Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
roetfilter
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: roetfilter
Klopt, heb veel informatie gevraagd, bij de bekende T4 2.5 TDI acv motor is het niet mogelijk om een roetfilter te monteren, wordt dus ook niet geleverd.
Re: roetfilter
je hebt ook nog nooit zonder roetfilter gereden dus je kan het verschil niet echt waarnemenOZZY schreef:heb op me seat van nieuws af aan een standaard roetfilter
hoe ze erbij komen weet ik niet maar hij rijdt perfect vermogenverlies heb ik totaal niet en verbruik is echt gunstig en hangt er probleemloos onder
rij dik over de 1000 km volle tank geloof het of niet
kijk eens bij de speceficaties van auto's
hetzelfde model met roetfilter verbruikt altijd +- 0.1 a 0.2 liter meer , op papier maar na een tijd stijgt dit omdat die filter toe komt te zitten
en het vermogen bij een auto met en zonder roetfilter is idd hetzelfde want ze passen gewoon het motormanagement aan dat het verlies van de roetfilter gecompenseerd wordt maar hierdoor is het verbruik iets hoger
het is gewoon een keuze ofwel stoot je weinig co2 uit wat ze in europa belangrijker vinden ofwel stoot je minder schadelijke gassen uit (en meer co2 /meer verbruik) wat ze in amerika belangrijker vinden
dit is een vrij logische keuze want in amerika zijn de auto's gewoon niet zuinig dus zorgen ze maar dat er niet veel schadelijke gassen zijn
dit alles neemt niet weg dat jouw auto goed rijd en een laag verbruik heeft, het kan gewoon nog iets beter

moest je weten hoeveel km wij nu doen met een tank in de t4

Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: roetfilter
Hoi Stijnh, hoeveel km je doet op een tank heeft bij mij vooral te maken met de rechtervoet en de snelheid.
Trek ik rustig op tot 2200 toeren en rijd ik op de snelweg tegen de 100 dan rijdt de mijne ruim 1200 km op een tank, dus bijna 1 op16.
Trek ik rustig op tot 2200 toeren en rijd ik op de snelweg tegen de 100 dan rijdt de mijne ruim 1200 km op een tank, dus bijna 1 op16.
Re: roetfilter
Ja dat klopt helemaalHenk Peter 856 schreef:Hoi Stijnh, hoeveel km je doet op een tank heeft bij mij vooral te maken met de rechtervoet en de snelheid.
Trek ik rustig op tot 2200 toeren en rijd ik op de snelweg tegen de 100 dan rijdt de mijne ruim 1200 km op een tank, dus bijna 1 op16.
ivm die nieuwe vrachtwagen ben ik 1 dag naar zo'n zuinigheidstraining geweest
en daar speelt de factor snelheid niet zo.n rol (advies 84km/h) is toch op 90 km/h begrenst
maar toerenteller tussen de 1000 en 1400 rpm niet hoger
en pas terugschakelen als die onder de 1000rpm (en dat is echt laag) komt, lang voor een afrit.rotonde het gas los en uit laten rollen
en ver vooruit kijken om het ding te laten blijven rollen zodat je rollen bij een weer groen stoplicht komt of rollen in de rotonde kunt inhaken
(oprekken vanaf stilstand kost bij de vrachtwagen elke keer 0.2 liter
die 40 a 50 ton vanaf stilstand aan het rollen krijgen kost energie
nu ligt het toerengebied bij de T4 iets anders als bij de vrachtwagen maar het komt op het zelfde nog neer
en snelheid speelt een veel grotere rol want de T4 loopt 160 a 170 km/h
Ik ben vorige week naar Poznan 840 km met 60 liter gereden =1:14
en gisteren terug zelfde afstand -------78 liter (wel richting het westen "wind in")1:10.76
niet harder als 3000rpm = 130 km/h heen en terugweg
wel met 6 man en achter bijna tot dak vol spullen dus zo'n 2500-2600kg totaal gew
door de 1.94 hoogte speelt de luchtweerstand flink mee of het nu wind-in is en/of hoge snelheden.
als je rond de 90 a 100 rijdt dan is idd 1:16 mogelijk
maar tussen de vrachtwagens 840 km naar polen rijden is niet echt leuk. en dan duurt die rit
2,5 a 3 uur langer.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: roetfilter
groot gelijkHenk Peter 856 schreef:Hoi Stijnh, hoeveel km je doet op een tank heeft bij mij vooral te maken met de rechtervoet en de snelheid.

maar met enkele aanpassingen krijg je het verbruik nog lager
chiptuning zou ook helpen maar dat zal er niet direct van komen

Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: roetfilter
Heb wel belangstelling voor chiptuning maar ben daar toch weer minstens 250 euro voor kwijt denk ik.
Re: roetfilter
hhaahah hoeveel dan met je t4...laat je hem in de schuur staan danstijnh schreef:je hebt ook nog nooit zonder roetfilter gereden dus je kan het verschil niet echt waarnemenOZZY schreef:heb op me seat van nieuws af aan een standaard roetfilter
hoe ze erbij komen weet ik niet maar hij rijdt perfect vermogenverlies heb ik totaal niet en verbruik is echt gunstig en hangt er probleemloos onder
rij dik over de 1000 km volle tank geloof het of niet
kijk eens bij de speceficaties van auto's
hetzelfde model met roetfilter verbruikt altijd +- 0.1 a 0.2 liter meer , op papier maar na een tijd stijgt dit omdat die filter toe komt te zitten
en het vermogen bij een auto met en zonder roetfilter is idd hetzelfde want ze passen gewoon het motormanagement aan dat het verlies van de roetfilter gecompenseerd wordt maar hierdoor is het verbruik iets hoger
het is gewoon een keuze ofwel stoot je weinig co2 uit wat ze in europa belangrijker vinden ofwel stoot je minder schadelijke gassen uit (en meer co2 /meer verbruik) wat ze in amerika belangrijker vinden
dit is een vrij logische keuze want in amerika zijn de auto's gewoon niet zuinig dus zorgen ze maar dat er niet veel schadelijke gassen zijn
dit alles neemt niet weg dat jouw auto goed rijd en een laag verbruik heeft, het kan gewoon nog iets beter![]()
moest je weten hoeveel km wij nu doen met een tank in de t4
denk 1 op 11/13
teminste de mijne 1 op 11 daglijks op de weg
seat is stukken zuiniger dan de t4
ach ja maakt het uit
als die leeg is gewoon weer vol doen en rijden