Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
aansluiten dieselkachel op tank
aansluiten dieselkachel op tank
Wie heeft ervaring met het inbouwen van een dieselkachel.
Om mijn tot camper omgebouwde T4 nog comfortabeler te maken heb ik een Eberspächer D2 aangeschaft, maar ik kom er niet uit hoe veilig en correct de diesel aansluiting te maken aan de dieseltank.
In de installatie handleiding kom ik twee mogelijkheden tegen. De ene mogelijkheid zou zijn aansluiten via een t-stuk op de aanvoer dieselleiding (hoe herken ik die?) de tweede mogelijkheid is via een eigen leiding...
Ik krijg echter van verschillende mensen verschillende dingen te horen. Niet op de aanvoer, maar de retourleiding aansluiten, helemaal met een t-stuk werken maar een eigen leiding aanbrengen....
Wat is dé manier?
met nog onverwarmde groet,
Erik988
Om mijn tot camper omgebouwde T4 nog comfortabeler te maken heb ik een Eberspächer D2 aangeschaft, maar ik kom er niet uit hoe veilig en correct de diesel aansluiting te maken aan de dieseltank.
In de installatie handleiding kom ik twee mogelijkheden tegen. De ene mogelijkheid zou zijn aansluiten via een t-stuk op de aanvoer dieselleiding (hoe herken ik die?) de tweede mogelijkheid is via een eigen leiding...
Ik krijg echter van verschillende mensen verschillende dingen te horen. Niet op de aanvoer, maar de retourleiding aansluiten, helemaal met een t-stuk werken maar een eigen leiding aanbrengen....
Wat is dé manier?
met nog onverwarmde groet,
Erik988
Ik heb aantal mnd terug een standkachel gemonteerd in mijn bus.
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviesen tav diesel aansluiting.
Heb toen advies ingewonnen bij een standkachel inbouwcenter, die vertelde me dat het beste was een extra leiding op de tankk te maken. Dit heb ik dus gedaan, houdt het volgende in:
- br,st.tank demonteren
- gat maken naast bestaande vlotter voor nieuwe aanvoer leiding
-lengte nieuwe aanvoer leiding aanpassen op diepte tank en deze vervolgens monteren
-brst.tank weer monteren.
Dit klusje heeft iets van een uurtje gekost, raad je wel aan eerst de tank leeg te rijden. Kunt dan zelf in je uppie zo,n tank weg tillen.
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviesen tav diesel aansluiting.
Heb toen advies ingewonnen bij een standkachel inbouwcenter, die vertelde me dat het beste was een extra leiding op de tankk te maken. Dit heb ik dus gedaan, houdt het volgende in:
- br,st.tank demonteren
- gat maken naast bestaande vlotter voor nieuwe aanvoer leiding
-lengte nieuwe aanvoer leiding aanpassen op diepte tank en deze vervolgens monteren
-brst.tank weer monteren.
Dit klusje heeft iets van een uurtje gekost, raad je wel aan eerst de tank leeg te rijden. Kunt dan zelf in je uppie zo,n tank weg tillen.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Theo931 schreef:Ik heb aantal mnd terug een standkachel gemonteerd in mijn bus.
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviesen tav diesel aansluiting.
Heb toen advies ingewonnen bij een standkachel inbouwcenter, die vertelde me dat het beste was een extra leiding op de tankk te maken. Dit heb ik dus gedaan, houdt het volgende in:
- br,st.tank demonteren
- gat maken naast bestaande vlotter voor nieuwe aanvoer leiding
-lengte nieuwe aanvoer leiding aanpassen op diepte tank en deze vervolgens monteren
-brst.tank weer monteren.
Dit klusje heeft iets van een uurtje gekost, raad je wel aan eerst de tank leeg te rijden. Kunt dan zelf in je uppie zo,n tank weg tillen.
Dat is inderdaad de beste manier , en zo heb je ook het minste kans op het aanzuigen van "valse lucht" , wanneer je met een T- stuk op de aanvoer of retour gaat werken.
Is het echt noodzakelijk de hele tank te demonteren? Is de optie zoals voorgesteld bij tips en trucs, het paneeltje in de busvloer naast de handrem los schroeven, niet makkelijker?Theo931 schreef:Ik heb aantal mnd terug een standkachel gemonteerd in mijn bus.
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviesen tav diesel aansluiting.
Heb toen advies ingewonnen bij een standkachel inbouwcenter, die vertelde me dat het beste was een extra leiding op de tankk te maken. Dit heb ik dus gedaan, houdt het volgende in:
- br,st.tank demonteren
- gat maken naast bestaande vlotter voor nieuwe aanvoer leiding
-lengte nieuwe aanvoer leiding aanpassen op diepte tank en deze vervolgens monteren
-brst.tank weer monteren.
Dit klusje heeft iets van een uurtje gekost, raad je wel aan eerst de tank leeg te rijden. Kunt dan zelf in je uppie zo,n tank weg tillen.
(Ik heb -stom stom stom - net getankt en weer bijna 1000 km te gaan voor de tank leeg is...)
Erik988
erik988 schreef:Is het echt noodzakelijk de hele tank te demonteren? Is de optie zoals voorgesteld bij tips en trucs, het paneeltje in de busvloer naast de handrem los schroeven, niet makkelijker?Theo931 schreef:Ik heb aantal mnd terug een standkachel gemonteerd in mijn bus.
Ik kreeg ook tegenstrijdige adviesen tav diesel aansluiting.
Heb toen advies ingewonnen bij een standkachel inbouwcenter, die vertelde me dat het beste was een extra leiding op de tankk te maken. Dit heb ik dus gedaan, houdt het volgende in:
- br,st.tank demonteren
- gat maken naast bestaande vlotter voor nieuwe aanvoer leiding
-lengte nieuwe aanvoer leiding aanpassen op diepte tank en deze vervolgens monteren
-brst.tank weer monteren.
Dit klusje heeft iets van een uurtje gekost, raad je wel aan eerst de tank leeg te rijden. Kunt dan zelf in je uppie zo,n tank weg tillen.
(Ik heb -stom stom stom - net getankt en weer bijna 1000 km te gaan voor de tank leeg is...)
Erik988
Via het luikje gaat ook, werkt alleen wat lastiger.
En lege tank demonteren is een fluitje van een cent daarom heb ik gekozen destijds om toch de tank leeg te rijden.
Dank voor al jullie reacties. Inmiddels de nieuwe dieselaansluiting gemaakt. Niet via een t-stuk op de aanvoerleiding, maar echt nieuw op de tankdeksel (of hoe dat onderdeel dan ook heet). Komende weekend de kachel aansluiten en dan maar hopen dat er weer een dip in het lenteweer komt ':lach' Het resultaat is te zien op: http://www.freewebs.com/camperbus/standkachel.htm
Overigens werkte het erg prettig via dat luikje. Ik heb geen brug en onder de bus liggen klooien heeft niet heel veel charme
een warme groet,
Erik.
Overigens werkte het erg prettig via dat luikje. Ik heb geen brug en onder de bus liggen klooien heeft niet heel veel charme
een warme groet,
Erik.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
kachel
Je kunt bij een botenzaak kleine kunstof diesel tanken kopen die je in elk kastje kunt plaatden en waar alle af en aanvoer leidingen op zitten.
Hoef je niks met je normale dieseltank te doen
Hoef je niks met je normale dieseltank te doen
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Een eigen tankje voor de kachel is op zich een idee, maar dan zit je wel met een kan brandstof in je bus die je steeds apart moet vullen. Overigens moet je toch flinke gaten boren voor luchtinlaat en uitlaat, dus aan het knutselen kom je toch. Het grote voordeel van een eigen dieselaansluiting op de tank is, vind ik, dat je niet apart nog voor je kachel aan het tanken moet, diesel heb je toch al in je tank (als het goed is)
Wat ik ook nog overwogen heb, is het onder de bus plaatsen van de kachel. Ik vind het zo jammer van alle loze ruimte onder de vloer... het is helaas net te weinig voor een bescheiden kelder... ':lach'
Wat ik ook nog overwogen heb, is het onder de bus plaatsen van de kachel. Ik vind het zo jammer van alle loze ruimte onder de vloer... het is helaas net te weinig voor een bescheiden kelder... ':lach'