Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Binnenverlichting gaat niet uit - OPGELOST

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
BennoZ

Binnenverlichting gaat niet uit - OPGELOST

Bericht door BennoZ »

Hallo,

Ik heb vrij recent een T5 California uit 2010 aangeschaft maar de verlichting gaat niet uit als de schuifdeur open is. Aangezien deze deur vaak open staat zal de startaccu langzaam leeg lopen.

Heeft iemand daar een oplossing voor?

OPGELOST
De verlichting gaat pas uit bij het verwijderen van de contactsleutel en na een paar minuten wachten.

P.S. Ik had nog meer vragen gesteld maar heb ze even in aparte onderwerpen geplaatst.
Laatst gewijzigd door BennoZ op 19 apr 2025, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Muug

Re: Paar vragen over California

Bericht door Muug »

BennoZ schreef: 18 apr 2025, 09:46 Hallo, ik heb vrij recent een T5 California uit 2010 aangeschaft maar ik loop tegen een paar dingetjes aan waar ik geen oplossing voor kan vinden.

- De verlichting gaat niet uit als de schuifdeur open is. Aangezien deze deur vaak open staat zal de startaccu langzaam leeg lopen.
Uit mijn geheugen: vooraan boven, ter hoogte van de achteruitkijkspiegel, zitten toch wat knopjes waarmee je oa kan regelen of die verlichting bij open deur moet blijven branden of niet? Zo deed ik dat toch, want als je anders 's nachts wilt gaan plassen, dan schiet dat licht aan waardoor iedereen wakker wordt.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Daar zitten inderdaad knopjes voor:
- altijd aan
- alleen aan bij deur open
- en een 0 voor uit lijkt mij maar ze blijven branden.
bvddobb

Bericht door bvddobb »

BennoZ schreef: 18 apr 2025, 10:34 - en een 0 voor uit lijkt mij maar ze blijven branden.
Dat is dan niet goed...

Bij ons zit er vooraan in de bedienunit boven de spiegel een soort lange hevelknop die kan horizontaal ((deur)verlichting aan bij openen) naar links ((deur)verlichting altijd aan) of naar rechts wippen ((deur)verlichting) altijd uit). Dus niet de aparte knoppen waarmee je het cabinelicht naar believen kunt aan- of uitzetten.
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Ja dat is dezelfde knop die er bij mij ook op zit maar op de 0-stand blijven alle drie lampen onder de spiegel branden.
bvddobb

Bericht door bvddobb »

BennoZ schreef: 18 apr 2025, 09:46 Of is FM sowieso een achterhaald concept en moet ik gaan voor een USB DAB-adapter.
In onze ervaring werkt juist FM nog prima, en is DAB nog regelmatig hopeloos. Maar je moet wel voor beide een aparte antenne hebben,
BennoZ schreef: 18 apr 2025, 09:46 Geen idee dus wat ik moet aanhouden met 4 personen, een volle watertank, kleren en dergelijke.
Ik zou maar gewoon uitgaan van de spanning voor een volgeladen bus... Met vier personen en alle kampeerspullen en bagage zit je al gauw aan (of over!) je maximum.
BennoZ schreef: 18 apr 2025, 09:46 - De stuurwielbediening werkt niet goed: aan de rechterkant werkt het totdat ik het menu bedien op de ruitenwisserpook, dan werkt de rechter stuurbediening niet meer. Aan de linkerkant werkt het wel maar de ‘telefoonknop’ opent het bluetooth menu op de radio. De radio is niet meer origineel zag ik, er zit een Junsun V1SPRO Android radio in. De stuurwielbediening laat zich niet programmeren via deze radio. De indicatie voor deuren open, toerental, temperatuur, accuspanning etc. laat de radio wél zien. De canbus setting schijnt dus wel goed te zijn. Ik heb nog een paar andere canbustypes geprobeerd maar dat mocht niet baten.
Wij hebben ons net verdiept in een nieuwe radio. Wat we daarbij geleerd hebben is dat er veel verschillende interfacemodules zijn voor verschillende stuurbedieningen. Het is een puzzel om de juiste te vinden. Waarschijnlijk heb je de verkeerde ingebouwd gekregen, of niet goed of volledig aangesloten/ingeleerd.
Na alle ellende die we op de diverse fora hebben gevonden over het inbouwen van een radio en wat er dan allemaal wel/niet werkt hebben we besloten dat te laten doen... (gebeurt volgende week).
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Bedankt voor de info. Ik weet niet of de vorige eigenaar de radio heeft laten inbouwen of dit zelf heeft gedaan. De Canbus module die er in zit is volgens 'insiders' de juiste: "Raise can bus decoder P/N G-RZ-VW58 2210 For all VW, Skoda, Seat Cars"
Hanz

Bericht door Hanz »

BennoZ schreef: 18 apr 2025, 11:46 Ja dat is dezelfde knop die er bij mij ook op zit maar op de 0-stand blijven alle drie lampen onder de spiegel branden.
Wip die schakelaar er eens uit en kijk of het kabelboompje niet beschadigd is en of de stekker wel goed vast zit. En anders, als dat kan, de schakelaar open maken om te controleren of daar iets defect is of dat er intern kortsluiting is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Angelo-anneveld

Bericht door Angelo-anneveld »

Is het uberhaupt een originele california?
bvddobb

Bericht door bvddobb »

BennoZ schreef: 18 apr 2025, 12:04 Bedankt voor de info. Ik weet niet of de vorige eigenaar de radio heeft laten inbouwen of dit zelf heeft gedaan. De Canbus module die er in zit is volgens 'insiders' de juiste: "Raise can bus decoder P/N G-RZ-VW58 2210 For all VW, Skoda, Seat Cars"
De CAN-businterface is een andere dan de stuurbedieningsinterface, naar wij begrepen hebben. En als je je parkeersensoren in beeld wilt hebben is er weer een andere interface nodig. Wij hebben die allemaal geoffreerd gekregen, maar gaan we niet gebruiken: onze bus heeft geen stuurbediening of achteruitrijcamera.
bvddobb

Bericht door bvddobb »

Angelo-anneveld schreef: 18 apr 2025, 14:06 Is het uberhaupt een originele california?
Dat vroeg ik mij ook af, gezien de opmerking van de deurstijlsticker met 9 personen erop... Lijkt een Caravelle of Multivan (??).
Angelo-anneveld

Bericht door Angelo-anneveld »

bvddobb schreef: 18 apr 2025, 14:10
Angelo-anneveld schreef: 18 apr 2025, 14:06 Is het uberhaupt een originele california?
Dat vroeg ik mij ook af, gezien de opmerking van de deurstijlsticker met 9 personen erop... Lijkt een Caravelle of Multivan (??).
Precies..

En lamp boven de schuifdeur? Bij een cali word die niet aangestuurd via de start accu. Maar huishoud accu
BennoZ

Bericht door BennoZ »

Geen idee of het een originele California is, hoe kom je daar achter?
En boven de schuifdeur zitten alleen 2 lampen die met een schakelaar worden bediend die inderdaad via de huishoudaccu lopen. Maar ik bedoel de drie lampjes bij de spiegel midden boven het voorraam die ook aangaan zodra je hem via de sleutel open doet.
chv

Bericht door chv »

Als hij wel aan je verkocht is als een originele California, maar het blijkt geen originele te zijn, dan ben je genept.
Dus misschien verstandig om je bij de vorige eigenaar te melden met deze vraag.
Verder zou je naar de voertuigsticker (meestal te vinden bij je zekeringen of in je onderhoudsboekje) kunnen kijken wat daarop staat.
In met name Duitsland is een levendige handel in tweedehands California interieurs en wordt er veel omgebouwd.
Het is geen schande als een bus wordt omgebouwd naar een California, mits dat bij verkoop wel wordt gemeld.
Zo heb ik zelf in mijn bus ook een Cali interieur door forumlid Angelo laten inbouwen.
De aanschaf van mijn bus plus de inbouw van het interieur was stukken goedkoper dan een tweedehands California kopen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
bvddobb

Bericht door bvddobb »

BennoZ schreef: 18 apr 2025, 14:32 Geen idee of het een originele California is, hoe kom je daar achter?
En boven de schuifdeur zitten alleen 2 lampen die met een schakelaar worden bediend die inderdaad via de huishoudaccu lopen. Maar ik bedoel de drie lampjes bij de spiegel midden boven het voorraam die ook aangaan zodra je hem via de sleutel open doet.
Je hebt denk ik ook een lamp in de instapbakken van de schuifdeur en de cabinedeuren, die meeloopt met de cabineverlichting? Met tekst ‘California’?
Plaats reactie