Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lmm kapot?!? probleem nu opgelost

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lmm kapot

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb het niet over op grote hoogte rijden....weet niet waar je dat vandaan haalt.....en wat dat te maken heeft met wel of geen LMM signaal dat klopt..... beide signalen worden op gelijke hoogte gemeten dus in zoverre is hoogte niet direct van invloed, daarbij kom ik hoogst zelden zo hoog met mijn T4

ik vraag me gewoon af wat je merkt van een defecte LMM aangezien er op meerdere plekken een luchtaanbod gemeten wordt....

druk in inlaatspruitstuk lijkt me meer bepalend dan LMM maar daar kan ik me in verkijken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: lmm kapot

Bericht door richie »

Hoi Roger,

Ik kom ook nooit zo hoog.

Maar wat ik bedoel is dat de hoeveelheid lucht die geleverd wordt door de turbo van voldoende kwaliteit moet zijn.

De waarde die de LMM afgeeft is een indicatie voor de kwaliteit (hoeveelheid zuurstof).

Richie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lmm kapot

Bericht door Roger B. (11)61 »

Maar als de motor de LMM zo hard nodig heeft, waarom kun je er dan een vaste waarde van maken, die jongens die dat op TDI forum deden beweerden dat de LMM alleen voor de roetstop van belang was en voor het EGR systeem, maar dat de motor er voor de inspuithoeveelheid verder niet naar kijkt ......

uit de verhalen hier in dit topic maak ik op dat bovenstaand verhaal dus onzin is.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: lmm kapot

Bericht door richie »

Als je een diode plaatst geeft deze een vaste waarde af. De hoeveelheid en kwaliteit van de lucht wordt niet meer gemeten. De afgegeven waarde ligt boven de gevraagde waarde, dus kan er maximaal worden ingespoten.

De LMM geeft een geregelde waarde af, afhankelijk van de kwaliteit van de lucht en zorgt voor een optimaal vermogen, en dat hoeft dus niet altijd het maximale vermogen te zijn.

Is er minder lucht aanwezig en de hoeveelheid ingespoten brandstof wordt niet aangepast is de verhouding lucht/brandstof niet optimaal meer en gaat de motor roken.

De LMM is dus ook bepalend voor de roetuitstoot.

Het vervangen van de LMM door een diode is te vergelijken met een powerbox.
Dat is niets anders dan de boel belazeren.

Richie
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: lmm kapot

Bericht door stijnh »

@Roger
je zij in het begin dat een een tdi zonder lmm kan maar niets is minder waar hoor
wij hebben er al eens een kapot gehad (echt kapot) een hele tijd geleden
we zaten toen in zwitserland en in de bergen ging ie totaal niet meer
volgens de garage die het uitgemeten heeft, hadden we nog 60% van de totale trekkracht
wat Richie bedoelt is dat als hij op normale hoogte minder presteerd dat hij dan op grote hoogte totaal niet meer gaat want daar liggen de eisen veel hogen door het lage zuurstofgehalte

de moter heeft natuurlijk niet alleen het signaal van de lmm nodig om de maximale inspuithoeveelheid te bepalen maar hij houd ook rekening met de druk ,temp en natuurlijk pedaalstand en er zullen nog wel wat dingen zijn
lmm is blijkwaar een belangrijke parameter, Rodger je hebt gelijk dat druk ook belangrijk is maar de computer bepaald zelf wat belangrijtst is, zelf weet ik ook niet hoe die rekenmodule werkt, daar weet oa peter ook wel wat van (zie site)
het is logisch dat alle schakels van de ketting in orde moeten zijn om te werken en de druk/temp gaat meestal niet rap kapot dus de zwakke schakel is de lmm
als er geen druk opgebouwd wordt door de turbo dan zal de druksensor de beperkende factor zijn

al die waarden worden ingevoerd in de computer en dan berekend hij afhankelijk daarvan de inspuithoeveelheid

de computer houd rekening met al die dingen om een optimale verbranding te krijgen en om de roetuitstoot laag te houden

als je met behulp van dioden faked dat al die parameters optimaal zijn dan gaat de computer zeggen dat er maximaal kan worden ingespoten wat de roetuitstoot niet ten goede komt maar wat wel meer vermogen geeft, zuinig zal het ook niet zijn denk ik want de verhouding lucht/diesel is niet optimaal

als je een goed werkende lmm hebt dan gaat er veel brandstof ingestpoten worden als er lucht is en is die er niet dan wordt er minder ingsporten
als hij kapot is dan wordt er systematisch te weinig ingestoten en zoiets ga je in de bergen extra voelen omdat daar nog minder lucht is en je hebt al je power nodig

hopelijk is dit wat duidelijk en heb ik niet te veel gezeverd
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lmm kapot

Bericht door Roger B. (11)61 »

Kortom, het verhaal dat je LMM alleen voor roetstop en egr gebruikt wordt en zondermeer zonder neveneffect door die diode vervangen kan worden is Lariekoek (heb er altijd scetisch tegenover gestaan...ding zit er niet voor niets tenslotte)

Het is waarschijnlijk dus weer zo'n goedkoop-tunen-verhaaltje dat uiteindelijk duurkoop is omdat je
- of je verbruik er alleen maar relatief hoog mee maakt
- of je motor vervuilt/langzaam naar de klote helpt...

Mij is het weer duidelijk, zonder dat diode verhaal had ik nooit aan de LMM-noodzaak getwijfeld hoor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: lmm kapot

Bericht door stijnh »

inderdaad

zo'n diode plaatsen kan je eigenlijk vergelijken met een powerbox en je weet ook wel dat een powerbox niet optimaal is voor de moter maar er gewoon voor zorgt dat er meer brandstof wordt ingespoten onafhankelijk van de omstandigheden
een goede tuner gaat ook niet gewoon systematisch de inspuithoeveelheid verhogen maar zal dit doen afhankelijk van toerental,....

of dat dit je motor omzeep helpt weet ik niet maar echt goed kan het niet zijn
bij hoge toeren is er geen verschil tussen een diode of een goede lmm maar bij lagere toeren wel want daar heeft de motor over het algemeen te weinig lucht dus zal er daar meer ingespoten worden

het is inderdaad een goedkope oplossing
om je motor beter te laten functioneren moet je zorgen dat hij effectief meer lucht krijgt en moet je dat niet faken want te veel brandstof met te weinig lucht geeft roet
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: lmm kapot

Bericht door stijnh »

de luchtmassameter is vervangen door een pierburg
hij trekt veel beter door in toeren
onder de 2000 viet zo veel verschil maar eenmaal daar gepaseerd blijft hij trekken tot 3500, vroeger trok hij daar totaal niet meer

maar ik vrees dat dit niet alles oplost want hij geraakt nog niet aan genoeg lucht

ik heb mijn vader een latern gas geven (bij stilstand) to 3000 toeren en de wastegate (n75) beweegt gewoon niet
is dit normaal? (vag-com zegt wel dat hij werkt maar hoe kan die dat nu weten want hij kan het wel bekrachtigen maar niet controleren of de klep wel degelij werkt)

als de moter stilstaat en uitligt moet je dan die klep kunnen bewegen?
bij mij zit die muurvast, is dit altijd ?

alvast bedankt

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: lmm kapot

Bericht door Ron---63--- »

Als je tekort lucht krijgt moet je mss eens dat extra pijpje uit je luchtfilter vandaan trekken , wie weet helpt het !!
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: lmm kapot

Bericht door stijnh »

is al gebeurd
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: lmm kapot

Bericht door Dennis 449 »

Als je gas geeft zonder vermogen van de motor af te nemen zal er ook te weinig uitlaatgas kracht zijn om de turbo kracht te geven.
Ik heb een turbodruk meter geplaatst en die geeft bij verhoogd toerental nauwelijks een overdruk aan.
Pas als ik de bus ga voortbewegen komt er pas turbodruk in beeld.

Ik zie nog altijd die grote 6 cilcinder Bolnes scheepsdiesel voor me.....
Deze liep maar 350 omw/min altijd...... direct na de luchtstart zorgde de regulateur dat de motor dat toerental ging draaien.
Door steeds meer weerstand op de uitgaande as te plaatsen door een waterrem wilde de motor langzamer draaien.
Maar omdat er steeds meer brandstof bij in werd gespoten door de regulateur zakte het toerental niet.
De verbranding werd steeds heter en er kwam steeds meer uitlaatgas vrij. Een prachtig gezicht.
Draaide motor vlak na de opstart nog muisstil, als de regulateur vol open stond vergingen beeld en geluid bijna.
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: lmm kapot

Bericht door stijnh »

heeft er iemand een log van een 2.5 tdi 88pk??

ik geraak nog alijd niet aan de gevraagde maf en ik heb al vanalles geprobeerd

ik zou graag eens vergelijken met een log van dezelfde moter.
als iemand er een heeft of er ergens op internet een weet staan zou dat een grote hulp zijn

hier is een log met mijn nieuwe lmm
het verschil met de vorige grafiek is dat hij wat platter is maar zijn top is ook 780
het verschil zit hem in de hoge toeren, hij blijft trekken bij 3000
Afbeelding

dit is een log met egr en zonder (bovenste lijn is zonder)
Afbeelding

weet iemand wat er nog aan de hand kan zijn??
kan ik een kapotte lmm gekocht hebben?
kan het aan de wastegate liggen?


bedankt

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: lmm kapot

Bericht door stijnh »

even ter verduidelijking: de klep van de waste gate zit niet vast

ik kan de klep nu wel bewegen als ik hard naar beneden duw( er is een veer in de bekrachtiger die de bediening naar beneden duwt)
ik vaar mij wel af of ze bekrachtigt wordt
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lmm kapot

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je waste gate NIET bekrachtigd zou worden zou je een onbegrensde turbodruk hebben, je bussie zou GAAN als de spreekwoordelijke brandweer, maar niet zo heel lang omdat je motor er na niet heel lange tijd van naar de kl@te zou lopen....

De veer in de bedienpot drukt de wastegate dicht, via vacuum wordt ie bediend = geopend ==> turbodruk afblazen en zo de max turbodruk begrenzen....

enige probleem in de waste-gate-gerelateerde omgeving die tekort aan lucht kan veroozaken is een openstaande wastegat (die niet dicht gaat en dus lekt) maar dat zou je horen denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: lmm kapot

Bericht door stijnh »

dus de wastegate is gesloten als de moter stilstaat
volgens de t4wiki wordt de die klep gestuurd met overdruk en dat lijkt te kloppen want op de n75 zit een leiding naar de klep van de wastegate, een van de turbo en een naar de luchtinlaat dus geen verbinding met de onderdruk http://213.239.212.66/wiki/Ladedruckregelventil
dus de klep staat normaal gezien toe maar wordt geopend bij 0.3-0.4 bar en dan moet de n75 de overdruk van de turbo doorsturen naar de klep op de wastegate om de geloten te houden tot 0.6 bar bereikt is als de druk verhoogt wordt de druk afgeleid naar de luchtinlaat (dit heb ik allemaal van de t4-wiki daar staat de n75 op onerdruk en op overdruk uitgelegd)
de n75 werkt niet gelijk bij alle modellen blijkbaar

ik begin te denken dat de waaren die ik krijg normaal zijn want:
lmm is nieuw
geen verlies aan luchtinlaatbuis turbo (ring rond gespannen)
buis in luchtinlaat verwijderd
kat is leeg
de klep is normaal dicht en wordt niet vrij rap geopend , ik geraak aan mijn gevraagde druk bij 2000 toeren (die is wel maar 1600 mbar) , de druk wordt ook niet erg overschreden
ik heb de vacuumslang van de egr eens toegespannen, grafiek staat hierboven, bij stationair draaien heeft hij wel 470 mg/slag verse lucht ipv 300, ook krijgt hij bij het rijden altijd meer verse lucht wat ook logisch is, bij vollast is het verschil klein

ik zie gewoon geen logische reden meer waarom ik niet aan de gevraagde lmm geraak
ik zie maar enkele mogelijkheden meer:
ofwel zijn de waarden normaal
ofwel is de nieuwe lmm ook slecht (zou wel erg zijn)
ofwel kan de egr vanzelf worden opengeduwd bij hoge toeren waardoor er luchtaanvoer vandaar zou komen?!? dit kan toch niet?!?
ofwel is er een slangetje van de wastegate niet meer ok, maar dat zou mij verwonderen omdat
de gevraagde turbodruk berijkt wordt http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... extern.htm

heb ik iets over het hoofd gezien?
wie nog raad of tips heeft, laat maar komen want ik ben ver teneinde rade

ik zou graag eens vergijken met een log van dezelfde moter maar ik vind zo'n log nergens

alvast bedankt

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie