Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Multi riem spanner as behuizing
Multi riem spanner as behuizing
Goededag,
na een flink kabaal onder de motor van mijn multivan 2.5 TDI acv, zomaar opeens blijkt dat de multi riem gedeeltelijk kapot is.Na onderzoek blijkt dat de spanrol erg scheef staat, omdat de as van de spanrol scheef in de behuizing staat.Het lijkt mij dat de behuizing in gesleten is. Dit is het type spanner met het ronde potje dat vast zit met twee inbussleutels bouten. Heeft iemand de behuizing / montage plaat ook al eens moeten vervangen , is dat redelijk zelf te doen? Het is een multivan met airco. Ik hoor het graag. Mvg. Dennis
na een flink kabaal onder de motor van mijn multivan 2.5 TDI acv, zomaar opeens blijkt dat de multi riem gedeeltelijk kapot is.Na onderzoek blijkt dat de spanrol erg scheef staat, omdat de as van de spanrol scheef in de behuizing staat.Het lijkt mij dat de behuizing in gesleten is. Dit is het type spanner met het ronde potje dat vast zit met twee inbussleutels bouten. Heeft iemand de behuizing / montage plaat ook al eens moeten vervangen , is dat redelijk zelf te doen? Het is een multivan met airco. Ik hoor het graag. Mvg. Dennis
Re: Multi riem spanner as behuizing
Het is de vraag of de as scheef in de spanrol staat. Deze as zit namelijk origineel excentrisch om de spanbeweging te kunnen maken. Kijk hier eens hoe een en ander werkt en wat problemen kunnen zijn. https://t4-wiki.de/wiki/Spannrolle#Einbauort
Is de spanrol in jouw bus ooit al eens vervangen?
Is de spanrol in jouw bus ooit al eens vervangen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Contacteer:
Je kunt er vanaf boven bij om de houder en spanarm te verwijderen.
Zie de foto.
De rol zelf is tegenwoordig niet meer met opstaande randjes maar een gladde versie volgens mij.
Succes met dit rotwerk.
Groeten Peter
Zie de foto.
De rol zelf is tegenwoordig niet meer met opstaande randjes maar een gladde versie volgens mij.
Succes met dit rotwerk.
Groeten Peter
- Bijlagen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Contacteer:
de spanner zelf zie je hier goed:
Handigste was om de oliepijlstokbuis even te verwijderen want die zat bij mij erg in de weg.
Zie ook hier: https://t4-wiki.de/wiki/Keilrippenrieme ... ispiel_ACV
Handigste was om de oliepijlstokbuis even te verwijderen want die zat bij mij erg in de weg.

Zie ook hier: https://t4-wiki.de/wiki/Keilrippenrieme ... ispiel_ACV
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Heren bedankt voor de reacties , Hanz ,nee nog niet vervangen. Multivan , ja zoals op de eerste foto, daar waar de gebogen arm in het gietstuk gaat is die van mij uitgesleten. Kan dit hele gietstuk verwijderd worden zoals je beschrijft? Grt Dennis
- Multivan Generation
- Contacteer:
Ja kan helemaal verwijderd worden,deko schreef: 07 apr 2025, 22:59 Heren bedankt voor de reacties , Hanz ,nee nog niet vervangen. Multivan , ja zoals op de eerste foto, daar waar de gebogen arm in het gietstuk gaat is die van mij uitgesleten. Kan dit hele gietstuk verwijderd worden zoals je beschrijft? Grt Dennis
je komt er alleen lastig bij.
Even voor de extra duidelijkheid: de topicstarter had een vraag/probleem over de multiriem spanner,
en dus niet over de distributieriem spanner (als ik het goed begrepen heb)
Goedemorgen,
Ja, dat klopt , het gaat om de multiriem spanner/huis. Ik ben nog aan het uitzoeken wat er allemaal los moet om de spanner behuizing te vervangen. Bus heeft airco ook. Van boven alles loshalen is wel duidelijk, maar wat moet er van onder los ? stuurbekrachtigings onderdelen slangen etc ? grt Dennis
Ja, dat klopt , het gaat om de multiriem spanner/huis. Ik ben nog aan het uitzoeken wat er allemaal los moet om de spanner behuizing te vervangen. Bus heeft airco ook. Van boven alles loshalen is wel duidelijk, maar wat moet er van onder los ? stuurbekrachtigings onderdelen slangen etc ? grt Dennis
- Multivan Generation
- Contacteer:
Slangen eventueel een beetje losdraaien, roteren en weer vastzetten,deko schreef: 09 apr 2025, 08:31 Goedemorgen,
voor de rest is het het multiriem gedeelte en hoeft er niets extra's los.
Maak wel een referentiefoto om de huidige loop van de multiriem te zien.
Dat kan namelijk wel eens handig zijn nadien.
Als je de spanrol gaat vervangen, dan zou ik je adviseren om ook de spanner zelf mee te pakken.
Dat is dat zwarte trommetje op de foto wat met 2 inbusboutjes vast zit.
groeten en succes
Peter
Goededag, nog 1 vraag Multivan generation; kan dit gewoon buiten gedaan worden of heb ik een brug nodig? Grt Dennis
- Multivan Generation
- Contacteer:
Kan gewoon buiten, geen brug nodig.
Goedeavond , ben aardig bezig geweest , maar ik krijg dat zwarte potje,de veer zeg maar niet van de as af . De twee imbussen zijn eruit en ik krijg het potje max 1 com eraf en niet verder hoe dan ook. Zit er in het het middelste gat van het potje nog een boutje oid ? Ik dacht dat het potje erzo af te schuiven was? Grt Dennis
- Multivan Generation
- Contacteer:
Zou er zo af te schuiven moeten zijn ja,
Moet je wel even de multiriem er af halen, anders staat daar spanning op en lukt het bijna niet.
Moet je wel even de multiriem er af halen, anders staat daar spanning op en lukt het bijna niet.
Goedemorgen,
Ja, de multiriem is er al vanaf ,dus geen spanning op het potje, kan het potje met het asje wel wat bewegen.Peilstok huis is ook al los. Heb al van alles geprobeerd,met bandenlichters etc. maar verder dan 1 cm wordt het vooralsnog niet. Als ik toch het hele spanlichaam in 1 keer wil verwijderen , gaat dat lukken als ik de motor wat laat zakken ? of heel de inlaat eraf,of heb je wellicht een andere oplossing voor me? grt Dennis
Ja, de multiriem is er al vanaf ,dus geen spanning op het potje, kan het potje met het asje wel wat bewegen.Peilstok huis is ook al los. Heb al van alles geprobeerd,met bandenlichters etc. maar verder dan 1 cm wordt het vooralsnog niet. Als ik toch het hele spanlichaam in 1 keer wil verwijderen , gaat dat lukken als ik de motor wat laat zakken ? of heel de inlaat eraf,of heb je wellicht een andere oplossing voor me? grt Dennis
- Multivan Generation
- Contacteer:
Je kunt het motorlager aan die zijde loshalen, dat kan wellicht iets helpen.
Wel de motor ondersteunen.
En de pendelsteun van de versnellingsbak dan ook even loshalen.
Wel de motor ondersteunen.
En de pendelsteun van de versnellingsbak dan ook even loshalen.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Is het gelukt?