijkheid van mijn camper. Maar eerst zal ik moeten zorgen dat ik mijn slaapapneu apparaat kan gebruiken zonder wal stroom. Anders voor mij geen goede nachtrust helaas.
In mijn geval heb ik ervoor gekozen om mijn Vito DC van de hand te doen, die ik goedkoper reed dan deze camper. Ik ben ondernemer en heb volledig terecht meerdere bedrijfsauto's.
Mijn punt is echter dat ik bij deze Multivan beperkt wordt in de mogelijkheden die hij mij technisch biedt. Ik begrijp dat ik als goede mee lijdt doordat de kwaden de regels willen misbruiken. Daarbij kunnen de regels helaas niet voorkomen dat er nog steeds lieden zijn die een camper puur en alleen in bezit hebben als transport / vervoersmiddel en er nooit mee gaan camperen. Maar dat zul je altijd blijven houden, mensen die nog lessen in het leven te leren hebben.
Ik ga hopelijk snel kunnen genieten van de campeer mogelijkheid van mijn camper. Maar eerst zal ik moeten zorgen dat ik mijn slaapapneu apparaat kan gebruiken zonder wal stroom. Anders voor mij geen goede nachtrust helaas.
Tegen het Westerkwartier aan, Vierverlaten.
Er zitten denk ik sterknoppen / bouten bij, die zullen in de stoelrails passen. Ik vroeg mij al af waarom die in het dashboard kastje lagen. Morgen maar eens kijken.
Degene waar ik hem van gekocht heb heeft er nooit in geslapen, dat zegt wel genoeg denk ik.
Collega heeft een camperbus, zijn zoon heeft die gebruikt om te verhuizen en had voor het gemak alles er even uit gehaald.
Reed vervolgens in een fuik en mag nu een behoorlijk bedrag af tikken.... Gelukkig stond hij nog niet heel erg lang op camperkenteken....
Reed vervolgens in een fuik en mag nu een behoorlijk bedrag af tikken.... Gelukkig stond hij nog niet heel erg lang op camperkenteken....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Let op dat je bed ook altijd aanwezig moet zijn. Je kan de bank en/of stoelen dus niet eruit halen om de bus leeg te gebruiken als je geen ander permanent aanwezige slaapconstructie hebt.
Ik heb daarom een slaaphefdak (altijd bed bij) magentron boven tegen D-stijl (bereikbaar vanuit de bus) en aan de linkerzijde tussen B en C stijl een vensterbankje met werkbladje met mini spoelbak en schoon/vuil water tankje in de zijwand. En dan een tafelblad als afdekking van de zijwand. Ik kan zo gewoon functioneel met de achterbank, twee draaistoelen en het klaptafeltje als 7 persoons onderweg. Is bij steekproef door de douane controleert, opgemeten en vastgelegd waarbij ze ter plaatse ook nog eens de aanvraag kwartarief met foto's vergeleken met de feitelijke situatie. Kan dus ook gewoon met de bus leeg rijden voor alles wat mij begeert als ik dat wil.
Ik heb daarom een slaaphefdak (altijd bed bij) magentron boven tegen D-stijl (bereikbaar vanuit de bus) en aan de linkerzijde tussen B en C stijl een vensterbankje met werkbladje met mini spoelbak en schoon/vuil water tankje in de zijwand. En dan een tafelblad als afdekking van de zijwand. Ik kan zo gewoon functioneel met de achterbank, twee draaistoelen en het klaptafeltje als 7 persoons onderweg. Is bij steekproef door de douane controleert, opgemeten en vastgelegd waarbij ze ter plaatse ook nog eens de aanvraag kwartarief met foto's vergeleken met de feitelijke situatie. Kan dus ook gewoon met de bus leeg rijden voor alles wat mij begeert als ik dat wil.
Groet, Ronald
Door die wet- en regelgeving (kwarttarief) bespaar je naar schatting zo'n 1800 euro per jaar. Daar kan je af en toe voor een vrachtje wel een 'echte' bestelwagen van huren.Jamaro schreef: 02 apr 2025, 20:38 . . . Alleen wel jammer dat de Nederlandse wet- en regelgeving het Multi gedeelte aardig beperkt. Alles eruit en eens een keertje vracht vervoeren mag dus niet eens...
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- krekwakwol
Maar je woont hier niet zover vandaan, dus mag gerust eens langs komen om te kijken.
Dan kun je zien hoe wij ons keukenblokje met tafel hebben in de bus, even voor het idee.
Dan kun je even een PB sturen.
Dan kun je zien hoe wij ons keukenblokje met tafel hebben in de bus, even voor het idee.
Dan kun je even een PB sturen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008