Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 Jebov
T4 Jebov
Ok dit is spannend! Na me voorgesteld te hebben gelijk maar de eerste foto's.
Dit ben ik dus tegengekomen toen ik de inrichting van de bus heb verwijderd. Toch wel veel roestplekken, een paar grote gaten en een vloer en bank die met schroeven in bouten in de bodem waren vastgezet. Mijn optimistische instelling kreeg het hier wel zwaar te verduren maar ik heb besloten gewoon te beginnen, ik heb er zin in, geen haast en wil alles leren (en jullie hebben de kennis) dus kom maar op.
Ik vind het wel fijn als jullie de boodschap een beetje zachtjes brengen :) Ik heb het project van Odorf bekeken en ben echt nog niet van plan hele stukken uit mijn bus te vervangen. Wel heb ik al besloten een snelcursus lassen te gaan volgen.
Dit ben ik dus tegengekomen toen ik de inrichting van de bus heb verwijderd. Toch wel veel roestplekken, een paar grote gaten en een vloer en bank die met schroeven in bouten in de bodem waren vastgezet. Mijn optimistische instelling kreeg het hier wel zwaar te verduren maar ik heb besloten gewoon te beginnen, ik heb er zin in, geen haast en wil alles leren (en jullie hebben de kennis) dus kom maar op.
Ik vind het wel fijn als jullie de boodschap een beetje zachtjes brengen :) Ik heb het project van Odorf bekeken en ben echt nog niet van plan hele stukken uit mijn bus te vervangen. Wel heb ik al besloten een snelcursus lassen te gaan volgen.
Re: T4 Jebov
Ik wil starten met de kleine gaten in de bodem om wat ervaring op te doen. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan dichten/herstellen?
- krekwakwol
Als je zoveel moeite gaat doen, wil je de bus vast langer houden. Dan zou ik toch adviseren rotte stukken er uit uitslijpen en nieuw in lassen, misschien kun je ergens uit een sloop bus goede stukken geprofileerd bodemplaat slijpen, om dat te gebruiken als vervanging.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Dat is wel een idee, ik denk er even over na maar wil beginnen met de kleine gaten. Als me dat lukt krijg ik vanzelf wat meer vertrouwen om de grotere zaken aan te pakken. De laatste keer dat ik gelast heb is denk ik 30 jaar geleden.
- Multivan Generation
- Contacteer:
WelkomJebov schreef: 17 mar 2025, 18:23 Ok dit is spannend! Na me voorgesteld te hebben gelijk maar de eerste foto's.......
Ik vind het wel fijn als jullie de boodschap een beetje zachtjes brengen :)

Je hebt een spannend project, een heel spannend project.
Een project waar heel veel tijd , geld en energie in nodig zal zijn.
Het project van Odorf en ook dat van Mert komen overeen met waar jij ook mee te dealen gaat krijgen.
Heb je jouw achterbumper er al eens van onder gehaald en heb je jouw voorste wielkasten ook als eens bekeken?
Die geboorde boutgaten in de vloer zijn of van een Multivan bank, maar dan zijn de gaten niet goed behandeld geweest, of van iets anders. Mijns inziens horen die niet echt in je vloer.
Ik begrijp dat je eerst ervaring en vertrouwen wilt opdoen. Dat is ook logisch. Ik ben echter bang dat dit een heel groot project gaat worden en dat je nog veel meer (onvoorziene) zaken tegen gaat komen, die de haalbaarheid van een goed eindresultaat in de weg zullen gaan staan.
Waar ik mee zou beginnen is de onderzijde van de auto, straal die kaal en kijk wat je overhoudt en van daaruit pas verdere plannen maken. Dit gaat een project van de zeer lange adem worden als je dit goed wilt aanpakken; en geen project van een beetje lapwerk hier en daar. Er mee blijven rijden en gebruiken in de tussentijd lijkt mij niet haalbaar, als je een goed resultaat wilt hebben/halen.
Succes met je keuzes en wees ook realistisch. Die roest aan de binnenzijde van de wielkuip achter, is voor mij al een alarmbel. Dan is er meestal al veel meer aan de hand. Ik denk dat de onderzijde een zeer krokante basis is.
Ik hoop dat ik de boodschap een beetje zachtjes en subtiel heb gebracht ?
Met vriendelijke groeten
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ok nu heb ik wat hulp nodig. Ik heb de achterbumper eraf gehaald en kwam tot de conclusie dat de balk/binnen bumper waar de trekhaak aan vast zit wel erg verroest is. Omdat ik geen trekhaak nodig heb en na het verwijderen meer ruimte heb om de boel aan te pakken heb ik besloten de boel eronder vandaan te halen.
De balk is aan allebei de kanten met drie bouten aan de chassis balk vastgemaakt, vanwege het roest is de slijptol de enige optie maar nu kom ik erachter dat de moer met een kleine las is vastgezet, en dat op een plek waar ik bijna niet bij kan.
Iemand een idee hoe ik die bout los krijg? De moer is eraf geslepen maar de bout is dus vastgelast aan de poot waardoor ik die er niet uit kan duwen...
De achterbalk De bout met de las Middelste bout is weg, rechts de bout waar ik niet bij kan.
De balk is aan allebei de kanten met drie bouten aan de chassis balk vastgemaakt, vanwege het roest is de slijptol de enige optie maar nu kom ik erachter dat de moer met een kleine las is vastgezet, en dat op een plek waar ik bijna niet bij kan.
Iemand een idee hoe ik die bout los krijg? De moer is eraf geslepen maar de bout is dus vastgelast aan de poot waardoor ik die er niet uit kan duwen...
De achterbalk De bout met de las Middelste bout is weg, rechts de bout waar ik niet bij kan.
De andere kant waar ik de moer heb afgeslepen.
- krekwakwol
Misschien het lasje los slaan met een koud beitel als je er dan wel bij kunt.
Die heb je in verschilllende lengtes en diktes, google maar eens op koudbeitel.
Die heb je in verschilllende lengtes en diktes, google maar eens op koudbeitel.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 06 apr 2025, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008

Groet, Ronald
Leuk project en mooie kleur bus ook. 
Wat is het bouwjaar? Of heb ik daar overheen gelezen?
Wil je het allemaal op de oprit gaan doen?
Als eerste over je laatste bericht, De meeste (vierkante) moeren in chassisbalken zitten met twee lasjes vast.
Deze kun je met een dunne lange beitel inderdaad (zoals hierboven ook al geschreven wordt) los proberen te kappen.
Alternatief is een goede centerpons in het restant van de bout slaan en met een set goede metaalboortjes langzame toeren en wat boorolie de bout stapje voor stapje uitboren.
De achterkant plaatwerk waar de trekhaak in valt is vrij dik staal, dus dat is -denk ik- gewoon kaal maken, conserveren en nieuwe lak eroverheen.
Die ronde gaten van bankjes of beugeltjes zijn allemaal zo interessant niet. Kunnen ook geconserveerd worden en een plugje er in of dichtplakken met carosseriekit tot je eens wat tijd over hebt. Ik zou beginnen met de gaten achter de achterwielen bijvoorbeeld.
En dat ene langwerpige gat tussen de ribbels, net voor het achterwiel, bestuurderszijde.
Er is in imitatie ooit een vloerstuk met ribbels gemaakt, merk weet ik even niet, maar een stuk uit een donor kan ook goed. Of zelf iets kloppen uit plaat met een paar bezemstelen bijvoorbeeld. maar een stukje vlak er in maken kan ook net zo goed. Origineel zoals hij de fabriek verliet krijg je het toch niet meer.
Voor het vervangen van stukken plaatwerk raad ik Zincor- plaat aan, dit is voorzien van een verzinkte laag, maar desondanks goed te lassen.
En een MIG-lasappraat, met elekroden is er geen beginnen aan.
Haal zeker de instapbakken in de voordeuren er eens uit, (Zit met een aantal pennetjes in de onderste instap geklemd) naar boven toe verwijderen)
Daar is meestal ook wel wat werk aan. Beter nu alles weten, zodat je er op voor kunt bereiden.
Hoe is het plaatwerk onder- en voor de accu? En achter de voorbumper?
Net voor de achterwielen loopt overdwars een balk waar de wielarmen in scharnieren. Deze is ook goed roestig, te zien aan je foto (driehoekige donkere roestplek midden op de vloer). Bekende plek. Deze heb ik ooit door de garage laten conserveren en nieuwe stukjes er op laten lassen. Dit is een lastige plek om 100% op te lossen. Hier zitten namelijk 3-4 lagen metaal onder. (Conserveren en plaatje er over dus) Overigens, op diezelfde foto, de aansluiting van de wielbak op de vloer (bijrijderszijde) is door, of bijna door. Daar moet ook een nieuw stripje metaal in.
Bespaar niet op verf. 2K Epoxy primer/2K lak is echt het beste.
En zo verder ...
Je hebt de bus nu, kun je net zo goed kijken hoe ver je komt. Mijn project was ook niet in 1x klaar.
Steeds een beetje verder opknappen, niet teveel in één keer overhoop halen.
En tussendoor gewoon van genieten als camper.
Disclaimer; Just my 2 cents op basis van de foto's.
Succes!
Odorf

Wat is het bouwjaar? Of heb ik daar overheen gelezen?
Wil je het allemaal op de oprit gaan doen?
Als eerste over je laatste bericht, De meeste (vierkante) moeren in chassisbalken zitten met twee lasjes vast.
Deze kun je met een dunne lange beitel inderdaad (zoals hierboven ook al geschreven wordt) los proberen te kappen.
Alternatief is een goede centerpons in het restant van de bout slaan en met een set goede metaalboortjes langzame toeren en wat boorolie de bout stapje voor stapje uitboren.
De achterkant plaatwerk waar de trekhaak in valt is vrij dik staal, dus dat is -denk ik- gewoon kaal maken, conserveren en nieuwe lak eroverheen.
Die ronde gaten van bankjes of beugeltjes zijn allemaal zo interessant niet. Kunnen ook geconserveerd worden en een plugje er in of dichtplakken met carosseriekit tot je eens wat tijd over hebt. Ik zou beginnen met de gaten achter de achterwielen bijvoorbeeld.
En dat ene langwerpige gat tussen de ribbels, net voor het achterwiel, bestuurderszijde.
Er is in imitatie ooit een vloerstuk met ribbels gemaakt, merk weet ik even niet, maar een stuk uit een donor kan ook goed. Of zelf iets kloppen uit plaat met een paar bezemstelen bijvoorbeeld. maar een stukje vlak er in maken kan ook net zo goed. Origineel zoals hij de fabriek verliet krijg je het toch niet meer.
Voor het vervangen van stukken plaatwerk raad ik Zincor- plaat aan, dit is voorzien van een verzinkte laag, maar desondanks goed te lassen.
En een MIG-lasappraat, met elekroden is er geen beginnen aan.
Haal zeker de instapbakken in de voordeuren er eens uit, (Zit met een aantal pennetjes in de onderste instap geklemd) naar boven toe verwijderen)
Daar is meestal ook wel wat werk aan. Beter nu alles weten, zodat je er op voor kunt bereiden.
Hoe is het plaatwerk onder- en voor de accu? En achter de voorbumper?
Net voor de achterwielen loopt overdwars een balk waar de wielarmen in scharnieren. Deze is ook goed roestig, te zien aan je foto (driehoekige donkere roestplek midden op de vloer). Bekende plek. Deze heb ik ooit door de garage laten conserveren en nieuwe stukjes er op laten lassen. Dit is een lastige plek om 100% op te lossen. Hier zitten namelijk 3-4 lagen metaal onder. (Conserveren en plaatje er over dus) Overigens, op diezelfde foto, de aansluiting van de wielbak op de vloer (bijrijderszijde) is door, of bijna door. Daar moet ook een nieuw stripje metaal in.
Bespaar niet op verf. 2K Epoxy primer/2K lak is echt het beste.
En zo verder ...
Je hebt de bus nu, kun je net zo goed kijken hoe ver je komt. Mijn project was ook niet in 1x klaar.

Steeds een beetje verder opknappen, niet teveel in één keer overhoop halen.
En tussendoor gewoon van genieten als camper.
Disclaimer; Just my 2 cents op basis van de foto's.

Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Het bouwjaar is 1996 met iets meer dan 400k op de teller. Ik doe alles op de oprit, de bus staat gelukkig hoog genoeg op de wielen om er goed onder te kunnen. Onder de accu zit wat lichte roestvorming, de voorbumper en instapbakken voor heb ik nog niet goed naar gekeken.
De eerste bout is eruit, met een reciprozaag kon ik daar gelukkig bijkomen. De tweede geeft zich minder makkelijk gewonnen maar dat is een kwestie van tijd, dan hoop ik de binnenbumper los te kunnen halen. De balken in dat deel zijn alleen oppervlakkig geroest dus dat is een kwestie van kaal maken, primer en lakken. Maakt het nog uit of ik een nieuwe binnenbumper met of zonder trekhaak terugzet? De trekhaak heb ik zelf niet nodig maar ik heb het idee dat ze zonder lastiger te vinden zijn.
Om het afwisselend te houden ben ik met verschillende dingen tegelijk bezig. Naast de binnenbumper maak ik de bodem aan de onderzijde beetje bij beetje schoon. Als het schoon is en alles afgewerkt (boven en onder) wil ik dat in de 2K primer zetten en dan tectyl erover.
In de bus heb ik de boorgaten vlak en kaal gemaakt, roestomvormer erop en in de 2K primer. Daarna met epoxyhars met vuller de gaatjes vullen.
De volgende stap wordt het laswerk, daar ga ik me de komende tijd eens in verdiepen.
Bedankt voor de tips. Ik heb gelukkig een hoop lol aan het werk en vind het allemaal super leerzaam. Ik zal deze week nog wat foto's maken.
De eerste bout is eruit, met een reciprozaag kon ik daar gelukkig bijkomen. De tweede geeft zich minder makkelijk gewonnen maar dat is een kwestie van tijd, dan hoop ik de binnenbumper los te kunnen halen. De balken in dat deel zijn alleen oppervlakkig geroest dus dat is een kwestie van kaal maken, primer en lakken. Maakt het nog uit of ik een nieuwe binnenbumper met of zonder trekhaak terugzet? De trekhaak heb ik zelf niet nodig maar ik heb het idee dat ze zonder lastiger te vinden zijn.
Om het afwisselend te houden ben ik met verschillende dingen tegelijk bezig. Naast de binnenbumper maak ik de bodem aan de onderzijde beetje bij beetje schoon. Als het schoon is en alles afgewerkt (boven en onder) wil ik dat in de 2K primer zetten en dan tectyl erover.
In de bus heb ik de boorgaten vlak en kaal gemaakt, roestomvormer erop en in de 2K primer. Daarna met epoxyhars met vuller de gaatjes vullen.
De volgende stap wordt het laswerk, daar ga ik me de komende tijd eens in verdiepen.
Bedankt voor de tips. Ik heb gelukkig een hoop lol aan het werk en vind het allemaal super leerzaam. Ik zal deze week nog wat foto's maken.
@ Jebov: Heb je dit bericht van Odorf gezien? Kijk maar eens onder jouw auto hoe dat balkje er aan toe is. Nieuw en origineel niet zo eenvoudig meer te vinden. Doe er je voordeel mee.
viewtopic.php?p=529508#p529508
viewtopic.php?p=529508#p529508
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV