Hoihoi,
Ik kwam op het www een onderdeel tegen, de TopStop. Dit zou voorkomen dat het elec-hydr dak van een T5-6-6.1 doorzakt. Kan iemand me hier wellicht meer vertellen over het doorzakken van het hefdak?
Mvg, Peter
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Doorzakkend dak T6.1?
Re: Doorzakkend dak T6.1?
Was dat dinsdag 2 weken geleden?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
Nee, is geen 1 aprilgrap. Bestaat echt. Zie https://www.etsy.com/nl/listing/1804465 ... la=1&gao=1&
Maar voor dat geld kan je misschien zelf ook wel iets maken.
Maar voor dat geld kan je misschien zelf ook wel iets maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Aha! Ik had gegoogled op Top Stop, maar nix gevonden.
Toch blij dat ik voor een SCA dak heb gekozen
Toch blij dat ik voor een SCA dak heb gekozen

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Charles Vos
Ik snap de twijfel...vond het zelf ook wel vreemd. Maar blijkbaar is dit echt een probleem. Ik ken alleen niemand met deze ervaring. Vandaar de vraag alhier op het forum. Maar gezien de reacties hier ook niemand met een doorzakkend dak? Niet dat mijn T6.1 er last van heeft...maar vanuit de "vakidiotie" wil het gewoon weten

Is wel een probleem wat vaker voorkomt, vooral op warmere dagen. Dakje uitzetten en dan lekker in de zon de boel laten opwarmen. De olie in het hydraulische systeem zet dan iets uit, waardoor soms de druk wat hoog wordt en dit ergens gecompenseerd wordt. Als het dan 's avonds/'s nachts koeler wordt, gaat de druk wat naar beneden, maar deze wordt dan niet meer door het systeem terug op druk gebracht waardoor je een inzakkend of scheef dak krijgt. Zelf geen problemen mee gehad, maar al wel eens ergens bij een andere T6 op een camperplek gezien. Deze was scheef ingezakt aan de kant daar waar de zon de hele dag op geschenen heeft.
Ik vermoed dat als je dit ooit 1x gehad hebt er ergens een lek is ontstaan waardoor je er een volgende keer eerder last van hebt.
Ik vermoed dat als je dit ooit 1x gehad hebt er ergens een lek is ontstaan waardoor je er een volgende keer eerder last van hebt.
Groeten Niek,
T5 California 2006 2.5TDI 4Motion Fresco
T6 California Coast 2016 TDI DSG
T5 California 2006 2.5TDI 4Motion Fresco
T6 California Coast 2016 TDI DSG
Heldere uitleg, waarvoor dank.Raiser0 schreef: 16 apr 2025, 15:01 Is wel een probleem wat vaker voorkomt, vooral op warmere dagen. Dakje uitzetten en dan lekker in de zon de boel laten opwarmen. De olie in het hydraulische systeem zet dan iets uit, waardoor soms de druk wat hoog wordt en dit ergens gecompenseerd wordt. Als het dan 's avonds/'s nachts koeler wordt, gaat de druk wat naar beneden, maar deze wordt dan niet meer door het systeem terug op druk gebracht waardoor je een inzakkend of scheef dak krijgt. Zelf geen problemen mee gehad, maar al wel eens ergens bij een andere T6 op een camperplek gezien. Deze was scheef ingezakt aan de kant daar waar de zon de hele dag op geschenen heeft.
Mvg, Peter