Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke huishoudaccu?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Henk II

Welke huishoudaccu?

Bericht door Henk II »

Wij hebben een T5 California (2004) en merken dat de capaciteit van de huishoudaccu's minder aan het worden is. We denken dat dit ook de oorzaak is van het uitvallen van de koelkast wanneer deze een aantal uren draait (gebeurd ook bij walstroom).

Nu hebben we erin zitten:

VARTA 3DO 915 105 H (12V 75Ah)
AGM

Wat voor accu's raden jullie aan ? En is het gewoon een kwestie van loskoppelen en vervangen?
Muug

Re: Welke huishoudaccu?

Bericht door Muug »

Een klassieke vraag waar uiteenlopende visies over bestaan.

Kortste antwoord: monteer gewoon terug een nieuwe zware, traditionele accu.
Ander antwoord: lepel er een LiFePO4 accu in, het past één op één, geen extra maatregelen nodig, geniet van de voordelen (licht, snel opgeladen, kan héél diep ontladen worden dus langere offgrid-tijd)
Nog ander antwoord: wil je dat type accu monteren, pas dan je laadsysteem aan want de laadstroom van die LFP-accu's kent geen grenzen, dus je alternator zou in rook kunnen opgaan als ie er niet op voorzien is. Aanpassen = andere scheidingsrelais en eventueel een DCDC laadbooster.

:nuts
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
BennoZ

Re: Welke huishoudaccu?

Bericht door BennoZ »

Inderdaad gewoon wat Muug zegt maar wil je meerdere dagen staan zonder vaste spanning dan kun je er ook voor kiezen om er twee zwaardere in te zetten. Bij mij heeft de vorige eigenaar er twee ingezet van 100 Ah zodat hij meerdere dagen zonder 230V kan staan.

Deze zitten er bij mij in: "Beaut AGM100-12 12V 100AH/10HR For solar deep cycle use". Hou er wel rekening mee dat hij onder de bestuurderstoel op zijn kamt moet en dat de kunststof afdekplaat niet meer past bij deze maat. Maar aangezien deze accu lichtgrijs is valt het bijna niet op.
Plaats reactie