Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trage T4

vragen over de T4
Plaats reactie
oscar65
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2008, 20:25

Trage T4

Bericht door oscar65 »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een T4 uit 2001, het is een 1.9 TD 68 pk.
Daar zit ook mijn probleem.
De motor die in mijn bus zit is eigenlijk te licht voor deze auto zeker als je er een caravan achter hangt.
Is het ook mogelijk om deze te vervangen door een 5 cilinder?
Aan welke kosten moet ik dan ongeveer denken. Daarbij ook in aanmerking genomen dat ie opnieuw gekeurd moet worden.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Trage T4

Bericht door bartt4 »

je kan er een andere motor in zetten. aanschaf ombouw subframe etc reken 2500 tot 3000 euro probeer complete set te krijgen incl remmen etc. ivm het omkeuren.
persoonlijk snap ik niet echt je trekkracht met caravan.
rij zelf ook 1.9 td regelmatig met paare trailer met 2 paarden of gander zwaar spul.
tis geen hardloper maar gemiddeld gewoon 90 km per uur tehalen.
weliets aangepast aan me motor maar niet te ingrijpend ivm levensduur.
Interkoelertje en beetje meer brandstof doet al veel met een 1.9 td en lege kat ook.
ombou zou ik afraden zou eerder zoeken naar een frisse 2.5 tdi 103 pk.
RUBBEREXPRESS
oscar65
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2008, 20:25

Re: Trage T4

Bericht door oscar65 »

Klopt en dat trage is nu net wat me stoort, ook als je er een caravan of aanhanger achter hangt dan krijgt ie dat heus wel weg.
Maar als je ermee de bergen in gaat?
Ook het verbruik van een 1.9TD ligt volgens mij hoger dan bv 2,5 TDI (ligt natuurlijk ook een beetje aan de zwaarte van je rechtervoet)
Maar omdat een TDI het even wat gemakkelijker kan doen verwacht ik dat het verbruik een stuk lager ligt.
En ja het advies van een frisse 2,5 TDI lijkt me ook wel wat ware het niet dat je bv voor een jaar oudere versie toch al gauw €3500,- moet neerleggen.
oscar65 schreef:Hallo,

Ik ben in het bezit van een T4 uit 2001, het is een 1.9 TD 68 pk.
Daar zit ook mijn probleem.
De motor die in mijn bus zit is eigenlijk te licht voor deze auto zeker als je er een caravan achter hangt.
Is het ook mogelijk om deze te vervangen door een 5 cilinder?
Aan welke kosten moet ik dan ongeveer denken. Daarbij ook in aanmerking genomen dat ie opnieuw gekeurd moet worden.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Trage T4

Bericht door dennisvt4 »

een t4 tdi uit 2000 voor 3500 euro ? dan kom je toch wel meer als de helft te kort volgens mij
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
oscar65
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2008, 20:25

Re: Trage T4

Bericht door oscar65 »

Nee natuurlijk niet, dat moet erbij op inruil van de 1.9TD bj 2001 met 209000 op de teller, de TDI heeft dan 110000 gelopen, l
dennisvt4 schreef:een t4 tdi uit 2000 voor 3500 euro ? dan kom je toch wel meer als de helft te kort volgens mij
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Trage T4

Bericht door Oskar 725 »

als het verder een strakke auto is klinkt dat niet verkeerd, ombouwen kost veel meer. Geloof me ik kan het weten. :lach
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Trage T4

Bericht door dennisvt4 »

okee dat klinkt inderdaad aannemelijk, een blok met de complete ophanging zal niet veel minder kosten , als je het zelf kan is het wel leuk project
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Trage T4

Bericht door frank884 »

oscar65 schreef:Nee natuurlijk niet, dat moet erbij op inruil van de 1.9TD bj 2001 met 209000 op de teller, de TDI heeft dan 110000 gelopen, l
dennisvt4 schreef:een t4 tdi uit 2000 voor 3500 euro ? dan kom je toch wel meer als de helft te kort volgens mij

Heb je toch een goed uurloon voor wat meer gelduld, het is veel gevoel want die 1.9 td
komt echt wel op 90 km/h egaal wat je er achter hangt, trekken diet die alles
maar het is dan gewoon een vrachtwagen.
vanuit stilstand wegtrekken doet die 1.9td zelfs beter als de 2.5 TDI
bij de 2.5 tdi liggen de versnellingen veel hoger als bij de 1.9TD dus iets zwaars vanaf stilstand wegtrekken gaat beter met de versnelingsbak van de 1.9TD
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Trage T4

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb ze allebei =
een 2.5TDI , en een 1.9TD .
Ik heb de 1.9TD er vorig jaar bijgekocht als "werkpaard" , en ik trek daar meermaals per week zware aanhangers mee (zoals mijn autotransporter) en heb er dikwijls 2000kg achter hangen (of meer) .
De 1.9TD is motorisch wel wat aangepast en heeft nu +/- 80pk . Gaat heel goed , op vlakke snelweg kan ik met geladen autotransporter 110/120km/u aanhouden , als het bergop gaat loopt de snelheid wel wat terug .

Het verbruik van de 1.9TD ligt inderdaad een stuk hoger dan dat van mijn 2.5TDI
De 1.9TD verbruikt gemiddeld 1,5 a 2 L/100km meer dan de TDI ...

Als de jouw 1.9TD motorisch wat aanpast , zodat ie wat extra "punch" heeft , ga je je eigen auto niet meer herkennen ! :knipoog
Een oliekoeler mag je zeker niet vergeten bij een gekietelde 1.9TD bij het trekken van aanhangers om de olietemp in te perken.
Rekening houdend met het feit dat je in vele landen toch maar een beperkte snelheid mag rijden indien je met een aanhanger rijd , kun je het overwegen om toch jouw 1.9TD te behouden ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Bral
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 okt 2008, 14:53

Re: Trage T4

Bericht door Bral »

Pascal-141 schreef:
Als de jouw 1.9TD motorisch wat aanpast , zodat ie wat extra "punch" heeft , ga je je eigen auto niet meer herkennen ! :knipoog
en waar hebben we het dan over, ik heb namelijk ook een 50kw 1.9TD en een beetje meer dreun zou mij ook wel passen..
T4 1995 1.9 TD

bedrukking of borduring nodig ?
kijk even op http://www.bulltex.nl
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Trage T4

Bericht door bartt4 »

in plaats van de standaard 68 pk zit ik rond de 80 pk nu meer kan maar is niet goed voor de levensduur. Heb er interkoeler op zitten en extra olie koeler met 16 rij radiateurtje. en de wastegate iets ingekort turbo druk op 1 bar. brandstof pomp verder open gedraaid.
Hele tijd aan het expirimenteren geweest. Had motor over van me oude groene bus en daar van alles mee uitgevreten. steeds verder gegaan. turbo druk op bijna 1.5 bar gehad ook dat kon maar dan smelten je zuigers wel bijna. en dus niet goed voor levensduur. Vandaar voor wel wat extra vermogen maar wel in het normale.
Heb nu net 900km een gereviceerde motor er in dus ben nog rustig aan het inrijden. Heb ook niet het vermogen om nu te gaan gassen met 150 160 km/h, maar puur voor de extra kracht op vakanties in de bergen en met eens wat trekken. anders loopt het toerental namelijk snel in erg hoge cijfers. Wou me bak wel langer maken de 5e versnelling maar daar ben ik nog steeds niet over uit hoe dat kan geregeld worden.
En voordeel van de 1.9 is de simpele techniek onderhoud etc. niks geen elctronika computers etc.
dat persoonlijk vind ik iedeaal
RUBBEREXPRESS
Tonnie 483
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:31
Contacteer:

Re: Trage T4

Bericht door Tonnie 483 »

Hoi Bartt4,heb zelf ook een 1.9 td met 95 pk.Zoek ook een extra oliekoeler.Waar heb jij hem gekocht.
Tonnie 483
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Trage T4

Bericht door bartt4 »

Heb de mijne toen via me werk bij bij brezan gekocht. koste kleine 400 euro. radiator met leidingen en adapter op olie filterhuis en met termostaat. kon kiesen tussen 10 rij 13 rij en 16 rij radiator. Met jou pk zou ik snel voor wat exta koeling gaan zorgen. Word echt behoorlijk warm op je zuigers met dat extra vermogen. tenminste als je ze ook gaat gebruiken.
kan ook kijken om iets van de sloop. oudere 2.0 16v motoren van opel (gsi etc) die filterhuizen kun jemet beetje handigheid(draadtype verschil waar je filter opkomt dus andere draad tappen ) ombouwen op je moterblok.
wat heb jij nu dan allemaal veranderd aan je motor? ben benieuwd hoe anderen dat gedaan hebben
RUBBEREXPRESS
Tonnie 483
Berichten: 100
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:31
Contacteer:

Re: Trage T4

Bericht door Tonnie 483 »

Hoi Bart,
ik heb mijn turbo druk laten opschroeven,en meer brandstof laten geven.Dit is allemaal gedaan op de rollerbank,zodat ik een uitdraai kreeg van bestaande pk en koppel en de nieuwe waarde.Heb een intercooler gemonteerd ,en een sport luchtfilter.Heb toen ook binnen een maand een andere drukgroep met koppelingsplaten gemonteerd.Heb ook een rvs uitlaat met kat vervanger en grotere downpijp gemonteerd.EGR klep ook af gedopt.En ben nu weer verplan om een oliekoeler te plaatsen.

Tonnie
Afbeelding
Plaats reactie