Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Keuringsvraagstukje BPM

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33907
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Keuringsvraagstukje BPM

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
Ik heb een dilemma.

Als je je grijs kenteken bus laat omkeuren naar bijvoorbeeld kampeerauto, dan zul je eventuele rest-BPM af moeten dragen.

Oké, ik bel de importeur op, met de vraag of ze mij de rest-BPM bij benadering kunnen vertellen, en of ze mij daar een bewijsje van toe willen sturen.

Ik krijg een antwoord mailtje (heel netjes) met de volgende gegevens:
"De netto cataloguswaarde van een Volkswagen Transporter T800 2.5 TDI Olympus, 65kW/88pk, handgeschakeld met normale wielbasis van januari 2003 is:
De basisprijs van deze Transporter Olympus is XXXX euro

Als meeruitvoeringen zijn af fabriek meebesteld:
xxxxx etc

Alle prijzen bij elkaar opgeteld geven de nettocataloguswaarde. Dat wil zeggen exclusief BPM en BTW.
Voor de cataloguswaarde van een Volkswagen Transporter die omgebouwd gaat worden tot camper, gaan wij uit van de prijs van een enkele cabine. De prijzen zijn opgezocht in de prijslijst van november 2002".

Okee, denk ik dan,
ik wil het BPM bedrag weten zodat ik zeker weet, dat de Douane er een faire prijs aan hangt en dat ik niet een poot uitgedraaid wordt. Dus stuur nog een mailtje met het verzoek of ik de rest-BPM van hun kan doorkrijgen..

Dus ik stuur dit:
"Geachte Heer/mevrouw,
Dank voor de opsomming en de basisprijs.
Echter zou ik, mits mogelijk,
het rest-bedrag aan BPM, dat nog openstaat, vernemen.

De reden hiervoor is, dat de belastingdienst(afdeling Douane),
soms wat erg creatief rekent in het nadeel van de cliënt.
Derhalve zou ik graag het openstaande BPM-bedrag van u vernemen.

Bij voorbaat dank
en met vriendelijke groet"

Krijg ik dit als antwoord:
"Hartelijk dank voor uw reactie.

Helaas hebben wij niet de mogelijkheid het rest-bedrag voor de BPM te berekenen. Dit kan alleen door de belastingdienst, afdeling douane, worden gedaan.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet"


Hier kan ik toch niets mee? :muur :muur

Hebben jullie( de ombouwers) daar ook mee te maken gehad, en hoe zijn jullie achter de totale BPM-waarde gekomen(100% BPM bedrag), welke leeftijds kortingtabel is gehanteerd?

Vroeger kon je voor bepaalde accessoires korting op de BPM krijgen: bijvoorbeeld de cruisecontrol, het navigatiesysteem, een standkachel en een airco gaven korting op de BPM. Is dat er nog steeds?

Nog een stom iets:
Als je BPM moet gaan afdragen, dan krijg je een (milieu-)toeslag voor diesel.
Maar mijn auto staat al op kenteken(en dat kenteken hou ik) en rijdt al rond(geen nieuwe kenteken-te naam stelling) en gaat niet meer uitstoten dan hij al doet, alleen de inrichting wijzigt. Waarom dan die toeslag? Dat is toch absurd? :bonk :bonk :bonk

Graag jullie reacties...
Bij voorbaat dank
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33907
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuringsvraagstukje BPM

Bericht door Multivan Generation »

Kom ik net dit tegen:
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-2 ... P475_44432

Dus geen CO2 kosten hiervoor :jump :jump
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arieverm
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2007, 08:57
Locatie: gemeente LANGEDIJK

Re: Keuringsvraagstukje BPM

Bericht door arieverm »

Peter, ik heb afgelopen juni / juli m,n transporter laten keuren naar kampeerwagen. Betreft ook een Olympus uitvoering alleen een 102 pk, van 06-2003. In mijn geval het 4e jaar en jij nu in het 5e jaar. Dan betaal je na de standaard korting (afschrijving jaren) het restant BPM. Maar de beambte waar ik met te maken kreeg kende geen olympus uitvoering en ging al die extra opties apart berekenen. De Olympus uitvoering komt namelijk niet voor in de software van de Douane. Gevolg dat ik ruim € 500,- teveel betaalde aan het loket. Ik heb dit inmiddels terug gekregen na een bezwaar c.q. beroep procedure. Zorg dat je (liefst) de aankoopnota kan overleggen. Wil je eventueel meer weten mail mij dan maar even.
Vader en zoon T4 multifan, dochter wat minder
spike
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 feb 2008, 19:37

Re: Keuringsvraagstukje BPM

Bericht door spike »

als je de belastingsite kijkt staat er een tel nummer als je vragen hebt
als je die belt kunnen ze zeggen wat je bpm korting is op 5 jaar
als je weet wat de bpm was van de nieuwwaarde kun je het ongeveer uitrekenen
ik vind dat wel een mooi woord van de belasting KORTING :bifun
want zo voel het niet
groet ron
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33907
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Keuringsvraagstukje BPM

Bericht door Multivan Generation »

Allereerst dank voor jullie reacties:

Op de site van de belastingdienst staat de volgende afschrijvingstabel:

http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-3 ... P630_59656

Daarbij kom ik uit op: 66% plus (een aantal maanden maal 0,5%) is rond de 70% leeftijdskorting.
Dus als ik uitga van mijn originele aankoopbedrag inclusief alle opties,
dan zou ik een totaal bedrag aan BPM hebben van 9000 euro, dus minus de 70% dan zou ik op 2700 Euro rest-BPM komen.
spike schreef:ik vind dat wel een mooi woord van de belasting KORTING :bifun want zo voel het niet groet ron
Nee inderdaad, korting over iets dat eigenlijk nutteloos is om te betalen, is nog steeds betalen :muur :muur
arieverm schreef:Peter, ik heb afgelopen juni / juli m,n transporter laten keuren naar kampeerwagen. Betreft ook een Olympus uitvoering alleen een 102 pk, van 06-2003. In mijn geval het 4e jaar en jij nu in het 5e jaar. Dan betaal je na de standaard korting (afschrijving jaren) het restant BPM. Maar de beambte waar ik met te maken kreeg kende geen olympus uitvoering en ging al die extra opties apart berekenen. De Olympus uitvoering komt namelijk niet voor in de software van de Douane. Gevolg dat ik ruim € 500,- teveel betaalde aan het loket. Ik heb dit inmiddels terug gekregen na een bezwaar c.q. beroep procedure. Zorg dat je (liefst) de aankoopnota kan overleggen. Wil je eventueel meer weten mail mij dan maar even.
Ik zal je een mailtje sturen, ik ben heel benieuwd hoe hij alle opties gaat waarderen, als hij al niet een olympus uitvoering kent, hoe weet hij dan wat de opties zijn? :groteogen

Ik ben van mening dat het erg afhangt van de persoon achter het loket, hoeveel jij moet gaan afdragen, en dat zou eigenlijk niet moeten mogen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Keuringsvraagstukje BPM

Bericht door ardesch 879 »

ook hier nog info http://www.vwe.nl
Groetjes Driekus Ardesch
Plaats reactie