daimen schreef:hei wjw ik heb mijn distributieriem laten vervangen bij de garage nu heb ik het volgende probleem als hij koud is start deze slecht met veel rook uit de uit laat (grijs) ook hoor ik ongeveer 1 minuut veel geratel bij de moter wat is er gebeurd

het betreft een 1,9 td van 1995
Hoi Daimen,
Ik heb mijn 10 jaar oude T4 vorig jaar bij de dealer distributie laten vervangen.
In de winter startte hij slecht.
Terug naar de dealer na 11 maand en onder garantie ( 220 euro vragen ze er normaal voor ) op tijd laten zetten.
Volgens de dealer was hij flink verlopen. Dus zou ik zeker terug gaan.
Maar ik heb nog steeds slecht starten bij ernstige koude. Vervolgens gloeibougies getest en preventief vervangen.
Nog steeds slecht starten bij ernstige koude ( ik zit veel in oostenrijk in de bergen )
Gisteren samen met mijn maatje rene mijn bus zelf op tijd gaan zetten.
Mijn pomp inspuiting bleek net boven de groene lijn te staan.
Voorbeeld:
Dit zou een juiste instelling moeten zijn, maar we hebben inmiddels ook gelezen dat gechipte motoren gevoeliger zijn voor een juiste pomptiming.
Rene zijn bus is identiek met de mijne en zijn pomptiming staat onder de groene lijn maar boven de blauwe en start goed. Dus we hebben mijn bus ook naar dit punt gebracht. 58. ( noemen ze pomptiming matig )
Volgens specificaties VW zou de blauwe lijn ideaal zijn, terwijl veel mensen naar de groene lijn willen ivm soepeler rijden.
Als de pomptiming te vroeg staat kan je inderdaad problemen krijgen met de vervroeging.
Ik kan dit niet beter toelichten maar hopelijk wil LEON dit nader toelichten en vertellen wat hij als beste inspuittijdstip ervaart.
Nu afwachten op koud weer.
Berrie