Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Aandrijfashoes linksvoor vervangen.
Aandrijfashoes linksvoor vervangen.
Hallo,
Ik wil mijn Aandrijfashoes linksvoor binnenzijde vervangen.
De garage heeft het druk, wil wel tijd maken, maar als ik het zelf kan dan liever zelf.
Er staan een paar video's online, alleen niet van de linkerkant, alleen van de rechter bestuurders kant.
Voor de zekerheid een paar vragen:
-is het goed te doen op de oprit, zonder brug?
-is er speciaal gereedschap voor nodig? (volgens mij een m12 veeltand dop, maar verder?)
-welke problemen kan ik tegenkomen?
Weet iemand toevallig een video te vinden van de linker kant?
Alvast bedankt
Ik wil mijn Aandrijfashoes linksvoor binnenzijde vervangen.
De garage heeft het druk, wil wel tijd maken, maar als ik het zelf kan dan liever zelf.
Er staan een paar video's online, alleen niet van de linkerkant, alleen van de rechter bestuurders kant.
Voor de zekerheid een paar vragen:
-is het goed te doen op de oprit, zonder brug?
-is er speciaal gereedschap voor nodig? (volgens mij een m12 veeltand dop, maar verder?)
-welke problemen kan ik tegenkomen?
Weet iemand toevallig een video te vinden van de linker kant?
Alvast bedankt
Re: Aandrijfashoes linksvoor vervangen.
Hallo Jan Peter.
Het is te doen op de oprit. Maar!!! Als je dit nog nooit gedaan heb, blijf er dan beter vanaf. Het is levensgevaarlijk zonder goede voorzorgsmaatregelen. Daarnaast moet je echt wel kennis van zaken hebben en tevens goed gereedschap om het tot een goed einde te brengen. Ik zelf heb het wel gedaan maar ik begin er niet meer aan op straat. Je kan veel verpesten als je niet precies weet wat je doet en dan ben je gefrustreerd, heel erg vies en nog verder van huis.
Misschien is er een medelid die je kan helpen?? Anders echt niet aan beginnen.
Gr.
Marty
Het is te doen op de oprit. Maar!!! Als je dit nog nooit gedaan heb, blijf er dan beter vanaf. Het is levensgevaarlijk zonder goede voorzorgsmaatregelen. Daarnaast moet je echt wel kennis van zaken hebben en tevens goed gereedschap om het tot een goed einde te brengen. Ik zelf heb het wel gedaan maar ik begin er niet meer aan op straat. Je kan veel verpesten als je niet precies weet wat je doet en dan ben je gefrustreerd, heel erg vies en nog verder van huis.
Gr.
Marty
Bedankt voor de reactie.
Ik had erbij moeten zetten dat ik best handig ben. Vast gelopen remmen repareren (glijbussen roestig) was geen probleem, maar ook weer niet makkelijk te noemen.
Bij mijn motor bijvoorbeeld de veren in de schokdempers vervangen aan de voorkant, dan wil je ook geen fouten maken, wel een stuk lichter en kleiner.
Bij de T4 kunnen dingen nogal zwaar zijn en zeer vast zitten.
Op de video's zit het er makkelijk uit, maar dat kan in het echt tegenvallen en ik wil inderdaad niet vast lopen en niet meer verder kunnen terwijl alles open ligt.
Ik heb nog een paar dagen om te beslissen.
ps. deze 2 video's kwam ik tegen.
Ik had erbij moeten zetten dat ik best handig ben. Vast gelopen remmen repareren (glijbussen roestig) was geen probleem, maar ook weer niet makkelijk te noemen.
Bij mijn motor bijvoorbeeld de veren in de schokdempers vervangen aan de voorkant, dan wil je ook geen fouten maken, wel een stuk lichter en kleiner.
Bij de T4 kunnen dingen nogal zwaar zijn en zeer vast zitten.
Op de video's zit het er makkelijk uit, maar dat kan in het echt tegenvallen en ik wil inderdaad niet vast lopen en niet meer verder kunnen terwijl alles open ligt.
Ik heb nog een paar dagen om te beslissen.
ps. deze 2 video's kwam ik tegen.
- Pascal-141
Wat is er "levensgevaarlijk" aan een aandrijfas monteren/demonteren bij een T4 ?Mardax35 schreef: 08 apr 2025, 17:26 Hallo Jan Peter.
Gr.
Marty
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Mardax35 schreef: "levensgevaarlijk zonder goede voorzorgsmaatregelen".
Dus niet de bus op de autokrik zetten waar hij tijdens het werk af kan glijden maar op stevige assteunen of op de brug. De klus zelf is niet gevaarlijker dan welke andere klus.
Dus niet de bus op de autokrik zetten waar hij tijdens het werk af kan glijden maar op stevige assteunen of op de brug. De klus zelf is niet gevaarlijker dan welke andere klus.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Assteunen heb ik en ik leg meestal de wielen er ook onder als extra zekerheid.
In de 1e video hoeft ie niet of nauwelijks onder de bus, alleen dat gehamer om de boel los te krijgen vind ik minder. Dan ben ik bang dat ik het niet los krijg, maar dan is het al onder de bus vandaan, dus kan ik het eventueel ergens naartoe brengen.
In de 1e video hoeft ie niet of nauwelijks onder de bus, alleen dat gehamer om de boel los te krijgen vind ik minder. Dan ben ik bang dat ik het niet los krijg, maar dan is het al onder de bus vandaan, dus kan ik het eventueel ergens naartoe brengen.
Idd bedoel ik goed de bus zekeren zodat je er niet onder vast komt te zitten.
Een uitdaging aangaan als je handig bent kan ik waarderen. Zo heb ik ook dingen geleerd. Ook door het te verpesten
. Ook van je fouten leer je.
Met dit klusje zit je wel gelijk onder de aandrijfas vet. Heel vies.
Nou ja, als je de uitdaging aangaat:
Wees voorzichtig! Kijk rustig hoe eea zit en vraag hulp als het niet lukt.
Gr.
Marty
Een uitdaging aangaan als je handig bent kan ik waarderen. Zo heb ik ook dingen geleerd. Ook door het te verpesten
Met dit klusje zit je wel gelijk onder de aandrijfas vet. Heel vies.
Nou ja, als je de uitdaging aangaat:
Wees voorzichtig! Kijk rustig hoe eea zit en vraag hulp als het niet lukt.
Gr.
Marty
dit is goed te doen zonder brug of smeerput. goed nadenken wat je allemaal los haalt om de as aan de wielzijde te verwijderen, niet aan de afstelling komen dan hoef je ook niet uit te lijnen.

Minstens het betreffe wiel van de grond.
Als je er bij komt ivm naadkap, centrale moer losdraaien ca 400nm
Wiel demonteren
Torsiestaafveer losdraaien , draadstangen net achter de tank.
Schokbreker demonteren 1 bout en 1 moer 18mm vanboven, en dan 1 lange bout met moer die door de draagarm en dogbone gaat, 21mm.
50cm verlengstuk met 12mm multitand dop nemen en de 6 bouten van de homokineet naar de bak losdraaien (evt schroevendraaier in de remschijf om meedraaien tegen te gaan.
Fuseekogel losmaken van de onderste draagarm (2 bouten)
Remschijf naar boven krikken/heffen, dit gaat goed met 2 pers.
As uitnemen
Circlip losmaken
Dan schuift de Homokineet er soms moeilijk af, een tikje kan motiverend werken.
Hoes vervangen, vet er in, homokineet er op nieuwe circlip gebruiken.
As er op dezelfde manier terug in zetten, gebruik 6 nieuwe bouten.
Centrale wielbout ook vernieuwen.
Als je er bij komt ivm naadkap, centrale moer losdraaien ca 400nm
Wiel demonteren
Torsiestaafveer losdraaien , draadstangen net achter de tank.
Schokbreker demonteren 1 bout en 1 moer 18mm vanboven, en dan 1 lange bout met moer die door de draagarm en dogbone gaat, 21mm.
50cm verlengstuk met 12mm multitand dop nemen en de 6 bouten van de homokineet naar de bak losdraaien (evt schroevendraaier in de remschijf om meedraaien tegen te gaan.
Fuseekogel losmaken van de onderste draagarm (2 bouten)
Remschijf naar boven krikken/heffen, dit gaat goed met 2 pers.
As uitnemen
Circlip losmaken
Dan schuift de Homokineet er soms moeilijk af, een tikje kan motiverend werken.
Hoes vervangen, vet er in, homokineet er op nieuwe circlip gebruiken.
As er op dezelfde manier terug in zetten, gebruik 6 nieuwe bouten.
Centrale wielbout ook vernieuwen.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
Bedankt voor die todo lijst.
Sommige dingen had ik in de video's gemist en ze doen het ook anders.
De hoes zit erop en de bus rijdt weer.
Het is goed te doen, maar ... :
Het is een flinke klus als je het niet eerder gedaan hebt.
Ik heb best veel gereedschap, 2 krikken, assteunen, compressor, enzovoorts, maar kwam toch te kort. Vooral kleine dingen.
Geen verloop van 3/8 naar 1/2 waardoor ik niet genoeg verlengstukken had voor m'n m12 veeltand dop. (omdat de remschijf er toch ook af ging voor een nieuwe had ik minder lengte nodig)
"Fuseekogel losmaken van de onderste draagarm (2 bouten)" Bij mij zijn dat m14 veeltand bouten, dus weer op en neer naar de winkel.
De m12 veeltand pastte niet op de nieuwe bouten. De automateriaalzaak begreep het ook niet. Ander doosje open gemaakt en eigen gereedschap pastte ook niet. Bleek na advies van een andere winkel simpelweg met harder rammen op te lossen: de bouten op de dop slaan. (ondertussen weer een uur verder)
tips voor amateurs (zoals ik)
Zet de versnelling in z'n vrij: anders kan je de boel niet draaien en kan je niet bij alle 6 de bouten.
"Torsiestaafveer losdraaien , draadstangen net achter de tank."
Die zitten dus midden onder de bus. Ik kon ze eerst niet vinden en er zijn video's waar ze die niet los draaien. Ik kreeg de aandrijfas er op die manier wel uit, maar niet meer erin. Kost ook veel tijd en het voelde niet al te veilig.
Gewoon los dus die torsiestaaf, scheelt een boel tijd. Was bij mij behoorlijk roestig, dus ging zwaar. (iemand hier nog een tip voor voor als ik de andere kant ooit ga doen?)
En sleutel 28 nodig, die heb ik wel, maar heeft ook niet iedereen liggen.
(er hoeft er maar één los als je maar één kant hoeft te doen)
In de video's laten ze de schokdemper vaak zitten: die heb je zo los, dus gewoon even doen.
Een plek die vies mag worden, want alles wordt vet bij het wisselen van de hoes als de as eronder vandaan is.
Doe ik het een volgende keer weer zelf:
Ja hoor: eitje
Ik heb best veel gereedschap, 2 krikken, assteunen, compressor, enzovoorts, maar kwam toch te kort. Vooral kleine dingen.
Geen verloop van 3/8 naar 1/2 waardoor ik niet genoeg verlengstukken had voor m'n m12 veeltand dop. (omdat de remschijf er toch ook af ging voor een nieuwe had ik minder lengte nodig)
"Fuseekogel losmaken van de onderste draagarm (2 bouten)" Bij mij zijn dat m14 veeltand bouten, dus weer op en neer naar de winkel.
De m12 veeltand pastte niet op de nieuwe bouten. De automateriaalzaak begreep het ook niet. Ander doosje open gemaakt en eigen gereedschap pastte ook niet. Bleek na advies van een andere winkel simpelweg met harder rammen op te lossen: de bouten op de dop slaan. (ondertussen weer een uur verder)
Zet de versnelling in z'n vrij: anders kan je de boel niet draaien en kan je niet bij alle 6 de bouten.
Die zitten dus midden onder de bus. Ik kon ze eerst niet vinden en er zijn video's waar ze die niet los draaien. Ik kreeg de aandrijfas er op die manier wel uit, maar niet meer erin. Kost ook veel tijd en het voelde niet al te veilig.
Gewoon los dus die torsiestaaf, scheelt een boel tijd. Was bij mij behoorlijk roestig, dus ging zwaar. (iemand hier nog een tip voor voor als ik de andere kant ooit ga doen?)
In de video's laten ze de schokdemper vaak zitten: die heb je zo los, dus gewoon even doen.
Een plek die vies mag worden, want alles wordt vet bij het wisselen van de hoes als de as eronder vandaan is.
Ja hoor: eitje

Goed gedaan! Zo leer je het wel.
Volgende x doe je het in de helft van de tijd ( zit altijd iets tegen).
Gr.
Marty
Goed gedaan, de eerste keren is het inderdaad een beetje kloten.JanpeterJ schreef: 16 apr 2025, 18:48 Bedankt voor die todo lijst.
Ja hoor: eitje![]()

Voor jouw reactie was het toch niet nodig om het hele bericht van JanpeterJ te quoten. Dat maakt het lezen wel moeizaam.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
O nee, een keertje meer scrollenHanz schreef: 17 apr 2025, 11:28 Voor jouw reactie was het toch niet nodig om het hele bericht van JanpeterJ te quoten. Dat maakt het lezen wel moeizaam.