Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
gloeibougies 5-cilinder vervangen
gloeibougies 5-cilinder vervangen
Sinds een week start onze t4 2.5 alleen als je gas geeft tijdens het starten. Hij start dan met een forse roetwolk, maar loopt dan wel mooi rond. De auto is van 2003 en heeft 80000 gelopen. Nu schijnen er grofweg 3 oorzaken te kunnen zijn: het relais, de zekering en de gloeibougies. Ik moet het nog controleren maar ik vrees dat een gloeibougie het begeven heeft. Het vervangen hiervan schijnt bij de 5 cilinder een hels karwei te zijn. Nu ben ik een ervaren sleutelaar, maar een blik onder de motorkap schrikt inderdaad af: je ziet ze niet eens zitten. Vermoedelijk is dit met het front in de servicestand wat beter, maar goede tips zijn welkom!
Groet,
Freek
Groet,
Freek
Re: gloeibougies 5-cilinder vervangen
ik ben ook benieuwdfreek schreef:Sinds een week start onze t4 2.5 alleen als je gas geeft tijdens het starten. Hij start dan met een forse roetwolk, maar loopt dan wel mooi rond. De auto is van 2003 en heeft 80000 gelopen. Nu schijnen er grofweg 3 oorzaken te kunnen zijn: het relais, de zekering en de gloeibougies. Ik moet het nog controleren maar ik vrees dat een gloeibougie het begeven heeft. Het vervangen hiervan schijnt bij de 5 cilinder een hels karwei te zijn. Nu ben ik een ervaren sleutelaar, maar een blik onder de motorkap schrikt inderdaad af: je ziet ze niet eens zitten. Vermoedelijk is dit met het front in de servicestand wat beter, maar goede tips zijn welkom!
Groet,
Freek
ik ben ook aan de beurd

Met front in service stand is het best goed te doen.
Heb een 2.5 tdi acv motor 102 pk en heb de bougie's vorig jaar vervangen.
Vond dat het best goed te doen was is er 1 waar je mindert goed bij kunt maar daar moet je dan maar de uitdaging van in zien.
Als ik het me goed herinner was het klusje met een uurtje of zoiets geklaard.
suc6

Heb een 2.5 tdi acv motor 102 pk en heb de bougie's vorig jaar vervangen.
Vond dat het best goed te doen was is er 1 waar je mindert goed bij kunt maar daar moet je dan maar de uitdaging van in zien.
Als ik het me goed herinner was het klusje met een uurtje of zoiets geklaard.
suc6

- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: gloeibougies 5-cilinder vervangen
Een andere oorzaak zou ook kunnen zijn dat de timing vd pomp (riem) niet meer 100% staat.freek schreef:Sinds een week start onze t4 2.5 alleen als je gas geeft tijdens het starten. Hij start dan met een forse roetwolk, maar loopt dan wel mooi rond. De auto is van 2003 en heeft 80000 gelopen. Nu schijnen er grofweg 3 oorzaken te kunnen zijn: het relais, de zekering en de gloeibougies. Ik moet het nog controleren maar ik vrees dat een gloeibougie het begeven heeft. Het vervangen hiervan schijnt bij de 5 cilinder een hels karwei te zijn. Nu ben ik een ervaren sleutelaar, maar een blik onder de motorkap schrikt inderdaad af: je ziet ze niet eens zitten. Vermoedelijk is dit met het front in de servicestand wat beter, maar goede tips zijn welkom!
Groet,
Freek
Gezien de kilometerstand is deze binnen 10.000km toch aan de beurt , dus het kan best dat de timing iets of wat een beetje verkeerd staat , en dan kun je ook startproblemen krijgen...
klopt iddEen andere oorzaak zou ook kunnen zijn dat de timing vd pomp (riem) niet meer 100% staat.
Gezien de kilometerstand is deze binnen 10.000km toch aan de beurt , dus het kan best dat de timing iets of wat een beetje verkeerd staat , en dan kun je ook startproblemen krijgen...
mijn bus starte de laatste dagen ook (zeer) slecht met koude motor ....deze morgen zo erg dat ik er reeds aan dacht touring( ANWB ? ) te verwitigen .....

deze namiddag de bus maar is laten uitlezen en was de timing van de pomp totaal verlopen was .
was op 30 minuten terug buiten en starte daarjuist onmiddelijk (koude motor)

groeroetjes
Wim
- bas caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 08:51
- Locatie: Huizen ( Noord Holland )
ook een temp. zender kan dit veroorzaken!!!!
Wat ook zeer goed mogelijk is , is dat de temp. zender G2 ( 2polig ) of G62 ( 4 polig ) dit veroorzaakt. Deze temp. zender zit tussen de eerste en tweede cilinder in het water mondje. Deze zender regelt bij een ACV o.a. de gloeitijd ( lengte in tijd ) en ook de computer gebruikt deze waarde voor de koudstart instellingen. In tegenstelling tot een 1.9 en 2.4. Deze hebben een gloeitijd relais die dit regelt. Bij een 2.5 Tdi is het gloeirelais enkel een maakrelais die de spanning schakeld. De ECU regelt.
Vergelijkbaar probleem had ik ook. Door een zendertje van 15.- euris opgelost. Laat bij het vervangen van de snaar ( bij 90.000 km ) wel de timing goed controleren want deze heeft ook een zeer groote invloed.
gr. Bas
Vergelijkbaar probleem had ik ook. Door een zendertje van 15.- euris opgelost. Laat bij het vervangen van de snaar ( bij 90.000 km ) wel de timing goed controleren want deze heeft ook een zeer groote invloed.
gr. Bas
VW Caravelle 2.5 Tdi Lwb 1997
Even een terugmelding:
Erg bedankt voor de waardevolle tips! Heb vorige week de dealer opgebeld voor een prijsopgave voor het vervangen van de bougies: 30,- per stuk en 1,5 uur werk. Kortom 300,-. Gisteren besloten om het zelf te doen met de gok dat het inderdaad de bougies zijn. Bij de automaterialenzaak was ik voor hetzelfde type bougies 75,- kwijt. De eerst 75,- had ik dus al verdiend. Toen de klus zelf. Het was even slikken (ik ben citoens gewend, mn CX, en die staan toch bekend als moeilijk, maar dit is toch wat erger..). Door alle slangen van airco, intercooler ,etc moet het front echt naar voren worden gedwongen. Heb er maar een stuk hout tussengezet. Met een pijpsleutel 10 kreeg ik er 3 van de 5 makkelijk uit. Hierna toch maar een lange dop en een kniestuk gekocht. Voor de andere 2 (rechter als je er voor staat) heb ik ook even de brandstofleidingen losgemaakt). Toen gingen die ook. De nieuwe zaten er toen ook snel in. Wel is het aan te raden om zowel een lange grijparm en een magneet op een flexibele stang bij de hand te hebben voor alles wat je laat vallen (deze gereedschappen kosten bijna niks en zijn heel erg handig) vooral omdat alles wat valt in de bak onder het blok terechtkomt. Alles weer netjes gemonteerd en klaar. Al met al op je gemakje zo'n 3 uur werk. Vanmorgen gestart en direct lopen: het waren dus inderdaad de bougies. Kortom: veel voldoening en even 150,- verdiend.
Groet, Freek
Erg bedankt voor de waardevolle tips! Heb vorige week de dealer opgebeld voor een prijsopgave voor het vervangen van de bougies: 30,- per stuk en 1,5 uur werk. Kortom 300,-. Gisteren besloten om het zelf te doen met de gok dat het inderdaad de bougies zijn. Bij de automaterialenzaak was ik voor hetzelfde type bougies 75,- kwijt. De eerst 75,- had ik dus al verdiend. Toen de klus zelf. Het was even slikken (ik ben citoens gewend, mn CX, en die staan toch bekend als moeilijk, maar dit is toch wat erger..). Door alle slangen van airco, intercooler ,etc moet het front echt naar voren worden gedwongen. Heb er maar een stuk hout tussengezet. Met een pijpsleutel 10 kreeg ik er 3 van de 5 makkelijk uit. Hierna toch maar een lange dop en een kniestuk gekocht. Voor de andere 2 (rechter als je er voor staat) heb ik ook even de brandstofleidingen losgemaakt). Toen gingen die ook. De nieuwe zaten er toen ook snel in. Wel is het aan te raden om zowel een lange grijparm en een magneet op een flexibele stang bij de hand te hebben voor alles wat je laat vallen (deze gereedschappen kosten bijna niks en zijn heel erg handig) vooral omdat alles wat valt in de bak onder het blok terechtkomt. Alles weer netjes gemonteerd en klaar. Al met al op je gemakje zo'n 3 uur werk. Vanmorgen gestart en direct lopen: het waren dus inderdaad de bougies. Kortom: veel voldoening en even 150,- verdiend.
Groet, Freek
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:56
- Locatie: nijmegen
de eenvoudigste manier is : t4 2.4 91 in service stand + bodemplaat ( van onderaf) bougie 1 wisselen - bougie 2 wisselen- bougie 3 wisselen maar bij 3 het moertje voor de koperen strip even laten voor het laatst . dan leiding 4 en 5 van boven (verstuiverkant) lossen en voorzichtig met beleid een beetje opzij buigen ( of boven en onder lossen als je buigen niet ziet zitten) dan 4 uitnemen ,dan distributie kap verwijderen = 2 bouten .daarna van rechts tussen dist riem moertje van 5 kwartslag lossen.
dan steek 12 idem op 5 gloei en lossen .doordat de koperen strip op 5 blijft zitten kan je hem zo wegtrekken. wisselen: monteer 5 op de koperen strip, zorg dat het moertje bijna vast zit en borg met een elastiekje oid
manouvreer met de koperen strip 5 in het gat en sleutel van rechts tussen dist riem 5 vast ( als je nu geen elastiekje hebt gebruikt is het kut moertje er linksom afgelopen vandaar) daarna moertje vastzetten, dit is vanboven net te zien achter pomp. dan 4 inzetten, strip en moer erop en bij 3 de moer.mooier kan ik het niet maken, en zo wordt je er teminste niet knettergek van
dan steek 12 idem op 5 gloei en lossen .doordat de koperen strip op 5 blijft zitten kan je hem zo wegtrekken. wisselen: monteer 5 op de koperen strip, zorg dat het moertje bijna vast zit en borg met een elastiekje oid
manouvreer met de koperen strip 5 in het gat en sleutel van rechts tussen dist riem 5 vast ( als je nu geen elastiekje hebt gebruikt is het kut moertje er linksom afgelopen vandaar) daarna moertje vastzetten, dit is vanboven net te zien achter pomp. dan 4 inzetten, strip en moer erop en bij 3 de moer.mooier kan ik het niet maken, en zo wordt je er teminste niet knettergek van
- willemvanbenthem
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16
Re: gloeibougies 5-cilinder vervangen
Heb ze alle vijf vervangen met front in servicestand. Is best goed te doen in een dik uur. IK moest alleen een langere pijpsleutel en een langere dop 10 aanschaffen.
Overigens was er maar één defect, bleek later.
Overigens was er maar één defect, bleek later.
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002