Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit goed zelf te doen zonder speciaal gereedschap?
Dit omdat ik een kostenplaatje wil maken om de 5e versnelling langer te maken. bak aanpassing materiaal valt mij mee qua prijs.
Dit omdat ik een kostenplaatje wil maken om de 5e versnelling langer te maken. bak aanpassing materiaal valt mij mee qua prijs.
Offroad, of the road
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
Is het niet zo dat net zoals bij een golf twee en misschien golf drie je alleen het buitenste deksel kan verwijderen om de tandwielen te vervangen?
Weet niet exact hoe het bij de 1.9 motoren zit??
René
Weet niet exact hoe het bij de 1.9 motoren zit??
René
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
kan deksel alleen inderdaad maar je staat er lekelijk scheef voor te werken dan. Makkkelijkste vind ik persoonlijk bak en blok er samen uit te halen.
Doe het tegenwoordig in 2 uurtjes whheehehhe word ervaren. endan bak er achter weg. Maar bak alleen kan ook maar dan geklooi met priece as.
Ik doe koelwater aftappen. Front er uit. auto op bokjes wielen net vrij. Aandrijf assen lost op de bak (6 inbus bouten per kant) stekkers los. Ketting aan moter hangen inmoter takeltje. en dan links rechts steun los en hij ligt er naast.

Doe het tegenwoordig in 2 uurtjes whheehehhe word ervaren. endan bak er achter weg. Maar bak alleen kan ook maar dan geklooi met priece as.
Ik doe koelwater aftappen. Front er uit. auto op bokjes wielen net vrij. Aandrijf assen lost op de bak (6 inbus bouten per kant) stekkers los. Ketting aan moter hangen inmoter takeltje. en dan links rechts steun los en hij ligt er naast.


RUBBEREXPRESS
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
idd rené,
meteen achter het klepje zitten de tandwielen voor de 5de versnelling
meteen achter het klepje zitten de tandwielen voor de 5de versnelling

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
5. Gang aus. Einbau. € 116,-
2. Getriebeöl € 030,-
3. Kühlflüssigkeit € 000,-
4. Getriebe Lohnkosten Ca. € 000,-
5. Schaltrad und Festrad 5. Gang Ca. € 170,- je nach Übersetzung
(Die Getriebe Materialkosten sind Schadensabhängig
Nu snap ik ff dat "5 gang aus einbau" niet, maar ik kan dus voor 170 euries klaar zijn ex de olie lijkt mij. En dat vind ik te doen. Nu nog weten welke verhouding ik moet hebben om hem iets langer te maken, maar ook weer niet teveel... wil 150 (=teller, dus gelijk aan 140 echt )kunnen halen onder de 4000 toeren.
2. Getriebeöl € 030,-
3. Kühlflüssigkeit € 000,-
4. Getriebe Lohnkosten Ca. € 000,-
5. Schaltrad und Festrad 5. Gang Ca. € 170,- je nach Übersetzung
(Die Getriebe Materialkosten sind Schadensabhängig
Nu snap ik ff dat "5 gang aus einbau" niet, maar ik kan dus voor 170 euries klaar zijn ex de olie lijkt mij. En dat vind ik te doen. Nu nog weten welke verhouding ik moet hebben om hem iets langer te maken, maar ook weer niet teveel... wil 150 (=teller, dus gelijk aan 140 echt )kunnen halen onder de 4000 toeren.
Offroad, of the road
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
dat kun je uitrekenen welke verhouding je dan moet hebben.
welke versnellingsbakcode heb je nu?
welke versnellingsbakcode heb je nu?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
Hoeveel PK heeft jouw 1.9TD ?rob80 schreef:... wil 150 (=teller, dus gelijk aan 140 echt )kunnen halen onder de 4000 toeren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
geen idee ik heb hem een beetje opgeschroefd. komt uit 1999.
-egr dicht
-EPS uitlaat zonder roetvanger
-brandstofpomp opgeschroeft
-K&N filter
-luchtfilterhuis aangepast
-egr dicht
-EPS uitlaat zonder roetvanger
-brandstofpomp opgeschroeft
-K&N filter
-luchtfilterhuis aangepast
Offroad, of the road
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
Om de langere 5de versnelling te kunnen aanhouden , en niet steeds te moeten terugkeren naar zen 4 bij het minste heuveltje , denk ik dat je toch minimaal 90PK moet hebben om het vol te houden.
Zonder intercooler en extra oliekoeler is 90PK uit de 1.9TD persen zeker niet aan te raden.
Tot +/-80 Pk zonder oliekoeler kan nog , boven 80PK is een oliekoeler echt wel nodig want je olietemperatuur haalt dan al moeiteloos 120°
Zonder intercooler en extra oliekoeler is 90PK uit de 1.9TD persen zeker niet aan te raden.
Tot +/-80 Pk zonder oliekoeler kan nog , boven 80PK is een oliekoeler echt wel nodig want je olietemperatuur haalt dan al moeiteloos 120°
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
dat moest ik idd nog doen dan ja.. jij had hem uit een MB sprinter toch?
Offroad, of the road
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
Ik heb momenteel nog geen intercooler in mijn 1.9TD , maar heb er wel een klaarliggen van een Golf II 1.6 TD-i , die komt er binnenkort in.
Ik heb wel een oliekoeler voor de radiator gemonteerd , nu blijft de olietemperatuur beneden de 110° (bij gewoon gebruik +/-95° )
Mijn 1.9TD heeft nu +/-82-83PK .
Ik heb wel een oliekoeler voor de radiator gemonteerd , nu blijft de olietemperatuur beneden de 110° (bij gewoon gebruik +/-95° )
Mijn 1.9TD heeft nu +/-82-83PK .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
versnellingsbak code staat op de wagen sticker.
Of op het bakje bij de zekeringenkast.
Je had een ABL van bouwjaar 99?
Dan kunnen er eigenlijk maar 2 versnellingsbakken in zitten maar met verschillende overbrengingsverhoudingen:
DQL:
1ste versnelling 34:9 = 3,778
2de versnelling 36:17 = 2,118
3de versnelling 34:25 = 1,360
4de versnelling 34:35 = 0,971
5de versnelling 34:45 = 0,751
DQM/(ook EVZ-bak):
1ste versnelling 34:9 = 3,778
2de versnelling 36:17 = 2,118
3de versnelling 35:24 = 1,458
4de versnelling 34:35 = 1,029
5de versnelling 34:45 = 0,837
Als je het gaat vergelijken dan zie je dat de DQM-bak iets kortere verhoudingen heeft.
Het getal van de berekening moet zou laag mogelijk zijn,
dus met de DQL-bak zal de motor bij gelijke snelheid minder toeren maken.
Wat jij nu moet doen is een bepaalde vaste snelheid rijden in de derde, de vierde en de vijfde versnelling.
Neem daarvoor bijvoorbeeld de snelheid van 60 of 70 km/u.
Rijdt die snelheid eerst in de 3de versnelling en noteer het aantal toeren wat de toerenteller aangeeft.
Rijdt die snelheid dan in de 4de versnelling en noteer het aantal toeren wat de toerenteller aangeeft.
Rijdt die snelheid vervolgens in de 5de versnelling en noteer het aantal toeren wat de toerenteller aangeeft.
Je weet dan hoeveel toerental val er is tussen de 3de en 4de versnelling, en ook de toerental val tussen de 4de en 5de versnelling.
Je weet ook hoeveel het verschil in verhouding is.
Voorbeeldje:
DQL-bak
bij 60 km/u in 3de versnelling 4000 rpm
bij 60 km/u in 4de versnelling 3300 rpm
bij 60 km/u in 5de versnelling 2500 rpm
toerental val is dan tussen 3de en 4de 700 rpm het verschil in verhouding is 1,360-0,971=0,389, dus een verschil in verhouding tussen de 3de en 4de versnelling van 0,389 geeft een toerental verlaging van 700 rpm.
Nogmaals dit is een voorbeeld
Dan kun je zelf uitrekenen als je de versnellingsbak verhoudingen hebt en je hebt de toerental vallen, welke verhouding voor de 5de versnelling je wilt hebben.
Heb je die berekening gemaakt, dan kun je een tandwielenset bestellen, op voorwaarde dat de afmetingen wel in je versnellingsbakhuis passen!! Bij mij paste het toen niet.
Ook zeer belangrijk is dat je motor er de kracht voor heeft om die zwaardere versnelling rond te kunnen draaien.
Mocht je nog vragen hebben, gewoon stellen
Of op het bakje bij de zekeringenkast.
Je had een ABL van bouwjaar 99?
Dan kunnen er eigenlijk maar 2 versnellingsbakken in zitten maar met verschillende overbrengingsverhoudingen:
DQL:
1ste versnelling 34:9 = 3,778
2de versnelling 36:17 = 2,118
3de versnelling 34:25 = 1,360
4de versnelling 34:35 = 0,971
5de versnelling 34:45 = 0,751
DQM/(ook EVZ-bak):
1ste versnelling 34:9 = 3,778
2de versnelling 36:17 = 2,118
3de versnelling 35:24 = 1,458
4de versnelling 34:35 = 1,029
5de versnelling 34:45 = 0,837
Als je het gaat vergelijken dan zie je dat de DQM-bak iets kortere verhoudingen heeft.
Het getal van de berekening moet zou laag mogelijk zijn,
dus met de DQL-bak zal de motor bij gelijke snelheid minder toeren maken.
Wat jij nu moet doen is een bepaalde vaste snelheid rijden in de derde, de vierde en de vijfde versnelling.
Neem daarvoor bijvoorbeeld de snelheid van 60 of 70 km/u.
Rijdt die snelheid eerst in de 3de versnelling en noteer het aantal toeren wat de toerenteller aangeeft.
Rijdt die snelheid dan in de 4de versnelling en noteer het aantal toeren wat de toerenteller aangeeft.
Rijdt die snelheid vervolgens in de 5de versnelling en noteer het aantal toeren wat de toerenteller aangeeft.
Je weet dan hoeveel toerental val er is tussen de 3de en 4de versnelling, en ook de toerental val tussen de 4de en 5de versnelling.
Je weet ook hoeveel het verschil in verhouding is.
Voorbeeldje:
DQL-bak
bij 60 km/u in 3de versnelling 4000 rpm
bij 60 km/u in 4de versnelling 3300 rpm
bij 60 km/u in 5de versnelling 2500 rpm
toerental val is dan tussen 3de en 4de 700 rpm het verschil in verhouding is 1,360-0,971=0,389, dus een verschil in verhouding tussen de 3de en 4de versnelling van 0,389 geeft een toerental verlaging van 700 rpm.
Nogmaals dit is een voorbeeld
Dan kun je zelf uitrekenen als je de versnellingsbak verhoudingen hebt en je hebt de toerental vallen, welke verhouding voor de 5de versnelling je wilt hebben.
Heb je die berekening gemaakt, dan kun je een tandwielenset bestellen, op voorwaarde dat de afmetingen wel in je versnellingsbakhuis passen!! Bij mij paste het toen niet.
Ook zeer belangrijk is dat je motor er de kracht voor heeft om die zwaardere versnelling rond te kunnen draaien.

Mocht je nog vragen hebben, gewoon stellen

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
jij hebt dus ook uitgekeken voor een andere tandwielset?Multivan Generation schreef:
..... Bij mij paste het toen niet.
kunnen de tandwielen van de 102 pk er niet in?
Laatst gewijzigd door stijnh op 21 aug 2008, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: versnellingsbak uitbouwen 1.9 td
ik had tandwielen van een 102 pk AXL hier op tafel liggen, maar die pasten er gewoonweg niet in, te groot voor de behuizing
Maar mooi stukje techniek hoor..

Maar mooi stukje techniek hoor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...