Wij hebben 2.0BiTDI uit 2016 (nog net een T5GP) met nu ongeveer 210.000km op de teller.
In 2023 bij de eerste keer keuren met de deeltjesteller was het meteen afkeur, het roetfilter is toen vervangen.
Daarna is hij in 2024 precies 1x goedgekeurd om dit jaar wederom te worden afgekeurd.
Zeker aangezien deze bus de laatste 2 jaar extreem veel heeft gekost ben ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee.
Ik draag het milieu een warm hart toe hoor, maar om nu om het jaar €2.000,- uit te geven aan een roetfilter is me wat te gortig.
Ik weet dat er bedrijven zijn die het roetfilter tijdelijk vervangen voor de APK om het daarna te verwijderen; ik weet dat het niet mag maar je moet wat...
Zijn er meer Weetjewellers met dit probleem?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wederom APK-afkeur roetfilter
- Jan anno NU
Re: Wederom APK-afkeur roetfilter
Was het niet mogelijk om bij de RDW aan te geven dat je geen roetfilter meer hebt?
En dan gewoon ter compensatie maandelijks wat extra euro,s aftikken , roettoeslag ,-)
Heb wel eens zoiets gelezen dacht ik .
Of gewoon je rijstijl aanpassen en eens wat hoger in de toeren gaan rijden met je busje.

En voor de dagelijkse boodschappen de fiets pakken , die korte ritjes wordt je busje niet blij van .
En dan gewoon ter compensatie maandelijks wat extra euro,s aftikken , roettoeslag ,-)
Heb wel eens zoiets gelezen dacht ik .
Of gewoon je rijstijl aanpassen en eens wat hoger in de toeren gaan rijden met je busje.

En voor de dagelijkse boodschappen de fiets pakken , die korte ritjes wordt je busje niet blij van .
Re: Wederom APK-afkeur roetfilter
Ik heb paar weken geleden een DPF cleaner bij een tankbeurt toegevoegd en 400km zo'n beetje in 4e gereden boven de 3000 toeren. Na ruim 250 km was er merkbaar verschil. Vooral het opspoelen van de turbo merk je dat dit vlotter gaat. Moet de DPF nog uitlezen of er verschil in verzadiging is. Nu geven ze die DPF cleaner ook niet weg maar is altijd goedkoper dan een nieuwe DPF. Ook de week voor de keuring goed warm rijden op langere ritten en hoger in toeren 'reinigt' al veel.
https://brandstofadditief.nl/product/xe ... t-cleaner/
https://brandstofadditief.nl/product/xe ... t-cleaner/
Groet, Ronald