Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bixenon
beter licht
Het inbouwen van een xenon conversieset in de standaard H4-koplampen van de T5 levert niet veel op. Het ontwerp van de reflectors is gewoon zwaar onder de maat. De lichtverdeling is niet meer van deze tijd. Een beter alternatief zijn de multivan koplampen. Deze hebben een aparte reflector voor het dimlicht en geven daardoor een beter lichtbeeld dan de standaard koplampen. Eventueel kun je de multivan koplampen ombouwen op xenon.
Ik heb alle mogelijkheden tegen elkaar afgewogen en heb uiteindelijk gekozen voor de projektzwo bixenon koplampen. Deze maken gebruik van projectorlenzen en zijn speciaal voor xenon ontworpen. Het lichtbeeld is enorm breed en gelijkmatig en!!! je hebt dubbel grootlicht: een combinatie van xenon grootlicht en halogeen grootlicht. Met andere woorden, een waar lichtkanon. Het nadeel is de hoge prijs.
Ik heb alle mogelijkheden tegen elkaar afgewogen en heb uiteindelijk gekozen voor de projektzwo bixenon koplampen. Deze maken gebruik van projectorlenzen en zijn speciaal voor xenon ontworpen. Het lichtbeeld is enorm breed en gelijkmatig en!!! je hebt dubbel grootlicht: een combinatie van xenon grootlicht en halogeen grootlicht. Met andere woorden, een waar lichtkanon. Het nadeel is de hoge prijs.
Ik opteerde ook gelijk vanaf de bestelling voor de Multivan lampen, in overleg met de dealer want hij moest wel de ouwetjes overnemen...
dat de Bi-xenon niet veel brengt is toch ook wel wat overdreven vind ik persoonlijk omdat het toch altijd beter is dan gewoon de halogeenpit.
Ik vind enkel het dimlicht ondermaats en vooral kwetsbaar. wij monteerden er al meerdere op motoren met echt oude lampen (spiegels ,reflectoren) en toch was 't resultaat duidelijk zichtbaar, veel betere verlichting... de T5 zal niet anders zijn maar 't zelfde als een originele zal 't wel nooit zijn. 't is maar wat je ervan verwacht en hoeveel je er aan wil geven
dat de Bi-xenon niet veel brengt is toch ook wel wat overdreven vind ik persoonlijk omdat het toch altijd beter is dan gewoon de halogeenpit.
Ik vind enkel het dimlicht ondermaats en vooral kwetsbaar. wij monteerden er al meerdere op motoren met echt oude lampen (spiegels ,reflectoren) en toch was 't resultaat duidelijk zichtbaar, veel betere verlichting... de T5 zal niet anders zijn maar 't zelfde als een originele zal 't wel nooit zijn. 't is maar wat je ervan verwacht en hoeveel je er aan wil geven
altijd weer hetzelfde liedje.............
Ha die Painter,painter schreef:Hoi Dokter Vaniac,
Krijg jij zo langzamerhand niet een Xeno-advies tik ??
Misschien heb je wel gelijk. Maar het feit blijft dat er veel onduidelijkheid bestaat over de kwaliteit van autoverlichting. Veel mensen verwarren feller licht met beter licht.
Een slecht koplampontwerp valt des te meer op naarmate je er een fellere lamp in monteert.
Goed licht is van fundamenteel belang voor de veiligheid, zeker voor oudere chauffeurs.
prijskaartje
Bij de VW-dealer in Duitsland besteld voor 1700,00 euro.
Zelf ingebouwd. Ongeveer 4 uur werk.
Zelf ingebouwd. Ongeveer 4 uur werk.
Als je Xenon meebesteld, ben je 2950 euro ex BTW/BPM kwijt.
Staat in de prijskrant van Volkswagen.
Dat is dan wel inclusief koplampsproei instalatie.
Oftewel 6490 oude guldens.
En inclusief BPM en BTW 4844 euro.
En om het verhaal compleet te maken (10.656 oude guldens).
En ik heb geen typfout gemaakt.
Staat in de prijskrant van Volkswagen.
Dat is dan wel inclusief koplampsproei instalatie.
Oftewel 6490 oude guldens.
En inclusief BPM en BTW 4844 euro.
En om het verhaal compleet te maken (10.656 oude guldens).
En ik heb geen typfout gemaakt.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Vergeet er dan niet bij te zeggen, dat er ook een automatisch hoogte regeling op zit.
Dit is namelijk wat bijna alle niet af fabriek xenon sets er niet bij hebben, waardoor dus irritatie onstaat ivm te hoog afgesteld.
Dit wordt op de achteras en vooras gemonteerd op de draagarmen en de sensoren meten de stand van de draagarm en regelen hiermee het licht beeld.
Dit is namelijk wat bijna alle niet af fabriek xenon sets er niet bij hebben, waardoor dus irritatie onstaat ivm te hoog afgesteld.
Dit wordt op de achteras en vooras gemonteerd op de draagarmen en de sensoren meten de stand van de draagarm en regelen hiermee het licht beeld.
oh ja.........
Ik was nog vergeten te vermelden dat ik de koplampsproeiers af fabriek heb meebesteld.
Bij de T5 bestaan er hiervan twee uitvoeringen:
-vaste sproeiers: deze steken boven de bumpers uit (transporterbumpers).
-telescopische sproeiers: deze zijn verzonken in de bumpers (multivanbumpers) en zien er beter uit.
De hoogtesensoren van de projektzwo-set bestaan uit twee ultrasoonsensoren die vast onder de carrosserie worden gemonteerd. Ze werken op dezelfde wijze als parkeersensoren. Een exemplaar zit aan het voorste subframe en het tweede ter hoogte de bevestiging van de achterste draagarmen.
Bij de T5 bestaan er hiervan twee uitvoeringen:
-vaste sproeiers: deze steken boven de bumpers uit (transporterbumpers).
-telescopische sproeiers: deze zijn verzonken in de bumpers (multivanbumpers) en zien er beter uit.
De hoogtesensoren van de projektzwo-set bestaan uit twee ultrasoonsensoren die vast onder de carrosserie worden gemonteerd. Ze werken op dezelfde wijze als parkeersensoren. Een exemplaar zit aan het voorste subframe en het tweede ter hoogte de bevestiging van de achterste draagarmen.
Re: beter licht
vaniac schreef:Het inbouwen van een xenon conversieset in de standaard H4-koplampen van de T5 levert niet veel op. Het ontwerp van de reflectors is gewoon zwaar onder de maat. De lichtverdeling is niet meer van deze tijd.
Kan dit verhaal niet helemaal rijmen met de praktijk.
Ken een paar mensen die zo'n conversie set hebben gemonteerd, is niet een beetje meer licht, die hebben nu lichtkanonnen op hun auto. Heb zelf het verschil gezien, aan een kant een een h4 lamp aan de andere kant xenon, een bundel aan licht en goed beeld.