Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bizar startprobleem

vragen over de T4
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

Ggggoed...op de brug gehad, massakabel was goed stekkers ook niet gecorrodeerd, accu doorgemeten en is niet super maar valt ruim binnen de toleranies, nieuw gloierelais . Vanmorgen in 1 keer starten met de vervroeger iets uit....maar vanmiddag weer een hoop gedoe. Eenmaal geen centje pijn.De startmoter jankt nu vaker door (Je hoort hem in hoog toerental draaien maar pakt geen statkrans) dus die staat nu op de nominatie...
peter123
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2008, 19:10

Re: Bizar startprobleem

Bericht door peter123 »

Hallo Hans

Ik heb deze problemen ook gehad. Dan weer wel starten dan weer niet starten, dan gloeit hij goed voor een andere keer niet. Ik heb toen de zekeringkast vervangen en toen was mijn probleem opgelost. Binnen in de zekeringkast was ruimte ontstaan tussen de pinnen waar de relais in gestoken wordt. De ene keer maakt hij goed contact even door een hobbel rijden dan makkt hij weer geen contact. Het is te proberen en geld gaat er niet inzitten, je hebt nu al genoeg uitgegeven, en mag het ook wel eens opgelost worden.

mvg Peter
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

peter123 schreef:Hallo Hans

Ik heb deze problemen ook gehad. Dan weer wel starten dan weer niet starten, dan gloeit hij goed voor een andere keer niet. Ik heb toen de zekeringkast vervangen en toen was mijn probleem opgelost. Binnen in de zekeringkast was ruimte ontstaan tussen de pinnen waar de relais in gestoken wordt. De ene keer maakt hij goed contact even door een hobbel rijden dan makkt hij weer geen contact. Het is te proberen en geld gaat er niet inzitten, je hebt nu al genoeg uitgegeven, en mag het ook wel eens opgelost worden.

mvg Peter

Hallo Peter,

Ja, het zou goed kunnen. Ik ga direct zo'n kast bestellen.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Bizar startprobleem

Bericht door René »

Heb hier nog een zekeringen kast liggen.

Rene
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bizar startprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

ghanz123 schreef:
peter123 schreef:
Hallo Peter,

Ja, het zou goed kunnen. Ik ga direct zo'n kast bestellen.

Groeten,

Hans
Schrik niet als je bij de dealer hoort wat een zekeringkast kost..... beter naar de sloop, geloof dat er van 1985 tot 2003 maar 3 verschillende zekeringskasten geweest zijn bij alle VW's zou je alleen even moeten uitzoeken welke modellen de zelfde kast als jouw T4 gehad hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

Berrie en Rene schreef:Heb hier nog een zekeringen kast liggen.

Rene
Hallo rene,

Ik heb een t4 uit 1996 1.9 met millieuturbo. Ik weet niet wat voor kast jij hebt maar ik ben geinteresseerd. Heb het gloeirelais vervangen en vandaag startte hij in 1 keer al moest ik wel weer twee keer de sleutel omdraaien om een gloeilampje te krijgen. Ik ga in ieder geval de accu toch maar vervangen, om weer 1 verdacht onderdeel van de lijst te schrappen. We zoeken verder.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Bizar startprobleem

Bericht door René »

Hebben ze hem al eens uitgelezen?

René

ps, zekeringen kast voor 25,- euro.
wil nog wel helpen met omzetten ook, misschien zie ik nog vreemde dingen.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Bizar startprobleem

Bericht door bartt4 »

zeker weten gloeierij? had bij de mijne lekage in brandstof filter koude start dus lucht in de leiding en 3 poten lopen warm noot probleem. Koud doorstarten op gegeven moment temp warm genoeg dat gloei lampje niet brand. net als warme moter dan ook niet altijd gloeilampje.
heb nieuw filter geplaatst en nieuw wit dopje die op je filter komt waar de leidingen aan zitten en nooit weer problemen gehad.
Had ook altijd van te voren lucht in de toevoer leiding nu alleen diesel.
RUBBEREXPRESS
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Bizar startprobleem

Bericht door Egbert&Manon »

Start je motor altijd goed bij een volle tank?
Heb je problemen met starten als de tank bijna leeg is of als je bus schuin staat?

Je zou dan een lekje kunnen hebben in het traject tussen tank en brandstofpomp.
Er komt dan lucht in het traject en je motor start dan op lucht (raar geluid, want weinig compressie). Pas na langdurig doorstarten wordt er weer diesel aangezogen en start hij weer.

Wij hebben een lekke brandsofpomp en zitten ook met dit probleem. We zorgen dat de tank minstens halfvol is bij langdurig stilstand. Binnenkort laten we dit oplossen.

Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Bizar startprobleem

Bericht door bartt4 »

kan ook uit je tank komen heb mee gemaakt met breuk in leiding bij de tank valse lucht en dus geen diesel.
RUBBEREXPRESS
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

Berrie en Rene schreef:Hebben ze hem al eens uitgelezen?

René

ps, zekeringen kast voor 25,- euro.
wil nog wel helpen met omzetten ook, misschien zie ik nog vreemde dingen.
Volgens de vakgarage is hij niet uit te lezen.....? Daar was ie te simpel voor zeiden ze. Maar ja, er moest wel een computeronderdeel vervangen worden om de startonderbreker weeraan de gang te krijgen dus...Intussen start ie weer gewoon met af en toe een startmotor die eerst vrij rondjankt waarna hij bij een tweede poging keurig aanslaat. Maar die zekeringkast wil ik wel omzetten en neem graag je aanbod aan, want wie weet kom jij iets raars tegen. Ben aankomende week weg en niet bereikbaar maar ik ga zeker daarna een afspraak met je maken. Mijn dank is groot!

Groeten,

Hans
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

Egbert&Manon schreef:Start je motor altijd goed bij een volle tank?
Heb je problemen met starten als de tank bijna leeg is of als je bus schuin staat?

Je zou dan een lekje kunnen hebben in het traject tussen tank en brandstofpomp.
Er komt dan lucht in het traject en je motor start dan op lucht (raar geluid, want weinig compressie). Pas na langdurig doorstarten wordt er weer diesel aangezogen en start hij weer.

Wij hebben een lekke brandsofpomp en zitten ook met dit probleem. We zorgen dat de tank minstens halfvol is bij langdurig stilstand. Binnenkort laten we dit oplossen.

Groetjes Egbert

Hallo egbert,

Nee, daar had ik inderdaad iets over gelezen maar een volle of lege tank maakt niet uit. Hij startte zojuist prima met een bijna lege tank. Toch een goede tip, ik ga wel even de brandstofpomp controleren. De bus staat wel vaak schuin omdat we op een heuvel wonen maar rechtstandig heeft ie er ook last van dus dat is het niet. Maar in ider geval bedankt1

Groeten,

Hans
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

bartt4 schreef:kan ook uit je tank komen heb mee gemaakt met breuk in leiding bij de tank valse lucht en dus geen diesel.
Hmm ja, maar dan zou hij contsant slecht moeten starten en dat is niet het geval. Ik schrijf het wel op mijn lijstje van punten om te controleren. Bedankt!

Groeten,

Hans
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

Wat ik nog steeds niet goed kan plaatsen is het feit dat als ik de eerste keer 's morgens de sleutel omdraai er in 9 van de 10 x geen voorgloeilampje te zien is. Pas als ik de sleutel nog een keer omdraai zie ik een lampje (dat nu iets langer blijft voorgloeien na de plaatsing van het nieuwe voorgloeirelais). Verder heb ik nog een vraag over de startmotor: als deze af en toe dus hoogtoerig jankt (en dus niet aangrijpt), wil dat zeggen dat de startmotor dan ook echt op is of is er dan sprake van een slecht functionerende bendix of startrelais? Is me niet helemaal helder. Voordat ik hem ga vervangen wil ik dat wel even helder hebben. En wat doet die magneetschakelaar precies? Mijn Duits is niet zo heel erg goed dus daar kwam ik niet uit. Massa en stekkers zijn losgeweest en gecontroleerd op corrosie. Gebroken tanden op vliegwiel of motor lijkt me niet omdat een tweede poging meestal direct raak is.

Groeten,

Hans
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

bartt4 schreef:zeker weten gloeierij? had bij de mijne lekage in brandstof filter koude start dus lucht in de leiding en 3 poten lopen warm noot probleem. Koud doorstarten op gegeven moment temp warm genoeg dat gloei lampje niet brand. net als warme moter dan ook niet altijd gloeilampje.
heb nieuw filter geplaatst en nieuw wit dopje die op je filter komt waar de leidingen aan zitten en nooit weer problemen gehad.
Had ook altijd van te voren lucht in de toevoer leiding nu alleen diesel.
Volgens de laatste grote beurt rekening is het brandstoffilter vervangen, maar ja dat zegt niet zo veel. Ook hier geldt denk ik: dan zou hij altijd beroerd moeten starten. Maar het is een van de twee: of geen brandstof of geen gloei. Waar zit dat brandstoffilter eigenlijk en hoe ziet ie er uit? Controleren kan geen kwaad....

Groeten,

Hans
Plaats reactie