Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
xenon tijdens APK.
xenon tijdens APK.
Mijn T4 gaat a.s. donderdag naar de keuring maar van de keurmeester moet ik de xenon eruit halen en de H4 lampen erin zetten.
Is dit normaal?
Is dit normaal?
Laatst gewijzigd door henkru op 04 mei 2008, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: xenon tijden APK.
en waarom dan wel ik zie geen probleem met xeon

Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008

- marcel 415
- Christoffel
Kan ik een heel simpel antwoord op geven.
Het al dan niet aanwezig zijn van xenon is geen APK keuringspunt.
Wat wel van belang is het lichtbeeld dat gekontroleerd moet worden met het koplampafstelapparaat.
Er moet een duidelijke horizontale lijn zichtbaar zijn en de afbuiging van het lichtbeeld naar rechts moet aanwezig zijn.
Het probleem van de meeste XENON lampen is , is dat de brandpunt afstand van deze lampen niet gelijk is met de originele lampen, waardoor er verstrooing van het lichtbeeld ontstaat. Hierdoor is de scheidingslijn niet duidelijk meer, en dus AFKEUR.
Deze verstooing zorgt trouwens voor tegenliggers voor het hinderlijke verblinden, terwijl de koplampen toch niet te hoog staan.
Chris
Het al dan niet aanwezig zijn van xenon is geen APK keuringspunt.
Wat wel van belang is het lichtbeeld dat gekontroleerd moet worden met het koplampafstelapparaat.
Er moet een duidelijke horizontale lijn zichtbaar zijn en de afbuiging van het lichtbeeld naar rechts moet aanwezig zijn.
Het probleem van de meeste XENON lampen is , is dat de brandpunt afstand van deze lampen niet gelijk is met de originele lampen, waardoor er verstrooing van het lichtbeeld ontstaat. Hierdoor is de scheidingslijn niet duidelijk meer, en dus AFKEUR.
Deze verstooing zorgt trouwens voor tegenliggers voor het hinderlijke verblinden, terwijl de koplampen toch niet te hoog staan.
Chris
Ik heb ook xenon en ben van de week gewoon goedgekeurd met xenon.
Ze stonden wel wat scheef maar ze zijn gewoon opnieuw gesteld en verder niks gehoord er over.

Ze stonden wel wat scheef maar ze zijn gewoon opnieuw gesteld en verder niks gehoord er over.

Groet Mount
You can blow out a candle, but you can't blow out a fire

Is helaas verkocht
You can blow out a candle, but you can't blow out a fire
Is helaas verkocht
-
maand geleden APK met Bi Xenon, geen enkel probleem, zelfs geen opmerking.
En ik weet dat de APK er serieus uitgevoerd wordt.
Suc6
JB
En ik weet dat de APK er serieus uitgevoerd wordt.
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Roger B. (11)61
zoals Chris al zei VAAK (dus niet altijd) bij Xenon vervangingssets is de brandpuntafstand van de xenon niet goed genoeg en krijg je een slecht lichtbeeld en dus de irri verblinding die zoveel van die xenonsetjes hebben.
Ik denk dat de keurmeester al gezien heeft dat het lichtbeeld niet goed is OF dat ie geen zin heeft in het geeikel als dit niet goed blijkt te zijn (moet hij de set er dan uitbouwen en h4 plaatsen of afkeuren of...? en daarom vooraf aangeeft dat je de H4 moet plaatsen voor de keuring, wat je daarna doet valt dan weer buiten zijn verantwoording...
Dat sommigen met hun Xenoncoversiekit geen problemen bij de APK hebben kan enkele oorzaken hebben
-1) de lampjes geven wel een goed lichtbeeld
-2) de keurmeester vond het wel goed genoeg, of nam de gok om bij eventuele herkeuring snel even H4 lampjes te plaatsen
-3) de keurmeester heeft het nieteens gezien (slechte zaak)
Ik denk dat de keurmeester al gezien heeft dat het lichtbeeld niet goed is OF dat ie geen zin heeft in het geeikel als dit niet goed blijkt te zijn (moet hij de set er dan uitbouwen en h4 plaatsen of afkeuren of...? en daarom vooraf aangeeft dat je de H4 moet plaatsen voor de keuring, wat je daarna doet valt dan weer buiten zijn verantwoording...
Dat sommigen met hun Xenoncoversiekit geen problemen bij de APK hebben kan enkele oorzaken hebben
-1) de lampjes geven wel een goed lichtbeeld
-2) de keurmeester vond het wel goed genoeg, of nam de gok om bij eventuele herkeuring snel even H4 lampjes te plaatsen
-3) de keurmeester heeft het nieteens gezien (slechte zaak)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: xenon tijdens APK.
de kleur van de verlichting is ook van belang
het gaat om de kleur wat in het koplamp afstel apparaat komt
of wat er op het wegdek komt
dit mag niet anders dan wit of geel licht zijn
het gaat om de kleur wat in het koplamp afstel apparaat komt
of wat er op het wegdek komt
dit mag niet anders dan wit of geel licht zijn
Re: xenon tijdens APK.
ja maar xenon heb je in diversen kleuren
/ warmte graden die verkleuren naar de kant van blauw maar dat wordt toch ook goedgekeurd