Tijdens mijn vakantie is mijn turbo van een T5 174 PK, automaat, meerdere malen uitgevallen en kwam ik langs de weg te staan.
Uitvallen gebeurde bij het klimmen op de snelweg en kleinere wegen. Achter de bus een aanhanger van 2 ton.
Ook eenmaal uitgevallen na het sterk dalen.
Door even te stoppen en het contact 3 keer aan en uit te zetten heb ik hem gereset en toen deed hij het weer.
Wie kent dit probleem en wat is er aan te doen.
Het is namelijk lastig als je 100 rijdt op de linkerbaan en ineens is je druk weg en moet naar de vluchtstrook.
Ik hoor het graag.
Hans
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
uitval turbo bij belasting???
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:46
Re: uitval turbo bij belasting???
Hoi,
Is bij mij ook gebeurd tijdens een uitstapje naar Frankrijk, bij 160 km/pu op de linkerbaan (peage). Wel even schrikken als je spontaan terug zakt naar zo'n 100 km/pu, met een rechterbaan vol vrachtwagens en een auto op je achterbumper. Op een parkeerterrein contact uit en aan gezet en de turbo deed weer mee. Bij terugkomst door garage laten uitlezen. Conclusie: de turbodruk was boven het toegestane maximum gekomen en daarom was de turbo electronisch buiten werking gesteld. Om herhaling te voorkomen is voor alle zekerheid de turbo vervangen, gelukkig nog onder de verlengde garantie. Kost namelijk uiteraard weer een lieve duit.
Grtjs,
Peter
Is bij mij ook gebeurd tijdens een uitstapje naar Frankrijk, bij 160 km/pu op de linkerbaan (peage). Wel even schrikken als je spontaan terug zakt naar zo'n 100 km/pu, met een rechterbaan vol vrachtwagens en een auto op je achterbumper. Op een parkeerterrein contact uit en aan gezet en de turbo deed weer mee. Bij terugkomst door garage laten uitlezen. Conclusie: de turbodruk was boven het toegestane maximum gekomen en daarom was de turbo electronisch buiten werking gesteld. Om herhaling te voorkomen is voor alle zekerheid de turbo vervangen, gelukkig nog onder de verlengde garantie. Kost namelijk uiteraard weer een lieve duit.
Grtjs,
Peter
Re: uitval turbo bij belasting???
Ook ik ken het probleem, wegvallen vermogen bij klimmen. Motormanagment gaat dan in noodloop. Het volstaat dan om tijdens het rijden het contact even snel aan en uit te zetten, dan is alles weer gereset en heb je weer trekkracht.
Maar de oorzaak van het probleem is zeer waarschijnlijk een defect rakende turbo, bij mij had hij inwendige lekkage waardoor de druk af en toe onder de 0.7 bar kwam waardoor de noodloop geactiveerd werd.
En mocht er uiteindelijk een nieuwe turbo op moeten en is je bus getuned of ben je dat van plan, sinds vorige week is er een grotere turbo beschikbaar voor de T5
via JB Autoservice in samenwerking met JD Engineering.
En ik moet zeggen, dat rijdt SUPERRR.....
Maar de oorzaak van het probleem is zeer waarschijnlijk een defect rakende turbo, bij mij had hij inwendige lekkage waardoor de druk af en toe onder de 0.7 bar kwam waardoor de noodloop geactiveerd werd.
En mocht er uiteindelijk een nieuwe turbo op moeten en is je bus getuned of ben je dat van plan, sinds vorige week is er een grotere turbo beschikbaar voor de T5

En ik moet zeggen, dat rijdt SUPERRR.....

Dus.....
- Johan nr.46
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 07 jun 2007, 17:33
Re: uitval turbo bij belasting???
Ik heb het ook al een paar keer gehad. Er wordt woensdag naar gekeken.
Caravelle Highline 204 pk TDI
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:46
Re: uitval turbo bij belasting???
Voor mij is de 174 pk genoeg en heb eigenlijk geen behoefte aan tuning.
Tijdens een rit nar Kroatie heen en terug is de turbo 6 maal uitgevallen dus nog wel acceptabel maar wel balen dat het dus mogelijk wel helemaal kapot gaat. Bus is net 3 jaar oud en geen garantie denk ik.
Weet iemand trouwens wat een nieuwe of gereviseerde turbo gaat kosten.
Tijdens een rit nar Kroatie heen en terug is de turbo 6 maal uitgevallen dus nog wel acceptabel maar wel balen dat het dus mogelijk wel helemaal kapot gaat. Bus is net 3 jaar oud en geen garantie denk ik.
Weet iemand trouwens wat een nieuwe of gereviseerde turbo gaat kosten.
Re: uitval turbo bij belasting???
Nieuwe (standaard) turbo bij de dealer is ongeveer 1400 euro, gereviseerde is ongeveer 1200 euro. (incl. BTW).
Dus.....
Re: uitval turbo bij belasting???
Zes keer uitgevallen acceptabel, één keer is al veel te veel
:alarm
Nul keer uitvallen zul je bedoelen :love :yingyang







Nul keer uitvallen zul je bedoelen :love :yingyang