hallo beste weetjewellers
ik heb een vraag aan jullie
ik heb een transporter tdi 75kw bj 2002 kwb
ik ging vorige week richting hoek van holland en ging effe door trappen
mijn bus haalde net 160
en dat vind ik wel laag want een vriend heeft ook zo een bus lwb maar die van hem pakt iets meer dan 170
ik wil graag weten of mijn luchtmassa meter kapot kan zijn
want als ik mijn auto eerste keer start dan draait die goed stationair maar als ik hem dan uit zet en weer aanzet draait die soms 1000t/min en dan gaat hij na paar minuten weer stationair draaien
graag wil ik weten wat er aan de hand kan zijn
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
topsnelheid laag luchtmassameter kapot ?
Re: topsnelheid laag luchtmassameter kapot ?
ik denk toch niet dat je luchmassa defect is ,160 is een mooie snelheid ,dat je vriend meer haalt wil niet zeggen dat jouw t4 niet goed is
kan wezen dat die een andere bandenmaat heeft ,mogelijk zwaarder branstofpomp bijv 3% verlopen enz enz.
trek je lmm maar eens los merk je verschil dan is deze niet defect.
kan wezen dat die een andere bandenmaat heeft ,mogelijk zwaarder branstofpomp bijv 3% verlopen enz enz.
trek je lmm maar eens los merk je verschil dan is deze niet defect.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: topsnelheid laag luchtmassameter kapot ?
bij een "normale top" van pakweg 157 km/uur en door bandenmaat misschien niet veel afwijking voldoet ie al aan de opgave....
hoeveel tegenwind heb je gehad? dat moet je er wel ongeveer bij op tellen bij de rijsnelheden... heeft die vriend dat gehaald met 10km/uur of meer wind mee?
was het een vlakke weg, of stiekum een tikkie bergop (en bij die vriend bergaf)
noem maar op, legio mogelijkheden waarom het verschil van 10 km/uur te verklaren is.
Daarbij zit er zowieso een vrij grote marge in de daadwerkelijk geleverde vermogens van de vw motoren (heb begrepen allemaal meer dan opgegeven en uitschieters tot wel 10% meer)
De genoemde pomptiming is een van de factoren die het vermogen (en de top) bepalen, Turbo druk ook, vervuiling van het inlaatspruitstuk door roetaanslag (EGR is hiervan de oorzaak) vervuiling van het luchtfilter enz enz...
Ik denk dat je een defecte LMM aan andere dingen beter zou kunnen merken.
hoeveel tegenwind heb je gehad? dat moet je er wel ongeveer bij op tellen bij de rijsnelheden... heeft die vriend dat gehaald met 10km/uur of meer wind mee?
was het een vlakke weg, of stiekum een tikkie bergop (en bij die vriend bergaf)
noem maar op, legio mogelijkheden waarom het verschil van 10 km/uur te verklaren is.
Daarbij zit er zowieso een vrij grote marge in de daadwerkelijk geleverde vermogens van de vw motoren (heb begrepen allemaal meer dan opgegeven en uitschieters tot wel 10% meer)
De genoemde pomptiming is een van de factoren die het vermogen (en de top) bepalen, Turbo druk ook, vervuiling van het inlaatspruitstuk door roetaanslag (EGR is hiervan de oorzaak) vervuiling van het luchtfilter enz enz...
Ik denk dat je een defecte LMM aan andere dingen beter zou kunnen merken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: topsnelheid laag luchtmassameter kapot ?
Dat je auto raar doet bij het starten is een kapotte sensor van je koelvloeistof. Hiermee bepaald de motor elektronica of er iets meer brandstof ingespoten moet worden omdat de motor denkt dat ie koud is.
Heb het ook met de Seat Leon, maar nog geen tijd om het te verhelpen/sensor vervangen.
René
Heb het ook met de Seat Leon, maar nog geen tijd om het te verhelpen/sensor vervangen.
René
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: topsnelheid laag luchtmassameter kapot ?
Het verhoogt stationair is inderdaad zoals Rene aangeeft je Temperatuursensor.
Het niet halen van je topsnelheid hoeft niet alleen aan je LMM te liggen.
Pomptiming, turbodruk, BANDENMAAT, kunnen ook allemaal een oorzaak zijn.
Een LMM merk je meestal dat in de hogere versnellingen de trekkracht weg is. Pakt je motor pas op bij een veel hoger toerental bvb 2700 ipv bij 2200.
Chris
Het niet halen van je topsnelheid hoeft niet alleen aan je LMM te liggen.
Pomptiming, turbodruk, BANDENMAAT, kunnen ook allemaal een oorzaak zijn.
Een LMM merk je meestal dat in de hogere versnellingen de trekkracht weg is. Pakt je motor pas op bij een veel hoger toerental bvb 2700 ipv bij 2200.
Chris