Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof verlies; scheur in kop?

vragen over de T4
Plaats reactie
peterrustenburg
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jan 2008, 21:57

koelvloeistof verlies; scheur in kop?

Bericht door peterrustenburg »

Vraagje;

onlangs had ik eehh mn T4 1.9D '91, last van koelvloeistof verlies, druk in koelsysteem en kleine witte pluim bij t starten.
geen punt dacht ik: nieuwe koppakking: klaar.
na montage en goed op timing van t zaakje gelet te hebben starte de auto slecht/niet. :groteogen
het blok loopt erg onregelmatig en laat een enorme WITTE pluim/walm uit de uitlaat.
wit dus koelvloeistof denk ik.
nu zag ik bij montage dat er scheurtjes in de kop tussen in en uitlaat klep zitten. bij navraag van een vw dealer zei deze; dat dit vw eigen is en geen punt.
zou het toch kunnen dat de scheuren tot in het koelkanaal lopen met vloeistof verlies als gevolg?
moet ik een andere 2de hands kop scoren?#
of moet ik na de montage de brandstof pomp(vast gezet bij wisselen van koppakking) opnieuw afstellen?
kan een verkeerde brandstofpomptiming een dergelijke WITTE pluim/walm veroorzaken?

# weet iemand een adres voor een 2dehands kop in noord holland en wat moet er precies gewisseld? kan ik de kleppen en stoters verwisselen of heb ik dan olie lekkage langs de klepgeleiders?

bij voorbaat dank,
groet
peter
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: koelvloeistof verlies; scheur in kop?

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Peter,
dat verhaal van die scheurtjes klopt, al moeten ze natuurlijk niet te groot zijn, bij twijfel altijd de kop af laten persen.
je kan aan het uitlaat gas ruiken of de witte rook van onverbrandde diesel is doordat de pomp niet goed op tijd staat (diesellucht)of dat het koelvloeistof is wat mee komt (zoete lucht).
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koelvloeistof verlies; scheur in kop?

Bericht door Pascal-141 »

peterrustenburg schreef:kan een verkeerde brandstofpomptiming een dergelijke WITTE pluim/walm veroorzaken?
Normaalgezien zal je dat een blauwachtige rookwalm hebben , geen witte.


Heb je de kop laten vlakken voordat je hem terug gemonteerd hebt ?
Lektest gedaan ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelvloeistof verlies; scheur in kop?

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik weet dat veel mensen de kleur van onverbrandde diesel (zoals je dat ook na doorstarten zonder aanslaan en dan toch aanslaan ziet)als wit omschrijven....

Ik adviseer iedereen bij het verwijderen van de kop vanwege koelvloeistofverlies om ook de kop minimaal te laten afpersen, en bij hogere kilometerstanden meteen een koprevisie te doen (kleppen/zittingen slijpen, rubbers vervangen enz enz) Immers, de kop is er dan af en al het werk dat daarvoor nodig is hoef je dan niet binnen afzienbare termijn nogmaals te doen en het afpersen geeft zekerheid over het koelvloeistofdicht zijn van de kop.....


Dus JA, het kan de kop zijn (als je echt pech hebt ook nog het blok) kan ook een montagefout zijn waardoor de pakking niet afgedicht heeft...... Lullig, maar als je pomp goed staat en het dus echt koelvloeistofverlies is dat je ziet....zal de kop er nogmaals af moeten....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:08
Locatie: Best
Contacteer:

Re: koelvloeistof verlies; scheur in kop?

Bericht door Jasper »

Beste,
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Ik heb geen idee of het verschil maakt tussen 2.4 en 1.9D
Roger kan hier wel antwoord op geven.

Ik had ook mijn pomp geborgd. Ik heb de kop laten zitten. Bij mij was het de warmtewisselaar...
Na alles teruggezet te hebben, distributie en waterpomp e.d. liep de mijn exact zo slecht als u omschrijft
De vwgarage in oirschot heeft mijn pomp afgesteld. Dit is de fijnafstelling. (klokje)
Hun monteur was er 1,5 uur mee bezig geweest. De kosten waren ong 80 Euro.
Daarna loopt ie weer als een zonnetje....

Je kop kan er altijd weer af.....
T4; 1992, AAB - 2.4 Diesel 5 cilinder. 300.000 Km.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koelvloeistof verlies; scheur in kop?

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ben niet alwetend hoor... heb heel weinig ervaring met 2,4 en 1,9 d motoren van VW, ik gaf gewoon een algemene omschrijving zoals ik die op alle motoren zou toepassen,

De heren die bij VW werkzaam zijn weten beter wat er wel en niet overeenkomstig is tussen 2,4 en 1,9 motoren

Van de TDI weet ik een klein beetje meer uit eigen ervaringen van het afgelopen 3/4 jaar T4 rijden (en sleutelen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie