Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 uitlezen met vagcom
T4 uitlezen met vagcom
Hallo allemaal,
Ik ben nog vers hier op dit forum dus ik zal mij eens voorstellen:
Ik ben Martijn Godeke en heb een T4 2,5L TDI 75KW uit 1998 op de kop getikt...
Dit heb ik gedaan omdat ik een muziek opname / mixage studio heb in Amersfoort (mGmusic.nl) en ik dus vaak met audio apparatuur aan het slepen ben...
Ik heb gekozen voor een T4 omdat deze bussen gewoon het lekkerste rijden van alles bussen op deze aardkloot:)
Nou mijn probleem:
Ik denk dat mijn bus wat trekkracht mist...
Want: als ik 120 rijd op de snelweg lekker op de cruisecontrol en ik rijd over een viaduct dan zakt hij terug in snelheid naar 110 en soms 100 KM/h
Vorig weekend bij mijn ouders geweest in de Ardennen en daar heeft ie op de snelweg naar mij idee echt PK's te weinig...
Zo'n bus moet toch gewoon 110KM/h door de bergen kunnen rijden of heb ik dat mis?
Is er iemand (liefst in omgeving Amersfoort maar hoeft niet perse) met een vagcom die mij wil helpen met uitlezen van eventuele foutcodes van mijn bus en eventueel een rijdende test met mij wil doen?
onderstaand de specs van mijn bus:
T4 2,5 TDI 75KW acv motor,1998, 210000KM, DC, CC, Blauw metallic, LM wielen, gespoten bumpers en spiegels, mistlampen
Mijn dank is groot!
Ik ben nog vers hier op dit forum dus ik zal mij eens voorstellen:
Ik ben Martijn Godeke en heb een T4 2,5L TDI 75KW uit 1998 op de kop getikt...
Dit heb ik gedaan omdat ik een muziek opname / mixage studio heb in Amersfoort (mGmusic.nl) en ik dus vaak met audio apparatuur aan het slepen ben...
Ik heb gekozen voor een T4 omdat deze bussen gewoon het lekkerste rijden van alles bussen op deze aardkloot:)
Nou mijn probleem:
Ik denk dat mijn bus wat trekkracht mist...
Want: als ik 120 rijd op de snelweg lekker op de cruisecontrol en ik rijd over een viaduct dan zakt hij terug in snelheid naar 110 en soms 100 KM/h
Vorig weekend bij mijn ouders geweest in de Ardennen en daar heeft ie op de snelweg naar mij idee echt PK's te weinig...
Zo'n bus moet toch gewoon 110KM/h door de bergen kunnen rijden of heb ik dat mis?
Is er iemand (liefst in omgeving Amersfoort maar hoeft niet perse) met een vagcom die mij wil helpen met uitlezen van eventuele foutcodes van mijn bus en eventueel een rijdende test met mij wil doen?
onderstaand de specs van mijn bus:
T4 2,5 TDI 75KW acv motor,1998, 210000KM, DC, CC, Blauw metallic, LM wielen, gespoten bumpers en spiegels, mistlampen
Mijn dank is groot!
Re: T4 uitlezen met vagcom
Hoi Martijn, welkom
Het probleem kan vele oorzaken hebben, dat mag duidelijk zijn.
Uitlezen is een goed idee.
Het is uiteraard een gok, maar het kan je LMM zijn.
(Lucht Massa Meter) Je kunt eens proberen de stekker ervan af te halen, en te kijken of dit enig verschil maakt met het rijden met de stekker erop.
Is dit niet het geval dan is je LMM veel kans niet meer goed.
Indien nodig, gebruik de zoekfunctie eens voor het nummer van een Pierburg vervanger.
En kijk ook hier : http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/lmm/lmm.htm
Het probleem kan vele oorzaken hebben, dat mag duidelijk zijn.
Uitlezen is een goed idee.
Het is uiteraard een gok, maar het kan je LMM zijn.
(Lucht Massa Meter) Je kunt eens proberen de stekker ervan af te halen, en te kijken of dit enig verschil maakt met het rijden met de stekker erop.
Is dit niet het geval dan is je LMM veel kans niet meer goed.
Indien nodig, gebruik de zoekfunctie eens voor het nummer van een Pierburg vervanger.
En kijk ook hier : http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/lmm/lmm.htm
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: T4 uitlezen met vagcom
Dank! ik trek vanavond even de stekker eraf...
Er zit trouwens al een pierbrug op...
Er zit trouwens al een pierbrug op...
Re: T4 uitlezen met vagcom
stekker eraf getrokken...
voelt wel verschil, trekt een stuk minder...
kan een LMM ook minder goed worden? of doet een kapotte helemaal nix meer...
voelt wel verschil, trekt een stuk minder...
kan een LMM ook minder goed worden? of doet een kapotte helemaal nix meer...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: T4 uitlezen met vagcom
de LMM is een metaaldraad die heetgestookt wordt door er stroom doorheen te jagen, de hoeveelheid lucht die langs de draad stroomt bepaald hoe sterk de draad gekoeld wordt en de computer meet dan hoeveel stroom er nodig is om een bepaalde temp (= weerstand) vast te houden.
Als de draad vervuild raakt (k@n filters en dergelijke schijnen hierop een negatieve invloed te hebben door de olie waarmee deze filters beneveld zijn) kan ie verkeerde waarden aan het management afgeven
Als de draad vervuild raakt (k@n filters en dergelijke schijnen hierop een negatieve invloed te hebben door de olie waarmee deze filters beneveld zijn) kan ie verkeerde waarden aan het management afgeven
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 uitlezen met vagcom
De Pierburg LMM werkt met een plaatje ipv met een metaaldraad, maar de werking is hetzelfde.Roger B. schreef:de LMM is een metaaldraad die heetgestookt wordt door er stroom doorheen te jagen, de hoeveelheid lucht die langs de draad stroomt bepaald hoe sterk de draad gekoeld wordt en de computer meet dan hoeveel stroom er nodig is om een bepaalde temp (= weerstand) vast te houden.
Als de draad vervuild raakt (k@n filters en dergelijke schijnen hierop een negatieve invloed te hebben door de olie waarmee deze filters beneveld zijn) kan ie verkeerde waarden aan het management afgeven
Een Pierburg LMM kun je goed reinigen met bijvoorbeeld remmenreiniger..
Verschil Bosch en Pierburg van heel dichtbij:
Bosch:

Meetdraadje zit er in verwerkt...
Pierburg:

meetplaatje zit aan de buitenzijde...
Mocht het meetdraadje of het meetplaatje nu vervuild zijn, dan zal de afkoeling minder zijn, hierdoor denkt de motorcomputer dat er minder zuurstof naar binnenkomt en zal dus minder brandstof inspuiten, waardoor de prestaties iets afnemen...
Dit als aanvulling...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 uitlezen met vagcom
Ben gisteren even naar een bevriende garage geweest...
Blijkt dat de vacuumslang bovenop de wastegate zo lek als een zeef was...
Die maar even vervangen en ook wat andere slangetjes gelijk vervangen...
Ook waren de 4 ophangrubbertjes van de intercooler verstaft en kapot...
Hij lag los op de beugel:)
Aangezien ik een pierburg LMM heb ga ik deze even demonteren en schoonmaken met remmenreiniger...
Dank voor de tip!
Heb overigens geen K&N filter.
Blijkt dat de vacuumslang bovenop de wastegate zo lek als een zeef was...
Die maar even vervangen en ook wat andere slangetjes gelijk vervangen...
Ook waren de 4 ophangrubbertjes van de intercooler verstaft en kapot...
Hij lag los op de beugel:)
Aangezien ik een pierburg LMM heb ga ik deze even demonteren en schoonmaken met remmenreiniger...
Dank voor de tip!
Heb overigens geen K&N filter.
Re: T4 uitlezen met vagcom
Ik heb trouwens een LMM met nummer 71822101
Na enig zoekwerk kom ik op een site: luchtmeters.nl
En daar staat een plaatje van mijn LMM:

Maar hier staat bij dat deze voor een 1,9TD is en ik heb een 2,5TDI
Wordt deze meter voor beide modellen gebruikt of zit er een verkeerde meter op bij mij?
Na enig zoekwerk kom ik op een site: luchtmeters.nl
En daar staat een plaatje van mijn LMM:

Maar hier staat bij dat deze voor een 1,9TD is en ik heb een 2,5TDI
Wordt deze meter voor beide modellen gebruikt of zit er een verkeerde meter op bij mij?
Re: T4 uitlezen met vagcom
Deze wordt voor beide modellen gebruikt. Trouwens dan wel de 1.9 tdi uit een golf bijvoorbeeld.
De eerste t4's met tdi motoren hebben deze erin. 96-98
De eerste t4's met tdi motoren hebben deze erin. 96-98
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 uitlezen met vagcom
Nog even een tip voor die rubbertjes voor de interkoeler..
Koop ze NIET bij de dealer!!!
Bijna 16 euro per stuk...
Kijk even op http://www.overtoom.nl en zoek op trillingsdemper ..
Hiermee kun je bijna 55 euro besparen

mochten ze al besteld zijn, dan kun je ze ook afbestellen/annuleren !!!
Koop ze NIET bij de dealer!!!
Bijna 16 euro per stuk...
Kijk even op http://www.overtoom.nl en zoek op trillingsdemper ..
Hiermee kun je bijna 55 euro besparen


mochten ze al besteld zijn, dan kun je ze ook afbestellen/annuleren !!!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 uitlezen met vagcom
en daar kom je nu mee heb ze net gister besteld bij de dealer, maandag zulen ze binnen zijn



- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: T4 uitlezen met vagcom
Jammer dat die dealer je niet de rubbers van elders in een VW verkocht heeft, die kostten mij destijds maar 3,50 per stuk...................dennisvt4 schreef:en daar kom je nu mee heb ze net gister besteld bij de dealer, maandag zulen ze binnen zijn![]()
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: T4 uitlezen met vagcom
heb jij daar nog een naam of nummer van want dan spreek ik ze er toch op aan als het hetzelfde is en wel minder duur, want het is niet mis
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: T4 uitlezen met vagcom
ze zijn niet hetzelfde, de intercooler rubbers zijn diabolo-vormig en wat soepelerm die ik erop heb zijn iets stugger en de rubber is (ik meen) zeskantig............geen ideeeeee meer waar deze rubbers dan wel van zijn en welk partnummer ze hebben, alleen dat de dealer deze wel voorradig had en dat ze minder dan de helft van die intercoolerrubbers kostten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: T4 uitlezen met vagcom
ach is weer een wijze les die wat euro`s kost, als dit het ergste zal zijn dan vier ik feest