Bedankt
Ik heb mijn huidige 174 overdreven rustig ingereden, wel met wisselende snelheden.vaniac schreef:De eerste 1500 km de motor niet zwaar belasten en niet hoger dan 2500 omwentelingen per minuut gaan. Als de motor warm is zoveel mogelijk met verschillende toerentallen rijden. Dus vooral op binnenwegen rijden waar je veel moet schakelen. Vanaf 1500 km kun je geleidelijk het toerental opvoeren. Ook nu geldt nog altijd dat je de motor eerst moet warmrijden voordat je hem gaat belasten. Op de autoweg geleidelijk de snelheid opvoeren (Deutsche Autobahn![]()
![]()
![]()
). Hier ook met wisselende snelheden rijden
![]()
![]()
. Vanaf zo'n 5000 km begint de aandrijving een beetje los te komen en kun je bij warme motor eens goed op het gas trappen.
Vermijdt hoge toerentallen: dit levert extra slijtage en een hoger olieverbruik op.
Tip: zet nooit meteen na een rit met zware belasting de motor uit, maar laat hem met stationair draaiende motor een minuut of 5 afkoelen. Hiermee voorkom je lagerschade aan de turbolader![]()
![]()
Bedankt vaniac ,painter schreef:Ik heb mijn huidige 174 overdreven rustig ingereden, wel met wisselende snelheden.vaniac schreef:De eerste 1500 km de motor niet zwaar belasten en niet hoger dan 2500 omwentelingen per minuut gaan. Als de motor warm is zoveel mogelijk met verschillende toerentallen rijden. Dus vooral op binnenwegen rijden waar je veel moet schakelen. Vanaf 1500 km kun je geleidelijk het toerental opvoeren. Ook nu geldt nog altijd dat je de motor eerst moet warmrijden voordat je hem gaat belasten. Op de autoweg geleidelijk de snelheid opvoeren (Deutsche Autobahn![]()
![]()
![]()
). Hier ook met wisselende snelheden rijden
![]()
![]()
. Vanaf zo'n 5000 km begint de aandrijving een beetje los te komen en kun je bij warme motor eens goed op het gas trappen.
Vermijdt hoge toerentallen: dit levert extra slijtage en een hoger olieverbruik op.
Tip: zet nooit meteen na een rit met zware belasting de motor uit, maar laat hem met stationair draaiende motor een minuut of 5 afkoelen. Hiermee voorkom je lagerschade aan de turbolader![]()
![]()
Het olieverbruik is echt nhil (als ik een halve liter na 20.000 km er in heb gegooid , is het veel).
Dat zijn toch mooie cijfers zou ik zeggen, en inderdaad is een warme motor ook heel belangrijk.
als het buiten onder de 5 graden is, gebruik ik steevast mijn koelvloeistof ver warmer.
Netjes :klappenDanny schreef:
![]()
laatst gemeten dieselverbruik 73 liter op 900km mat aanhanger....