Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
hoi
het valt mij de laaste keren op dat met deze temperaturen de motor (tdi 2.5 102 pk acv van 96)slecht danwel niet goed op temperatuur komt,
even ervanuitgaand dat de thermostaat nog wel goed is (pas geleden vervangen), ik weet ook dat hiervoor op de latere versies waterverwarmers zijn gezet om dit op te lossen, maar
ik heb het gevoel dat het vorig jaar toch beter ging met deze temperaturen,alleen nu is het blok (de kop) uit elkaar geweest
hoe ervaren andere dat nu ? en maak ik me druk om niks
het valt mij de laaste keren op dat met deze temperaturen de motor (tdi 2.5 102 pk acv van 96)slecht danwel niet goed op temperatuur komt,
even ervanuitgaand dat de thermostaat nog wel goed is (pas geleden vervangen), ik weet ook dat hiervoor op de latere versies waterverwarmers zijn gezet om dit op te lossen, maar
ik heb het gevoel dat het vorig jaar toch beter ging met deze temperaturen,alleen nu is het blok (de kop) uit elkaar geweest
hoe ervaren andere dat nu ? en maak ik me druk om niks
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
Hoi Dennis,die van mij( acv van 97) is ook niet warm te krijgen
,ook niet met die zuheizer erbij en een nieuwe thermostaat,zal wel aan het type motor liggen denk,na ong.10km begint ie wat warmer te worden.groet henk

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
denk dat er dan toch iets niet goed is,
96er ACV na pakweg 5km op bedrijfstemp (koelwater indicatie dan) wel met D3WZ zuheizer
Toch even thermostaat checken (ook of ie wel goed om erin zit (als dat bij de ACV andersom kan)
96er ACV na pakweg 5km op bedrijfstemp (koelwater indicatie dan) wel met D3WZ zuheizer
Toch even thermostaat checken (ook of ie wel goed om erin zit (als dat bij de ACV andersom kan)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
voordat het uit elkaar geweest is dacht ik ook dat ie toen wel na 10 km warm was nu nog niet na 20 km het valt me nu ook op dat ie stationair ook (veel) teveel terug zakt,
dat zou toch wel weer op thermostaat duiden maar stel dat ie andersom zou zitten dan nog zit ie toch dicht als het koud is ? of kan de waterpomp dan zoveel kracht erop zetten dat ie meteen opgeduwd wordt, heb nog niet bestudeerd hoe de stromingsrichtingen zijn, dus of dit ook echt kan weet ik niet
dat zou toch wel weer op thermostaat duiden maar stel dat ie andersom zou zitten dan nog zit ie toch dicht als het koud is ? of kan de waterpomp dan zoveel kracht erop zetten dat ie meteen opgeduwd wordt, heb nog niet bestudeerd hoe de stromingsrichtingen zijn, dus of dit ook echt kan weet ik niet
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
er zit (vaak)een "lekgaatje" in de rand rond de klep van de thermostaat, als de thermostaat goed om zit drukt ie dit gaatje (zit kogeltje voor) dicht, zit ie verkeerdom dan pompt ie via dat kleine gaatje toch koud water uit de radiateur de motor in.
Lijkt me dat ie na een km of tien zonder zuheizer toch wel op de meter op temperatuur zou moeten zijn, 20 lijkt me echt teveel, ZO hard heeft het nog niet gevroren
Lijkt me dat ie na een km of tien zonder zuheizer toch wel op de meter op temperatuur zou moeten zijn, 20 lijkt me echt teveel, ZO hard heeft het nog niet gevroren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
bij mij nu ook na een kilometer of 10 pas op 90 graden,
wel zonder zuheizer he..
Zuheizer is gewoon een bijverwarmer, laten we de Nederlandse term gewoon hanteren...
wel zonder zuheizer he..
Zuheizer is gewoon een bijverwarmer, laten we de Nederlandse term gewoon hanteren...

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
hoi,allemaal
ik heb dat probleem ook,in deze tijd van het jaar komt de temperatuur-meter amper omhoog
ik heb een T4 2.4 D
de kachel geeft dan ook niet zo`n warme lucht
ik verdenk mijn thermostaat dan ook
ik weet niet of dat veel werk is om het zelf te vervangen
gr.ruud
ik heb dat probleem ook,in deze tijd van het jaar komt de temperatuur-meter amper omhoog
ik heb een T4 2.4 D
de kachel geeft dan ook niet zo`n warme lucht

ik verdenk mijn thermostaat dan ook
ik weet niet of dat veel werk is om het zelf te vervangen
gr.ruud
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
Ik zie dat ik niet de enige ben die twijfelt of er iets niet goed is met de thermostaat
nu in de winter.
ook ik heb ongeveer 8 a 10 km nodig 2.5 TDI ACV voordat die de80 a 90 graden heeft bereikt
(Ik belast de motor wel zo minimaal mogelijk als die onder de 70 a 80 graden zit )
met de vorige bus de 1.9TD daarvan was het koelwater veel en veel eerder warm
na 3 a 4 km al. (zelfde rijstijl)
maar die motor is ook kleiner terwijl de te verplaatsen massa ongeveer gelijk is.
nu in de winter.
ook ik heb ongeveer 8 a 10 km nodig 2.5 TDI ACV voordat die de80 a 90 graden heeft bereikt
(Ik belast de motor wel zo minimaal mogelijk als die onder de 70 a 80 graden zit )
met de vorige bus de 1.9TD daarvan was het koelwater veel en veel eerder warm
na 3 a 4 km al. (zelfde rijstijl)
maar die motor is ook kleiner terwijl de te verplaatsen massa ongeveer gelijk is.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
Ik heb nog een andere auto,
een fabia 1,9 TDI pompverstuiver,
maar net nog mee gereden, en duurt ook een kilometer of 10.
Dus zal wel normaal zijn voor een TDI..
een fabia 1,9 TDI pompverstuiver,
maar net nog mee gereden, en duurt ook een kilometer of 10.
Dus zal wel normaal zijn voor een TDI..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- siebrand 804
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:14
- Locatie: volendam
- Contacteer:
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
ik heb dit ook gehad en heb de sensors voor op het blok vernieuwd en het was over ik hoop dat je er iets aan hebt gr siebrand
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
Een TDI zonder bijverwarmer heeft bij temperaturen rond het vriespunt al snel een km of tien normaal rijden nodig om op bedrijfstemperatuur te komen, Sterker nog als je bij min 10 in de file komt zal je motor al stationair draaiend afkoelen!
Een van de voordelen van een TDI tov een indirect ingespoten diesel is het lagere verbruik --> de motor heeft een hoger rendement. Waar komt die energie vandaan? juist, uit het feit dat er minder warmte wordt afgegeven aan het koelsysteem.
Het is niet voor niets dat de optie motorbijverwarming leverbaar is en was op veel merken en types met een TDI motor.
Zoals ik al zei, binnen 5 km staat mijn temp meter op bedrijfstemperatuur (blok is dan nog niet door-en-door op temperatuur, maar het koelsysteem wel) die 5km minder die ik daarvoor nodig heb komt uit het feit dat die extra kachel diesel verstookt om het koelwater te verwarmen.
Dit is een kwaal die elke TDI van VW (en volgens mij ook van de andere merken) heeft, het mindere verbruik zie je terug in de koude maanden, hij warmt het koelwater minder op
Een van de voordelen van een TDI tov een indirect ingespoten diesel is het lagere verbruik --> de motor heeft een hoger rendement. Waar komt die energie vandaan? juist, uit het feit dat er minder warmte wordt afgegeven aan het koelsysteem.
Het is niet voor niets dat de optie motorbijverwarming leverbaar is en was op veel merken en types met een TDI motor.
Zoals ik al zei, binnen 5 km staat mijn temp meter op bedrijfstemperatuur (blok is dan nog niet door-en-door op temperatuur, maar het koelsysteem wel) die 5km minder die ik daarvoor nodig heb komt uit het feit dat die extra kachel diesel verstookt om het koelwater te verwarmen.
Dit is een kwaal die elke TDI van VW (en volgens mij ook van de andere merken) heeft, het mindere verbruik zie je terug in de koude maanden, hij warmt het koelwater minder op
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
@ Roger: werkt je bijverwarmer bij alle temperaturen of alleen bij lagere dan 5° (of ergens daar rond)?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
Als ik de klok niet bedien of programmeer zal de bijverwarmer opstarten bij lage omgevingstemp (en of dat 4 of 9 of ergens daar tussen is weet ik niet) als ik de motor start (merkte van de week dat ie het ook deed als ik de auto op contact zette).
Via de klok kan ik hem altijd aanzetten, helaas moet ik nog een onderdeel vervangen om hem dan ook te laten blijven werken, nu gaat ie uit als ie net op vol vermogen brandt, vervolgens hoor ik dat in de kachel het water kookt, waterpompje stuk dus, dus die moet ik nog even wisselen.
Via de klok kan ik hem altijd aanzetten, helaas moet ik nog een onderdeel vervangen om hem dan ook te laten blijven werken, nu gaat ie uit als ie net op vol vermogen brandt, vervolgens hoor ik dat in de kachel het water kookt, waterpompje stuk dus, dus die moet ik nog even wisselen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: motortemperatuur wordt (moeilijk)niet bereikt
ik wacht het nog wel even af , nu het weer iets warmer is gaat het alweer wel beter, en het vergelijk van vorig jaar is ook zo lang geleden ondertussen