Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tikkend geluid bij gas geven

vragen over de T5
Plaats reactie
Kolibrietje

Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door Kolibrietje »

Hallo mede VW genieters,
Mijn busje Benni, dat ik nu een aantal maanden heb en waar ik enorm van geniet, maakt een tikkend geluid bij gas geven in de eerste, tweede en derde versnelling. Als ik het gas loslaat is het getik meteen verdwenen. Hij maakt dit geluid volgens mij alleen bij een warme motor, dus als ik al n eindje heb gereden. Ik kwam hier achter in Frankrijk, 3 weken geleden. Meteen daar de anwb gebeld, bij een garage daar laten luisteren, die monteur dacht dat het de koppelingsplaat is, of zoiets want 't ging in mijn allerbeste (niet zo heel goede) Frans. Ik kon er wel mee naar Nederland rijden, dacht hij en de anwb. Hij rijdt verder ook helemaal goed alleen dat tikkend geluid, wat ook niet altijd is. In Nederland meteen naar de garage waar het tikkend geluid natuurlijk niet te horen was....zal je altijd zien. De garage heeft het vliegwiel vervangen, daar was sowieso iets niet goed mee. Ze zeiden, we kunnen wel in de koppeling gaan kijken maar als daar dan niets te vinden is... Dus eerst maar zo proberen. Maar helaas dus, nu naar de Veluwe gereden en meteen na het verlaten van de snelweg hoorde ik het tikkende geluid weer terwijl ik in de 2e en 3e versnelling reed.
Oja dit ter info (misschien handig om te weten) de distributieriem heb ik meteen na aankoop laten vervangen (kan hiermee iets fout zijn gegaan wat het geluid kan verklaren?) En bij de apk in februari zijn de wiellagers vervangen (kan hier iets gebeurd zijn wat het tikkend geluid kan verklaren?).
Zoals ik al zei, mijn Benni rijdt heerlijk, echt een genot om te cruisen maar ik maak me zorgen om dat geluid en durf nu dus niet goed te rijden, baal ervan.
Weet iemand raad? Wat zou het kunnen zijn? En tot nu toe ben ik naar mijn eigen kleine garage gegaan waar ik met mijn autootje altijd heen ga. Is dat slim of kan ik beter naar iemand gaan die meer weet van VW t5?
Hopelijk kan iemand van jullie me tips, ideeën en raad geven. Of misschien is er wel ieun de omgeving van Helmond/Eindhoven die me zelfs kan helpen het op te lossen.
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes van n nog steeds heel blije en gelukkige T5 rijdster die zich nu ook wel wat zorgen maakt.
Kolibrietje (Greetje)
Follow your dreams
marrcel

Re: Tikkend geluid bij gas geven

Bericht door marrcel »

Wat staat er op de rekening van de garage die de distributie heeft gedaan?
Spanrol en waterpomp ook vervangen?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Hallo kolibrietje,

Ik zou dan toch maar een goede garage op gaan zoeken, want alleen een vliegwiel vervangen en de koppeling niet vervangen🤨.
De koppeling is ook een slijtdeel, dus dan had ik de koppeling ook gelijk mee genomen, als de bak er toch achterweg is.
Want de koppeling moet toch van het vliegwiel af bij het vervangen.

Maar misschien zit er ruimte op de spiebanen van de rechter aandrijfas, dit is een terugkomende kwaal bij deze bussen.
Mocht dit aan de hand zijn, dan ook gelijk de asstomp vervangen die de versnellingbak in gaat, want anders los je maar de helft van de kwaal op.

Maar het is eigenlijk onmogelijk om zonder geluid erbij een juiste diagnose te stellen. Dus we geven maar wat tips waar op te letten.
Hopelijk is er iemand in de buurt die je echt verder kan helpen, of een garage te vinden, die bekend is met deze bussen.
Succes ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Kolibrietje

marrcel schreef: 04 apr 2025, 13:35 Wat staat er op de rekening van de garage die de distributie heeft gedaan?
Hi,
Bedankt voor jouw snelle reactie.
Ik heb net op de rekening van de distributieriem vervangen gekeken en inderdaad is de waterpomp, multiriem micro V ook vervangen toen.
2 weken geleden is het dynamo vrijloopwiel vervangen en ook spanrol en multiriem drivealign.
Ik schreef in mijn berichtje dat het vliegwiel was vervangen maar dat moet dus dynamo vrijloopwiel zijn (ik ben ook zo'n oen in technische kennis).
Groetjes Kolibrietje
Follow your dreams
krekwakwol

Kolibrietje schreef: 04 apr 2025, 20:19
marrcel schreef: 04 apr 2025, 13:35 Wat staat er op de rekening van de garage die de distributie heeft gedaan?
Ik schreef in mijn berichtje dat het vliegwiel was vervangen maar dat moet dus dynamo vrijloopwiel zijn (ik ben ook zo'n oen in technische kennis).
Groetjes Kolibrietje
Gelukkig, dat scheelt nogal wat kosten :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Kolibrietje

krekwakwol schreef: 04 apr 2025, 13:37 Hallo kolibrietje,

Ik zou dan toch maar een goede garage op gaan zoeken, want alleen een vliegwiel vervangen en de koppeling niet vervangen🤨.
De koppeling is ook een slijtdeel, dus dan had ik de koppeling ook gelijk mee genomen, als de bak er toch achterweg is.
Want de koppeling moet toch van het vliegwiel af bij het vervangen.

Maar misschien zit er ruimte op de spiebanen van de rechter aandrijfas, dit is een terugkomende kwaal bij deze bussen.
Mocht dit aan de hand zijn, dan ook gelijk de asstomp vervangen die de versnellingbak in gaat, want anders los je maar de helft van de kwaal op.

Maar het is eigenlijk onmogelijk om zonder geluid erbij een juiste diagnose te stellen. Dus we geven maar wat tips waar op te letten.
Hopelijk is er iemand in de buurt die je echt verder kan helpen, of een garage te vinden, die bekend is met deze bussen.
Succes ermee.
Hi,
Fijn dat je zo snel hebt gereageerd, dank je.
Ik heb net op de rekening gekeken en het is niet het vliegwiel dat is vervangen maar de dynamo vrijloopwiel (oen die ik ben!).
Maar jij geeft me als tip dat als ze het vliegwiel vervangen dan ook meteen de koppeling laten vervangen? Klopt dat? Ik ga maar weer eens babbelen met de monteur en neem jouw voorstellen mee.

Ik heb geprobeerd om hier een filmpje toe te voegen waarop het geluid goed te horen is maar je kunt geen mp4 bestanden als bijlage mee sturen helaas. Misschien had je wel meteen gehoord wat het is. Jammer dat dit niet gaat.
Groetjes Kolibrietje
Follow your dreams
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Denk ook eens aan slijtage aan de splines van de rechter aandrijfas. Origineel werden die niet ingevet geplaatst en daardoor gingen ze niet heel lang mee.
Meestal tussen de 100.000 en 140.000km is het beste er wel vanaf..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Kolibrietje

Hi allen,
Het is inderdaad de rechter aandrijfas en dit wordt nu verholpen zodat woensdag een heerlijk reisje naar de zon kan beginnen. Joepiedepoepie!
Nogmaals bedankt allemaal voor jullie meedenken en tips, zeker wat aan gehad. En ik leer zo ook nog het een en ander, heel fijn.
Groetjes van n nog steeds heel blije VW T5 rijdster
Kolibrietje
Follow your dreams
krekwakwol

Graag gedaan :knipoog
En er omdenken dat de spiebanen van as EN asstomp goed ingevet worden met hoogwaardig vet, dan heb je er langer plezier van.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie