Roger B. schreef:mijn 102 (origineel dan) rookt wel.... niet overdreven, maar hij rookt echt wel als ik volgas wegtrek aan het stoplicht, met name in het donker goed te zien in het licht van de auto's achter je.... ik durf eigenlijk ook nog te beweren dat vrijwel ELKE TDI rookt als je volgas optrekt aan het stoplicht..... de ene wat meer de andere wat minder, maar roken doen ze volgens mij allemaal....
Ik denk als ie echt niet rookt, dat ie dan ondermaats presteerd omdat ie te weinig inspuit.. (wel meer lucht door k&N filter / intercooler aanpassingen maar inspuithoeveelheden niet aangepast en dergelijke)
Roger het is verklaarbaar waarom iedere TDI wat rookt.
Zoals je al vertelde kun je dat in het donker, in het licht van andere auto's goed zien.
Wat gebeurd er?
je geeft ineens veel gas.
De diesel wordt meteen ingespoten en de hoeveelheid wordt ineens heel veel.
Hierdoor geeft de auto extra prestaties (de versnelling die je wilt), maar er komt eigenlijk te veel diesel binnen ten opzichte van de verhouding lucht:diesel.
De motorcomputer zal reageren door de turbodruk te laten stijgen (wastegate dicht; dit komt ook door de toename van de uitlaatgassen).
Doordat er nog steeds erg veel diesel ingespoten wordt (nog steeds de versnelling) en de turbodruk bereikt de grenswaarde zoals die in het motormanagement bepaald is, dan zal de wastegate opengaan om de turbodruk te reguleren.
Op dat moment, de turbodruk wordt verlaagd en de brandstofhoeveelheid is nog steeds veel,
dan zal er even een roetpluimpje ontsnappen.
In het motormanagement zit er een Alpha-waarde verstopt, dat komt op een soort van gaspedaal-respons neer.
Bij de moderne BMW diesels bijvoorbeeld, is die Alpha-waarde naar verhouding hoog, om een snelle respons op het gaspedaal te verkruigen, wat past bij de imago van het merk.
Hierdoor roken de nieuwste BMW en Mercedes diesels ook allemaal wat.
Als je T4 TDI niet rookt, dan kan het eenvoudigweg zijn dat je het niet ziet, of je trapt het gaspedaal heel voorzichtig in, en haalt er niet veel uit, en hanteert de rijstijl van het nieuwe rijden. Dan is het mogelijk dat een TDI bijna niet rookt.
Maar roken doen ze allemaal..
Nog even een tip: de 65 Kw TDI's zou ik wat hoger in de toeren rijden(boven de 2000 rpm houden), omdat de koppeling bij de laatste 2 bouwjaren wat zwakjes (understatement) is uitgevoerd, en als je hierbij het nieuwe rijden gaat toepassen, dan kun je heel snel weer bij de garage staan, omdat je koppeling doorslaat.
Misschien is het zo wat duidelijker geworden, ik hoop eigenlijk van wel, en dat jullie hier iets mee kunnen..

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...