Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accukabel 2e accu tot onder de passagiersstoel

vragen over de T4
Plaats reactie
Harm

Accukabel 2e accu tot onder de passagiersstoel

Bericht door Harm »

Hallo,

Ik ben het plaatsen van een tweede accu in m'n bus aan het voorbereiden. In mijn geval komt deze accu onder de passagiersstoel. De accu kan worden bijgeladen vanaf m'n hoofdaccu, de plus kabel aangesloten via een Nagaro scheidingsrelais. Dit scheidingsrelais wordt gestuurd via het D+ signaal van de dynamo. Ik ben van plan om met een schakelaar op het dashboard dit D+ signaal schakelbaar te maken zodat ik zelf kan bepalen of wel of niet moet worden bijgeladen. De extra accu is een semi-tractie type wat veel verder mag ontladen dan een startaccu.

De vraag is of er nog een speciale voorziening is om met de 16 mm2 pluskabel vanonder het dashboard tot onder de console van de passagiersstoel te komen. Zo niet, wat zou dan de meest slimme route zijn om de kabel te leggen?
Die Bruine

Re: Accukabel 2e accu tot onder de passagiersstoel

Bericht door Die Bruine »

Ik heb vorige week 1 van de gaten in het schutbord gebruikt. Vandaaruit ben ik onder vloerbedekking naar de bestuurdersstoel gegaan. Daar heb ik in het midden, net naast de rail een gat in de vloerbedekking gemaakt waar de kabel uit komt. Ik heb de instapbak los gehaald om langszij de kabel netjes te kunnen monteren zodat deze langs de zijkant van de wagen, maar onder de vloerbedekking, loopt.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

In de vloer liggen een soort van goten,
die zijn prima geschikt om wat dikkere kabels in te leggen.
Tipje: leg de kabels wel een beetje vast met duck tape :knipoog

Afbeelding

groeten en succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Roger B. (11)61

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef: Tipje: leg de kabels wel een beetje vast met duck tape :knipoog
groeten en succes

hoezo peter..... slechte ervaringen daarmee??? AfbeeldingAfbeelding
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Multivan Generation
Contacteer:

als ze dunner zijn wel ja Afbeelding
Als je ze via de voorkant legt en uit de buurt blijft van de draadeinden van de consoles blijft,
dan is er niets aan de hand..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harm

Bericht door Harm »

Bedankt voor de info. Ik heb vanavond de vloerbedekking aan één kant los gehaald en enigzins geschikte goten gevonden.

Ik neem aan dat ik de bevestigingsbouten van de console op de vloer wel voor de massa van de accu kan gebruiken.
Multivan Generation
Contacteer:

de massa voor de 2de accu heb ik daar ook vandaan ja :knipoog

Let wel goed op de hoogte van je accu en je accupool klemmen.
Anders kun je bij het verschuiven van je stoel kortsluiting veroorzaken! :ie

zie ook: http://people.zeelandnet.nl/diape/html/2deaccu.htm
onderaan de pagina...
meerman

Bericht door meerman »

denk ook ff aan een goede ont/beluchting een goed opgeladen accu kan nogal wat stank veroorzaken laat staan dat het vrij gekomen gas zeer explosief is ik zou zelf voor een droge cel accu kiezen bij montage in de cabine.
gr michel
K&N 57I rules, 2,5TDI 75KW (als t regent in mei is april voorbij)
Harm

Bericht door Harm »

Ik heb nog 1,5 cm ruimte tussen de bovenkant accu en onderkant stoel. Ter plaatse van de pluspool ben ik van plan om een kunststof plaat tegen de onderkant van de stoel te monteren zodat er bij alle stoelstanden zeker geen kortsluiting kan ontstaan.

Betreffende het type te gebruiken extra accu. Ik heb al een semi-tractie Varta op de kop getikt. Normaliter wordt deze accu bij huis na gebruik weer volgeladen met een geavanceerde acculader, type Cetec 7000. Ik wil alleen de mogelijkheid hebben om met de dynamo te kunnen bijladen wanneer ik een wat langere tijd op pad ben. Daarom maak ik de D+ ook schakelbaar om het al dan niet bijladen tijdens het rijden zelf te kunnen bepalen.

De accu wordt voornamelijk gebruikt voor mijn hobby, het modelvliegen.
Busman

Bericht door Busman »

Hallo ik ben nu ook bezig met mijn tweede accu aan het inbouwen :yes
Deze wil ik ook kunnen schakelen (Nagaro scheidingsrelais) op het dashboard.
Dit doe ik door het D+ signaal schakelbaar te maken zodat ik zelf kan bepalen of wel of niet moet worden bijgeladen.
Dit wil ik doen met een 12v schakelaartje met een lampje.(kan ik mooi zien of deze aanstaat of niet).
Mijn vraag is kan het d+ signaal dit wel aan ( lampje op schakelaar en Nagaro scheidingsrelais inschakelen) ???
Het D+ is wel een heel dun draadje vind ik hoor.....
groetjes Busman

:T44EVER
Roger B. (11)61

Ik zou het er niet op gokken, te veel belasting zou de spanning op je regelaar kunnen beïnvloeden en dan de laadspanning ontregelen.

Ik zou met het schakelaartje een relais schakelen en het lampje dit relais laat je de D+ onderbreken.

Beter nog, laat de D+ een klein licht relais aansturen, dit relais laat je het lampje en het Nagaro scheidingsrelais aansturen. De schakelaar laat je de D+ naar het kleine relaisje onderbreken......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harm

Bericht door Harm »

Ik heb het al dan niet bijladen ook schakelbaar gemaakt via een schakelaar op het dashboard.
Mijn schakelaar heeft een duidelijkafleesbare 0- of 1-stand. Het wel in de schakelaar aanwezige lampje heb ik niet aangesloten, ik heb totaal geen behoefte aan brandende lampjes.

Ik had op Volkel een mooie schakelaar gekocht, bleek echter toch niet goed te passen in de uitsparingen van mijn dashboard. Toen maar een gewone schakelkast-schakelaar genomen en die in een bestaand afdekkapje pas gemaakt. Ziet er goed uit naar mijn mening.
Roger B. (11)61

alleen een schakelaar is geen belasting, dan ben je alleen nog afhankelijk van hoe zwaar je scheidingsrelais de D+ belast (en ook daar kun je een relais voorzetten om als schakelaar voor je scheidingsrelais te dienen.)
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie