Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door Jon Tarry »

Hi allemaal,

Als newbie op deze forum realiseer ik me dat ik verplicht ben om de typische newbie vragen te stellen, nou bij deze :zwaai

Als kind (in de UK) heb ik veel tijd doorgebracht in een 1600 T2...ook nog rond m'n 20ste gebruikt voor ongeveer een jaar als enige auto...ge-wel-dig! Zo'n ding zit dus echt in m'n hart.

Nu wil ik een eenvoudig (diesel) camper kopen voor niet al te veel geld (rond 8k) en iets met kracht genoeg dat ik ook nog een auto ambulance met auto er op (totaal gewicht ong. 1000kg) kan trekken. T2 gaat er uit, T3 eigenlijk ook dus. Ik zit dus naar een T4 te kijken.

Nu (eindelijk) de vraag...hoe lang kan je eigenlijk mee met een T4 voor dat je over motor/versnellingsbak vervanging moet denken en dergelijke? Ik zie dat vrijwel alle campers in mijn budget toch meer dan 200k gelopen hebben...betekend dit dat je al rond de 250k een nieuwe blok er in moet zetten? Ik ben redelijk handig maar niet al te bekend met diesels.

Ik zou het geweldig vinden om weer een VW camper te hebben...je kan er zoveel lol mee hebben...alhoewel tegenwoordig met vrouw en kind!

Bij voorbaat bedankt voor reacties.

Jon.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, welkom op dit forum.
Om kort te gaan , een T4 kan best lang mee denk ik 500000 km motorisch maar..
ook veel heb je zelf in de hand . Goed en op tijd onderhoud etc.
Is ook een kwestie van pech of geluk, lees ook weleens dat een distrubutieriem knapt bij lagere km standen.

Ten tweede als ik je verhaal lees en ook nog een autoamblance wilt trekken dan zouik toch voor een TDI 102 PK gaan. Gezien je budget is dat wellicht niet haalbaar. TDI kopen en er zelf een campertje van maken ? Genoeg suggesties die je op het forum kan terugvinden.
Een California van 1991 met 2.4D motor kan ook, gezien je budget maar met een autoambulance lijkt me dit zelf niet erg fijn rijden.
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door jw t5 121 »

motor van een t4 gaat langer mee (bij normaal gebruik en onderhoud) dan carroserie
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door Jon Tarry »

Henk Peter 856 schreef:Ten tweede als ik je verhaal lees en ook nog een autoamblance wilt trekken dan zouik toch voor een TDI 102 PK gaan. Gezien je budget is dat wellicht niet haalbaar.
Hmmm, daar heb je een punt, ja...2.4D is 80pk en dat is niet erg veel. De autoambulance is licht met een lichte auto, maar dan nog...

Camper zelf maken is in principe een idee, alhoewel mijn voorkeur uiteraard uit gaat naar iets kant-en-klaar.

Jon.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door Mark783 »

Hi Jon,

Als je als referentie kader een 1.6 T2 hebt, dan zul je zelfs met een 1.9td of een 2.4 met autoambulance nog schik hebben.

Natuurlijk is een 102PK 5 cyl het summum, maar daar betaal je dan ook voor.

Met enige regelmaat heb ik een trailer met zeilboot op de haak van de 1.9td en ook ik rij gwoon 80 zonder al te veel problemen. Natuurlijk is de linkerbaan niet voor mij wegegelegd met aanhanger (maar voor wie eigenlijk wel).

Als je dagelijks met een zware aanhanger achter de bus rijdt is natuurlijk een 102pk de ideale optie, doe je het wat minder, dan zijn zowel de 1.9td als de 2.4 mooie goodkopere alternatieven (niet alleen kwa aanschaf maar ook belasting en onderhouds technisch).

Oftewel, ik wil niet nogmaals de dicussie aanwakkeren welke moter het meest geschikt is voor de T4, alleen maar aangegeven dat er geen slechte zijn.

Mvrgr,

Mark
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door matje86 »

ik rij 1.9 td 96 lwb
met caravan beyerland (1300kg) topsnelheid 120 km
bij 250.000 km versnelling aan gort
tuf nu alweer 60.ooo zonder problemen
tellertje staat nu dus op 310.000
Afbeelding
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door frank884 »

de 1.9 TD kan dat ook net zo goed trekken als de TDI
je moet alleen meer geduld hebben, maar koeling enz heeft die genoeg kan dat goed aan.
en als je een T2 of T3 gewend bent dan zul je met de TD van 68 pk heel aardig
uit de voeten kunnen.
de TD maakt veel meer herrie als de TDI,....maar is goedkoper in aanschaf en in onderhoud
(alles is veel simpeler vooral distributie en motorelectronica LMM enz enz)
en de versnellingsbak van de TD is zeer geschikt om te trekken omdat de versnellingen lager zitten als bij de TDI. en met een aanhager eraan mag je toch maar 80 rijden dus....dat haalt die TD gemakkelijk
maar boven de 120 maakt die heel veel meer toeren als de TDI en ook herrie.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door Jon Tarry »

Bedankt allemaal voor de reacties, fijn om te lezen dat het toch mogelijk moet zijn. 12-15k voor een TDI heb ik er zelf niet voor over (wordt niet als 1e auto gebruikt, van daar). Ik had zelfs bedacht om te kijken naar ombouw T3 naar TDI motor, maar dat is ook nog veel werk.

Ik trek niet heel vaak, maar soms wel voor lange afstanden (Noord Frankrijk, midden Duitsland, enz.). Een lichte trailer met max 750kg zal het makkelijker maken maar max 100km/h vind ik ook goed. Mocht het helemaal niet lukken, dan is benzine een optie. Gezien ik het toch niet dagelijks zal gebruiken is dat misschien toch een idee om te overwegen ivm prijs.

En inderdaad, in vergelijking met een T2 1600 is alles snel! Ik herinner me wel dat we ook nog met zware autoaanhanger en aardig wat lading hebben gereden...ook nog met 6 in de camper! Ok, een raketschip was het niet, maar het was wel hartstikke leuk. We zijn ondertussen allemaal zoveel snelheid gewend...

Anyways, top, ik ben weer blij...ik zag het niet zitten om een Mercedes of willekeurige Franse bak te kopen. Het makkelijkst is een test denk ik...ik ga dus op zoek en moet ik even kijken welke het beste bevalt. Blijkbaar even opletten op een gezonde motor en een gezonde versnellingsbak zoals normaal en is het allemaal goed.

Thanks all.

Jon.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Mark783 schreef:Natuurlijk is de linkerbaan niet voor mij wegegelegd met aanhanger (maar voor wie eigenlijk wel).
Mark

Toen ik de MX5 opgehaald heb in Pforzheim (bij Stuttgard) heb ik met pakweg 1900 kg erachter op de CC 100 km/uur naar huis getuft, loopt ie 1:10 en regelmatig op de middelste/linker baan gezeten hoor.... (102pk TDI uit 96 met ABT chip naar 128pk)

dus waarom ik met een T4 met aanhanger niet op de linker baan zou mogen komen??? zat vrachtwagens die zeker bergop de 80 niet halen hoor...
Mark783 schreef:zowel de 1.9td als de 2.4 mooie goodkopere alternatieven (niet alleen kwa aanschaf maar ook belasting en onderhouds technisch).
zit er zoveel gewichtverschil tussen de TDI en de 1,9 td/2,4? anders zie ik niet waarom een tdi belastingtechnisch duurder is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door frank884 »

belasting zal niet veel schelen, het zijn telkens stappen van 100kg.
het is maar of je net er boven of eronder zit zoveel zwaarder is de TDI motorblok niet.
onderhoudstechnisch is de 1.9TD goedkoper als de TDI
wat er niet op zit kan ook niet kapot. 1.9TD is veel simpeler gemaakt met veel minder electronica
en waterpomp niet op de D-Riem is ook een voordeel.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door bartt4 »

Ik rij zelf ook met 1.9 td motor gestopt met 326000 km maar bleek na demontage ook al eens een gebroken distributie mee gemaakt te hebben. mijn vorige t4 gewone 1.9 had 4 ton en draaide nog steeds maar werd hier en daar roestig. Bewust weer gekozen voor een 1.9 al rijd een 2.5 tdi stiller.
Maar inderdaad is het onderhoud duurder en niet alles is zelf uit te voeren ivm computers en complexer gebouwd. 1,9 is gewoon simpel zuinig en trekt gewoon een kar van 2 ton en dan haal je echt wel meer dan 80 als het moet.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door Jon Tarry »

Hmmm...dan is een 1.9 misschien ook te overwegen. Met een lichte kar misschien toch 100 kunnen redden :ikrij !
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door frank884 »

aanhanger is geen probleem 100 haalt die ook goed
als het maar vlak is. voor bergen zijn er meer versnellingen als de 5 je komt er altijd!!.
en harder als 100 mag niet met een aanhanger en is met een zware aanhanger ook niet aan te raden.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Hobbyist
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door Hobbyist »

Met de huidige controles bij de keuring op kilometerstand zien we nu meer de 'echte' kilometers die de wagens gereden hebben.

Zie hier een advertentie dat veel kilometers aantoont

http://www.autozone.be/auto_j2ee/gg/pag ... cale=nl_BE

Mgv Luc
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Hoe lang gaat een T4 eigenlijk?

Bericht door Jon Tarry »

Holy moly. 460.000km en ook nog 's 8k vraagprijs? Dat ding is toch gewoon vrijwel op?

Wordt steeds enthousiaster om weer in een Transporter te rijden...kan gewoon niet uit komen welke het beste wordt :muur :nuts

1.9 TD camper (wsl het beste om te trekken)
2.5 TDI DC en (later) ombouwen
iets uit Duitsland importeren

pffff...gelukkig heb ik nog ff om er uit te komen :jump

Dank iedereen voor de info in ieder geval...nog wat speurwerk om te verrichten.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Plaats reactie