Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 174pk vs Vito 120 CDI
T5 174pk vs Vito 120 CDI
Heeft er iemand met een T5 174pk (of gechipt naar meer dan 174pk) al eens naast een Vito 120CDI van 204pk gestaan? Ik zou wel eens willen weten of er veel verschil is in het optrekken. Zou er ook in topsnelheid wat verschil zijn? Ik vind dit wel interessant om weten gezien er hier toch veel mensen zijn die de prestaties van hun busje belangrijk vinden.
Thx!
Thx!
Je wilt een t5 gechipt vergelijken met een standaardt 204 pk vito vindt het een beetje raar, je moet er tog vanuit gaan dat een t5 veel sterker is daar is chippen niet voor nodig. En trouwens een vito zul je ook wel kunnen chippen.
Ik zie veel liever een 174 pk t5 tegen een vito 205 pk en je zult zien dat het verschil minimaal is.
Ik zie veel liever een 174 pk t5 tegen een vito 205 pk en je zult zien dat het verschil minimaal is.
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.
http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
Nou ik weet het niet maar wat ik wel weet is dat een vito 120 optrekt van 0-100 in 8,8 sec en dat deed mijn ouwe 528i ook. Een t5 174 pk in 12, 2 sec. En das een heel best verschil. Echt die 120 droogt de T5 lachend af. Vito's met 4 pitters zijn echt brandhout met die ouwe motor maar deze V6 compleet overgenomen uit de E280 of 320 cdi is echt ouderwets mercedes. (de zooi er heen is brandhout)
Ze zijn makkelijk te chippen tot 247pk.
Ze zijn makkelijk te chippen tot 247pk.
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Nou ja die 12,2 seconden dat klopt toch ook niet volgens mij. Volgens de VW site trekt de T5 bestelwagen alsook de T5 caravelle of Multivan in 12,2 seconden naar honderd terwijl die toch een paar honderd kilo meer wegen. Zelf heb ik een T5 174pk bestelwagen en volgens mijn metingen (ok deze zijn mss niet tot op een halve second correct) gaat ie in +/- 10s naar honderd.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:17
- Locatie: beesel
acceleratie
Het aantal pk's is niet alléén zaligmakend voor de mate van acceleratie.
Bij lagere snelheden speelt vooral het gewicht een grote rol, terwijl bij hogere snelheden de luchtweerstand van invloed is.
Een derde belangrijke factor is de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak. Veel bestelbusjes hebben een relatief korte eindreductie waardoor ze tot zo'n 120 km/u goed optrekken. Daarna is het afgelopen en gaat het met pijn en moeite tot 150 km/u.
De 130pk en 174 pk tdi's doen het in dit hogere snelheidsbereik best goed en hebben nog de nodige vermogensreserve. Met een kortere eindreductie zouden ze menige personenwagen eruit rijden.
Bij lagere snelheden speelt vooral het gewicht een grote rol, terwijl bij hogere snelheden de luchtweerstand van invloed is.
Een derde belangrijke factor is de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak. Veel bestelbusjes hebben een relatief korte eindreductie waardoor ze tot zo'n 120 km/u goed optrekken. Daarna is het afgelopen en gaat het met pijn en moeite tot 150 km/u.
De 130pk en 174 pk tdi's doen het in dit hogere snelheidsbereik best goed en hebben nog de nodige vermogensreserve. Met een kortere eindreductie zouden ze menige personenwagen eruit rijden.
Al heeft een vito 300 pk en gaat hij in 6 seconden naar de 10 gaan, dan nog zit ik lekkerder in mijn t5
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.
http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Waar gaat het hier over?
lekker belangrijk...
Het gaat toch om het prettig kunnen rijden met je bus.
Het gaat er toch niet om, wie er bij een stoplichtsprint eerder weg is?
En topsnelheid is hier in Nederland puur hypothetisch.
Voor de liefhebber: om een betere acceleratie te verkrijgen kun je beter al je troep uit je auto halen, iedere kilo telt dan. Topsnelheid, verlaging helpt daar wel iets bij, maar hier in Nederland niet echt relevant. Het gaat er mijnsinziens meer om dat je lekker veilig kunt sturen en fatsoenlijk kunt invoegen en dat je kunt genieten.
En voor de echte liefhebbers.. Ga eens naar een Trackdag en neem je busje mee, dan weet je meteen waar de grens ligt. Niet schrikken als die toch wat dichter bij ligt als dat je van te voren had aangenomen.
Wil je echt hard rijden, dan moet je geen bus hebben
Daarvoor is er genoeg anders lekkers op de markt
lekker belangrijk...
Het gaat toch om het prettig kunnen rijden met je bus.
Het gaat er toch niet om, wie er bij een stoplichtsprint eerder weg is?
En topsnelheid is hier in Nederland puur hypothetisch.
Voor de liefhebber: om een betere acceleratie te verkrijgen kun je beter al je troep uit je auto halen, iedere kilo telt dan. Topsnelheid, verlaging helpt daar wel iets bij, maar hier in Nederland niet echt relevant. Het gaat er mijnsinziens meer om dat je lekker veilig kunt sturen en fatsoenlijk kunt invoegen en dat je kunt genieten.
En voor de echte liefhebbers.. Ga eens naar een Trackdag en neem je busje mee, dan weet je meteen waar de grens ligt. Niet schrikken als die toch wat dichter bij ligt als dat je van te voren had aangenomen.
Wil je echt hard rijden, dan moet je geen bus hebben
Daarvoor is er genoeg anders lekkers op de markt
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
dat verschil is niet zo groot
Laatst reed ik achter een mercedes ml 320 cdi op de snelweg ,en dat monde een beetje uit in een soort wedstrijdje bij elkaar weg proberen te rijden ,.......ik had verwacht dat de ml me wel los zou rijden,....hij kreeg het niet voor elkaar ,ook tot snelheden van 190 km bleef ik achter hem en soms voor hem ,hij was zichtbaar verbaasd en geamuseerd ,..ik ook .
Nu weet ik niet wat het ledige gewicht is van een ml ,maar das ook een zware bak ,.maar goed ,ik woog ook op dat moment ongeveer 2500 kg .
Van nul naar honderd zal de v6 iets rapper zijn ,( 1,2 seconde )maar op het moment dat beide voertuigen zeg maar 80 km p/uur rijden ,dan heeft de vito er een zware kluif aan ,...en wat betreft de 150 pk cdi 4 cilinder van mercedes ,daar rij ik rondjes om heen met twee vingers in de neus .
mvg sep
216 pk t5 545 nm ( ja das veel ,...maar wel lekker . )
Nu weet ik niet wat het ledige gewicht is van een ml ,maar das ook een zware bak ,.maar goed ,ik woog ook op dat moment ongeveer 2500 kg .
Van nul naar honderd zal de v6 iets rapper zijn ,( 1,2 seconde )maar op het moment dat beide voertuigen zeg maar 80 km p/uur rijden ,dan heeft de vito er een zware kluif aan ,...en wat betreft de 150 pk cdi 4 cilinder van mercedes ,daar rij ik rondjes om heen met twee vingers in de neus .
mvg sep
216 pk t5 545 nm ( ja das veel ,...maar wel lekker . )