Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zij raam problemen

vragen over de T5
Plaats reactie
willem1t5
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jan 2007, 17:41

zij raam problemen

Bericht door willem1t5 »

ik krijg mijn rechter raam niet meer dicht motortje draait wel maar ratelt door denk aan tandwieltje of zo,
zijn er misschien anderen t5 rijders die daar ervaring mee hebben ik hoor het graag.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: zij raam problemen

Bericht door Kobus »

Ik heb laatst hetzelfde gehad; je zult je raammechanisme moeten vervangen. Waarschijnlijk is één van de kabels uit de houder gebroken. Het raammechanisme is één geheel met de geleiders en kost zo'n € 130. Je zult zien dat de houders van het nieuwe raammechanisme sterker zijn uitgevoerd dan je huidige. Er viel dus blijkbaar iets te verbeteren. Het motortje kun je overzetten. Het is al met al geen fijn klusje en neem er gerust even de tijd voor. Ik vind het systeem dat hier door VW wordt toegepast erg onhandig om mee te werken en heb het ook niet eerder zo in auto's gezien. Naar mijn mening kantelt het raam behoorlijk bij het openen en sluiten. Het zij zo. Ik zal proberen het klusje kort te beschrijven. Als het even kan zou ik overigens voor een paar extra handen zorgen.
De binnenbekleding ligt er in een paar minuten af (is beschreven bij Tips & Trucs). Maar dan begint het feestje: het raammechanisme moet eruit. Dit zit vast gemonteerd op een metalen plaat die je gehele deur afdekt. Een stuk of 8 boutjes losdraaien (zo gepiept) en dan de 2 grote popnagels ter hoogte van het slot eruit boren, waarbij het plastic plaatje waar ze in gepopt zitten fijn gaat smelten. Dan nog een potje stoeien met die onhandige metalen plaat en oppassen dat de ruit niet onder in je deur klettert. De electriciteitskabel die aan je slot vastzit kun je los krijgen door met een heel klein schroevendraaiertje het lipje iets naar beneden te duwen. De kabel trek je dan naar beneden los. Vervolgens weer hetzelfde gevecht in omgekeerde volgorde om de boel in elkaar te krijgen. De twee grote popnagels heb ik overigens vervangen door aluminium popnagels omdat dit veel gemakkelijker werkt dan met stalen exemplaren. Let bij het monteren goed op dat je de lange zwarte lip op de juiste plaats in het slotmechanisme steekt en dat de electriciteitskabels vóór het raammechanisme langs lopen (niet er door heen; ik spreek uit ervaring...). Succes ermee!
stop the rat race
willem1t5
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jan 2007, 17:41

Re: zij raam problemen

Bericht door willem1t5 »

bedankt voor de tip kobus, morgen maar is mee aan de slag gaan.
Plaats reactie