Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
ik heb de nieuwe gloeibougie al, besteld in de voormiddag en in de namiddag ophalen
maar ze zijn er wel niet goedkoper op geworden, in de 40 euro (icl btw) en dan met een korting van 20%
morgen of dit weekend inbouwen en testen of het nu werkt
maar ze zijn er wel niet goedkoper op geworden, in de 40 euro (icl btw) en dan met een korting van 20%
morgen of dit weekend inbouwen en testen of het nu werkt
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
ik heb de nieuwe gloeibougie ingebouwd en de kachel werkt terug perfect
daarjuist nog gereden en er was snel warme lucht in de cabine
nu nog eens een schakelaartje voorzien om de kachel te schakelen
heeft iemand een idee waar je en signaal kunt halen dat de kachel werkt?
ik dacht aan de branstofpomp
het is om via een lampje te zien of de kachel echt werkt
daarjuist nog gereden en er was snel warme lucht in de cabine
nu nog eens een schakelaartje voorzien om de kachel te schakelen
heeft iemand een idee waar je en signaal kunt halen dat de kachel werkt?
ik dacht aan de branstofpomp
het is om via een lampje te zien of de kachel echt werkt
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
Ik neem aan dat je deze ook al hebt gevonden?
http://213.239.212.66/wiki/Zuheizer_%28 ... chalter%29
Hiermee kun je de werking middels lampjes en een schakelaar zien
Succes George Haga
http://213.239.212.66/wiki/Zuheizer_%28 ... chalter%29
Hiermee kun je de werking middels lampjes en een schakelaar zien
Succes George Haga
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
Hoi Stijnh,
Gefeliciteerd met het weer op orde krijgen van je waterverwarmer :klappen
Waar heb je de gloeibougie vandaan? Is deze van VW met nummer 7M3 963 319A of van Eberspacher?
Wat heb je allemaal moeten verwijderen om fatsoenlijk bij de waterverwarmer te komen, om deze open te schroeven? Misschien iets voor Tips&Trucs op dit forum.
Groetjes,
Arjan
Gefeliciteerd met het weer op orde krijgen van je waterverwarmer :klappen
Waar heb je de gloeibougie vandaan? Is deze van VW met nummer 7M3 963 319A of van Eberspacher?
Wat heb je allemaal moeten verwijderen om fatsoenlijk bij de waterverwarmer te komen, om deze open te schroeven? Misschien iets voor Tips&Trucs op dit forum.
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
je moet niet veel demonteren om aan de kachel te kunnen , ik neem juist die kap over de batterijruimte weg en een rechtopstaand plastic paneel dat eronder zitkroonhome schreef:Hoi Stijnh,
Gefeliciteerd met het weer op orde krijgen van je waterverwarmer :klappen
Waar heb je de gloeibougie vandaan? Is deze van VW met nummer 7M3 963 319A of van Eberspacher?
Wat heb je allemaal moeten verwijderen om fatsoenlijk bij de waterverwarmer te komen, om deze open te schroeven? Misschien iets voor Tips&Trucs op dit forum.
Groetjes,
Arjan
dan de kachel openmaken: 2 kruisschroeven langs de achterkant, 2 bovenaan en 2 imbus schroeven langs de bovenkant lang voor
dan kan je het bovenste deksel eraf nemen
dan maak je de 14 polige stekker los en dan kan je aan de gloeiboegie ( als je voor de auto staat, rechts van de ventilator , eerst de bekabeling los met een 7 en dan de bougie met een 13)
ik heb de bougie besteld met het nieuwe nummer van beru (zie voorgaand bericht), niet bij dealer maar bij automaterialenzaak
bij dealer zal je beter het vw nummer nemen
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
dank jeKeely 798 schreef:Ik neem aan dat je deze ook al hebt gevonden?
http://213.239.212.66/wiki/Zuheizer_%28 ... chalter%29
Hiermee kun je de werking middels lampjes en een schakelaar zien
Succes George Haga
ik was het wel al tegengekomen ( er circuleren verschillende gelijkaardige plannetjes op internet)
maar dan zie je toch nog niet of de kachel echt werkt?
je ziet wel dat je hem aanstuurt
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
Ik denk dat er niet veel signalen van de kachel komen die bevestigen dat ie werkt, de brandstofpomp waarschijnlijk een van de weinige zoniet de enige.
Maar het signaal naar de brandstofpomp is een puls, en de frequentie van deze puls varieert, begint met lage frequentie, bouwt dan op en als ie lager vermogen wil draaien gaat ie weet met lagere frequentie de pomp aansturen.
Maar het signaal naar de brandstofpomp is een puls, en de frequentie van deze puls varieert, begint met lage frequentie, bouwt dan op en als ie lager vermogen wil draaien gaat ie weet met lagere frequentie de pomp aansturen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
inderdaad, het nadeel is die pulsRoger B. schreef:Ik denk dat er niet veel signalen van de kachel komen die bevestigen dat ie werkt, de brandstofpomp waarschijnlijk een van de weinige zoniet de enige.
Maar het signaal naar de brandstofpomp is een puls, en de frequentie van deze puls varieert, begint met lage frequentie, bouwt dan op en als ie lager vermogen wil draaien gaat ie weet met lagere frequentie de pomp aansturen.
maar ik zou eerst dat signaal door een diode sturen en daar een condensator over schakelen om af te vlakken en met dat signaal zou je een mosfet moeten kunnen sturen waarmee je dan een relais kan sturen
een scoop zou wel goed van pas komen om zoiets te doen
ik laat wel horen of het gelukt is
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
ik heb een aantal jaren geleden een scope gekocht via -ik meen -marktplaats, voor 75 euro destijds, goed ding van Philips met tweekanaals aansturing en alles erop, geen computergestuurd ding, maar wel prima geschikt om een signaal zichtbaar te maken.
Ik denk dat je in principe niet hoeft gelijk te richten, ik denk dat het een 12 volt top-top blokspanning is van 0-12 volt met variërende frequentie. Een condensatortje zou het ergte knipperen van je ledje voorkomen denk ik, kan alleen zijn dat ie bij het opstarten dan wat zwak brandt. Een andere vraag die je je kunt stellen is of de electronica van de kachel het prettig vindt als er iets parallel aan de brandstofpomp geschakeld wordt.
Ik denk dat je in principe niet hoeft gelijk te richten, ik denk dat het een 12 volt top-top blokspanning is van 0-12 volt met variërende frequentie. Een condensatortje zou het ergte knipperen van je ledje voorkomen denk ik, kan alleen zijn dat ie bij het opstarten dan wat zwak brandt. Een andere vraag die je je kunt stellen is of de electronica van de kachel het prettig vindt als er iets parallel aan de brandstofpomp geschakeld wordt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
inderdaad de electronica zal het niet prettig vinden maar met een diode ertussen neem je alleen maar spanning af en ga je voor de rest niks beïnvloedenRoger B. schreef:ik heb een aantal jaren geleden een scope gekocht via -ik meen -marktplaats, voor 75 euro destijds, goed ding van Philips met tweekanaals aansturing en alles erop, geen computergestuurd ding, maar wel prima geschikt om een signaal zichtbaar te maken.
Ik denk dat je in principe niet hoeft gelijk te richten, ik denk dat het een 12 volt top-top blokspanning is van 0-12 volt met variërende frequentie. Een condensatortje zou het ergte knipperen van je ledje voorkomen denk ik, kan alleen zijn dat ie bij het opstarten dan wat zwak brandt. Een andere vraag die je je kunt stellen is of de electronica van de kachel het prettig vindt als er iets parallel aan de brandstofpomp geschakeld wordt.
en de 10mA voor die led is volgens mij zeer weinig in vergelijking met wat de pomp krijgt
en van da gelijkrichten, je hebt gelijk, het is niet echt nodig
ik zat met mijn hooft ergens anders, ik ging met die gelijkgerichte spanning via een mosfet en relais aansturen om die led te doen branden
met een kanon naar een vlieg schieten dus
ik heb geen idee van die aanstuurfrequentie dus , het kan zijn dat de led flikkert maar dat is natuurlijk met een condensator snel verholpen
ivm die scoop, ik ben ook op zoek naar een maar tegenwoordig heb je van die digitale en die zijn een pak handiger en de goedkoopste modellen betaalbaar
iem een idee of daar mee te werken valt?
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
Hallo allemaal,
Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en aan het repareren geslagen.
Van te voren een gloeibougie (Eberspacher) besteld bij AD (Auto Electra). Volgens mij had ik het zelfde probleem als Stijnh dat de waterverwarmer helemaal niets deed. Ik heb de instructie van Stijnh opgevolgd en kreeg met enige geduld en het juiste gereedschap de kachel open. Het vervangen van de gloeibougie was redelijk vlot gedaan. De verrassing was groot dat het daarna weer werkte, bij deze wil ik Stijnh dan ook zeer bedanken voor deze oplossing! :klappen
Groetjes,
Arjan
Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en aan het repareren geslagen.
Van te voren een gloeibougie (Eberspacher) besteld bij AD (Auto Electra). Volgens mij had ik het zelfde probleem als Stijnh dat de waterverwarmer helemaal niets deed. Ik heb de instructie van Stijnh opgevolgd en kreeg met enige geduld en het juiste gereedschap de kachel open. Het vervangen van de gloeibougie was redelijk vlot gedaan. De verrassing was groot dat het daarna weer werkte, bij deze wil ik Stijnh dan ook zeer bedanken voor deze oplossing! :klappen
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
Je kunt dan zien dat hij een puls krijgt maar niet dat die daadwerkelijk warm wordt. Dit zou je bv kunnen meten door een sensor op de uitlaat te monteren die dan een signaal geeft naar een kontrole lampje op het dashbord.Roger B. schreef:Ik denk dat er niet veel signalen van de kachel komen die bevestigen dat ie werkt, de brandstofpomp waarschijnlijk een van de weinige zoniet de enige.
Maar het signaal naar de brandstofpomp is een puls, en de frequentie van deze puls varieert, begint met lage frequentie, bouwt dan op en als ie lager vermogen wil draaien gaat ie weet met lagere frequentie de pomp aansturen.
Volgens mij is dit de meest simpele oplossing zonder je puls signaal te verstoren met alle problemen van dien
Willem 451
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
zeer graag gedaan hoor! daar dient dit forum voor hékroonhome schreef:Hallo allemaal,
Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en aan het repareren geslagen.
Van te voren een gloeibougie (Eberspacher) besteld bij AD (Auto Electra). Volgens mij had ik het zelfde probleem als Stijnh dat de waterverwarmer helemaal niets deed. Ik heb de instructie van Stijnh opgevolgd en kreeg met enige geduld en het juiste gereedschap de kachel open. Het vervangen van de gloeibougie was redelijk vlot gedaan. De verrassing was groot dat het daarna weer werkte, bij deze wil ik Stijnh dan ook zeer bedanken voor deze oplossing! :klappen
Groetjes,
Arjan
tof dat het bij jou ook werkt, weer lekker warm
ps: gingen die kruisschroefjes bij jou makkelijk los?
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
Vanmorgen ook maar eens de waterverwarmer gecheckt. Nog niet eerder in een bus gehad dus vandaar. Heb ik ff een vraagje over...
Als ik mn motor start en voel dan gelijk bij het uitlaatje van de voorverwarmer voel ik dattie even een paar seconden blaast en dan stopt met blazen, volgens mij is het dan nog gewoon 3 graden
Of blijft hij waarschijnlijk langer blazen als het echt goed koud begint te worden?
Groeten
Als ik mn motor start en voel dan gelijk bij het uitlaatje van de voorverwarmer voel ik dattie even een paar seconden blaast en dan stopt met blazen, volgens mij is het dan nog gewoon 3 graden
Of blijft hij waarschijnlijk langer blazen als het echt goed koud begint te worden?
Groeten
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem
Als het kouder is dan (ik meen) 4 graden zal je bijverwarmer gaan werken.
als de motor gestart wordt krijgt de verwarmer een signaal om op te starten,
eerst blaast ie zijn verbrandings ruimte schoon (die 3 seconden koude lucht van jou)
dan gaat ie minder hard blazen en schakelt ie zijn brandstofpompje in (pulserend pompje dat van de kachel een in frequentie varierende blokspanning krijgt)
even later zou ie moeten ontsteken en hoor je een doffe ruis uit de uitlaat komen, meestal gepaard met slecht verbrandde diesel geur en rook.
de kachel gaat vrijwel gelijktijdig ook weer harder blazen en de lucht uit het uitlaatje wordt ook warmer.
Dit gaat zo door en pas als de temperatuur van je koelsysteem hoger is dan een bepaalde waarde gaat ie minder branden of uit.
Als je kachel dit niet doet mag je aan de storingzoekerij
als de motor gestart wordt krijgt de verwarmer een signaal om op te starten,
eerst blaast ie zijn verbrandings ruimte schoon (die 3 seconden koude lucht van jou)
dan gaat ie minder hard blazen en schakelt ie zijn brandstofpompje in (pulserend pompje dat van de kachel een in frequentie varierende blokspanning krijgt)
even later zou ie moeten ontsteken en hoor je een doffe ruis uit de uitlaat komen, meestal gepaard met slecht verbrandde diesel geur en rook.
de kachel gaat vrijwel gelijktijdig ook weer harder blazen en de lucht uit het uitlaatje wordt ook warmer.
Dit gaat zo door en pas als de temperatuur van je koelsysteem hoger is dan een bepaalde waarde gaat ie minder branden of uit.
Als je kachel dit niet doet mag je aan de storingzoekerij
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon