Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Deze bus kopen of niet kopen, dat is de vraag

vragen over de T5
Gemberdraak

Deze bus kopen of niet kopen, dat is de vraag

Bericht door Gemberdraak »

Lieve Weetjewellers <3,

Na een afwezigheid van jaaaaaren, waarin ik getrouwd ben met Karel (Weetjewel band), m'n hondje is overleden, er allerlei andere perikelen zijn geweest, en we geexperimenteerd hebben met andere campers, ben ik weer terug op honk omdat ik jullie mis en omdat ik de VW bus mis.

We hebben een leuke tweedehands verlengde en iets verhoogde T5 op het oog, met een voor ons ideale inbouw (ooit door Hekkema uitgevoerd), maaaaaaar... het is de T5 met de 'beruchte' (of niet?) motor. 2007, 2.461 cc, 131 PK, en de teller staat op zo'n 240,000 KM. Kenteken 24-VRG-8. Zie foto van dit plaatje!
busje.jpg

Er heeft nog geen revisie of calamiteit zich voorgedaan. Wel is er gewoon regelmatig naar behoren onderhoud gepleegd.

Spuwen jullie, de wijsgeren van de VW bussen, a.u.b eens even jullie gedachten hierover: wel of niet doen? Wel doen en geld opzij zetten (hoeveel?) voor als het zover is? Wel doen en gelijk reviseren (wij wonen in NH: waar?)? Niet doen? Anders?

Dank dank dank!

We verheugen ons nu al op de wederaansluiting op een komend kampeergebeuren. :-) <3

xxx
krekwakwol

Re: Deze bus kopen of niet kopen, dat is de vraag

Bericht door krekwakwol »

Hallo Gemberdraak.
Afgaande op onze T5 uit 2008 met dezelfde motor, onze bus begon met 325.000 km lichte tekenen te geven van versleten verstuiverbussen.
Wij hebben gelijk een diagnose laten stellen bij JB Autoservice in Dieverbrug. Daar is nadien ook de verstuiverbrug gemonteerd en nu inmiddels met 370.000 km op de teller geen problemen met de motor.
Maar met deze motor zou ik de verstuiverbrug nu preventief laten plaatsen, dat kan problemen ikn de toekomst voorkomen
Maar alles valt en staat ook met goed onderhoud, wij verversen elk jaar de olie en filters en gebruiken een premium merk motorolie.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gemberdraak

Dank je wel Arnold!

Als ik je goed lees zeg je: doen, maar wel voorzorgsmaatregelen treffen. Kun je een indicatie geven wat het plaatsen van een verstuiverbrug kost?

Groetjes, Diana
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Ik zeg niet dat je het doen moet, dat hangt ook af van de rest van de bus.
Maar het verstuiver probleem is hier goed mee te voorkomen.
En de prijs durf ik niet te noemen, de onze is al bijna 4 jaar geleden opgekomen, maar daar is destijds veel meer aan gedaan. En alle prijzen zijn inmiddels ook behoorlijk gestegen.

Je zou eens kunnen informeren bij JB autoservice in Dieverbrug, die heeft onze bus toen ook weer "gered".
Je zou mijn topic hierover eens kunnen doorlezen,
viewtopic.php?t=66962&hilit=Hartslag
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 17 apr 2025, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
chv

Bericht door chv »

Hi Ginger/Diana,

Welkom terug.
Dat hangt natuurlijk mede af van de vraagprijs.
En als je mensen echt een advies vraagt is het misschien wat meer foto's te laten zien of de link naar de verkoopsite bijvoorbeeld.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Gemberdraak

Dank je wel Arnold! Ik ga me er verder in verdiepen. Wat ben jij trouwens actief op het forum zeg: echt één van de WjW wijsgeren! 😊

Dank je wel Charles! Zo leuk om bekende namen tegen te komen. Zo te zien heb jij intussen ook een nieuwe bus: naar je zin?

Vandaag horen we of we uberhaupt gegadigden zijn voor de bus en als dat zo is zal ik snel meet fotos plaatsen.

Warme groet,
Diana
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou die bus laten staan.
Is Euro 4, 5 cilinder TDI.
Ik zou richting 2016 a 2017 2.0 TDI met 150pk gaan kijken.

Ja daar hangt een ander prijskaartje aan,
maar daar kun je dan in ieder geval de milieu zones nog mee in.
Motorisch ook betrouwbaarder, zuiniger, stiller, en rijdt prettiger.

Groeten Peter
PS die bus heeft 6 zitplaatsen op kenteken.. Ben benieuwd hoe dan i.c.m. met camper interieur.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gemberdraak

Ha die Peter! Ook met mooie (rooie) nieuwe bus. Cool hoor. Leuk dat je dochter nu ook het bus-virus heeft. :-)

We hebben idd te maken met een bepaald budget, en het feit dat we niet zelf een camper in kunnen bouwen. En we zijn zeeeeer gecharmeerd van het Hekkema interieur: zie fotos. Je bed kunnen laten staan en toch overal bij kunnen, en ook nog een prima zitje overhouden: heerlijk!
busje 1.jpg
busje 2.jpg
Vraasgprijs bus, kant en klaar inc airco, cruise, Bearlock, zonnepaneel, etc etc is 24,000. Voor iemand met jouw talenten zonde van het geld, maar voor ons ook?

Ik heb contact gehad met Hekkema: tegenwoordig kost zo'n inbouw 30,000...

Toch laten staan?
Gemberdraak

Heeft ook een handige uitschuiflaadbak achter...
busje 9.jpg
Gemberdraak

Electra / omvormer/ kachel...
busje 10.jpg
busje 11.jpg
busje 12.jpg
Jan anno NU

Bericht door Jan anno NU »

Gemberdraak schreef: 17 apr 2025, 15:36 Ha die Peter! Ook met mooie (rooie) nieuwe bus. Cool hoor. Leuk dat je dochter nu ook het bus-virus heeft. :-)

We hebben idd te maken met een bepaald budget, en het feit dat we niet zelf een camper in kunnen bouwen. En we zijn zeeeeer gecharmeerd van het Hekkema interieur: zie fotos. Je bed kunnen laten staan en toch overal bij kunnen, en ook nog een prima zitje overhouden: heerlijk!

busje 1.jpgbusje 2.jpg

Vraasgprijs bus, kant en klaar inc airco, cruise, Bearlock, zonnepaneel, etc etc is 24,000. Voor iemand met jouw talenten zonde van het geld, maar voor ons ook?

Ik heb contact gehad met Hekkema: tegenwoordig kost zo'n inbouw 30,000...

Toch laten staan?
Tja , wat het allemaal kost of heeft gekost ,
Leun niet teveel op de verkoop praatjes.

Als je nog wat geduld hebt ?
Het zal niet zo heel lang duren of er wordt nog veel meer aangeboden , die trent zie je nu al op weetjewel.

M.i.v. 1 januari 2026 verdwijnt namelijk het kwart tarief.
Dat is toch een omslagpunt voor velen .
Gemberdraak

Hai Jan!

Dank je wel voor je gedachten. Ik heb wel geduld hoor: hoewel we wel heel veel zin hebben om weer een busje te hebben. Maar wat ons al die tijd heeft tegengehouden was de overtuiging dat er geen VWs zijn waarin je je bed kunt laten staan terwijl je toch een zitje houdt en nog overal bij kunt. We keken regelmatig maar zagen nooit iets dat ons aansprak. Tot nu. Ik denk dat er niet heel veel van die Hekkema-indelingen zijn in een verlengde en half verhoogde bus. En dan ook nog eens met alles erop en eraan wat wij graag hebben!

Heb jij ze wel eens zo gezien? Dat is in elk geval waarom deze bus zo aan ons trekt...

Groetjes, Diana
Gemberdraak

En net fotos van motor binnen:
busje 14.jpg
busje 13.jpg
busje 16.jpg
Gemberdraak

busje 15.jpg