Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gekende problemen T6?

vragen over de T6
Tess
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2024, 17:04

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Tess »

Hanz schreef: 01 jul 2024, 19:36
Tess schreef: 01 jul 2024, 19:24 Is benzine ook geen stuk goedkoper dan diesel in Scandinavië?
Ja hoor, ik ben ook verliefd op het hoge noorden…
In Zweden kost de diesel ongeveer hetzelfde als in Nederland en benzine is maar een paar cent duurder.
In Noorwegen is de diesel duurder dan bij ons maar het verschil tussen diesel en benzine is ongeveer hetzelfde, benzine zo'n 20 cent duurder dan diesel.
Benzine goedkoper dan diesel heb ik in Scandinavië nog niet meegemaakt.
Ah kijk eens aan! Bij mij is het intussen al even geleden, we waren toen met een diesel die ze graag dronk, dus het pikte soms wel even… 😅
freek
Berichten: 709
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door freek »

Als verbruik niet interessant is dan zullen de brandstofprijzen jou ook wel niet boeien :knipoog
Scheelt bij die 8000km vakantiekilometers toch zo'n 500,-.
Kan je leuke dingen mee doen.
Overigens is de CO2 uitstoot ook rechtevenredig met het verbruik. Zou ook een argument kunnen zijn...
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Tess
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2024, 17:04

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Tess »

freek schreef: 01 jul 2024, 21:25 Als verbruik niet interessant is dan zullen de brandstofprijzen jou ook wel niet boeien :knipoog
Scheelt bij die 8000km vakantiekilometers toch zo'n 500,-.
Kan je leuke dingen mee doen.
Overigens is de CO2 uitstoot ook rechtevenredig met het verbruik. Zou ook een argument kunnen zijn...
Binnen België kan ik een tankkaart gebruiken 😇 Buiten België is het zelf betalen helaas! Vakantie is vakantie, even gek doen.

Op “gevoel” neig ik naar de diesel hoor, nieuwer enzo. Ik heb gewoon bang van die roetfilter 😂. Langs de andere kant heb ik ook geen kennis van VW-benzinemotoren. Oude bmw 6cil kunnen goed wat km’s aan, ook de bezinevarianten, maar VW? Ik heb er geen kennis van. 🤷🏼‍♀️

De prijs van de T6 die ik ga bekijken ligt ook wat hoger, maar die is 7 jaar “moderner”. Ik ga proberen nog eentje proef te rijden in de buurt, dan kan ik zaterdag al vergelijken (normaal bezoek ik eerst de benzine, vervolgens pas de diesel).
Tsport
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 sep 2016, 18:37

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Tsport »

Turbo benzinemotoren met Euro6 hebben toch ook een roetfilter? Tenminste, dat begreep ik terwijl ik een beetje de T7 hybride multivan ontwikkelingen volg alvast voor over een paar jaar. Misschien moet je schoorsteen over een paar jaar ook wel een roetfilter, dus om daar nou bang voor te zijn.
t2 1584cc 35 kW->t4 1896cc 50 kW-> Vito 2143cc OM651(reduziert)100 kW
Tess
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2024, 17:04

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Tess »

Tsport schreef: 01 jul 2024, 23:42 Turbo benzinemotoren met Euro6 hebben toch ook een roetfilter? Tenminste, dat begreep ik terwijl ik een beetje de T7 hybride multivan ontwikkelingen volg alvast voor over een paar jaar. Misschien moet je schoorsteen over een paar jaar ook wel een roetfilter, dus om daar nou bang voor te zijn.
Het is een t5 benzine waar ik naar ga kijken, dus ook een euro 5.
Ik ga beiden bekijken, de t6 diesel is qua interieur echt een plaatje, exact wat ik wil!
Beiden zijn de lange versie, dus da’s ook perfect. De t5 heeft ramen (=meer licht voor de hondjes), de t6 heeft leder (meer luxe voor het baasje). Beiden hebben een camera, airco en zetelverwarming. De t5 heeft iets meer km’s dan de t6, maar de prijs is ook lager, maar misschien niet laag genoeg gezien de leeftijd? 🤷🏼‍♀️
Tess
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2024, 17:04

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Tess »

Bedankt iedereen voor jullie feedback!
Ik heb eentje gekocht en mag hem hopelijk volgende week afhalen. Het is een T6 diesel, 150pk, met minder dan 100k km en bijna alle opties die ik wou! :ikrij
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door krekwakwol »

Gefeliciteerd met je aankoop.
Veel probleemloze en veilige km toegewenst.
En we zijn benieuwd, dus een paar fotokes??
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Tess
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2024, 17:04

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Tess »

Ik heb hem nog niet en heb geen foto’s gemaakt bij de garage… Foto’s volgen dus wanneer hij er is. ‘t Is een knalrode L2. ;)
m_cruiser
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 mei 2013, 16:05

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door m_cruiser »

Pascal-141 schreef: 24 jun 2024, 18:00
edwardfotografie schreef: 24 jun 2024, 16:23 Ik lift even mee in dit topic.

Gisteren na een stuk snelweg en thuis arriveren draaide de t6 1000tr/min. Ik hoorde de ventilator flink draaien dus dacht meteen aan het regenereer proces, hetgeen ik niet wilde afbreken.

Is het dan oké de auto met stationaire motor te laten draaien tot er weer 900tr/min zijn (hetgeen ik gedaan heb) of moet de auto daarvoor hoger in de toeren draaien en had ik dus nog een stuk moeten gaan rijden?
Stationair laten draaien is beter dan gewoon meteen uitzetten en de cyclus onderbreken. Wanneer je hem stationair laat draaien zal de auto dit herkennen en na een paar minuten de cyclus in een soort van pauze zetten. Bij de volgende start zal de regeneratie terug verder gaan. (Dit is bij een T6.1 toch zo , ik veronderstel dat dit bij een T6 ook wel zo al zal zijn?)
Nog een stukje blijven rijden is uiteraard het beste , dan kan de regen cyclus gewoon afgewerkt worden.
Haidie,
Ik wist niet dat je dit best niet onderbreekt. Wij hebben een nieuw gekochte Multivan 150pk Bluemotion DSG 66800km en nu ook op sukkel met de regeneratie. We doen dikwijls te korte afstanden, blijkbaar niet OK voor een T6, en die staat inderdaad te pas en onpas te regenereren (blazen).
Eerst verschillende keren naar de lokale garage om te zien welke sensor de boosdoener zou kunnen zijn, dan toch de V10-72-0112 NOx-sensor laten vervangen, maar sinds gisteren na een maand en 400km terug motorstoring.
Ik probeer het systeem beter te begrijpen en las iets van dat de motor zichzelf dan ook bijstuurt door "an extended injection period is initiated, after a period of main injection with reduced quantity at 35° crankshaft angle after TDC, in order to increasethe exhaust gas temperature".
En het oprekken van de distributieriem die hiermee verband houdt? Deze mag je maar 5" horen bij start?
Ik weet dat hier veel specialisten zijn, ik probeer maar mee te denken en wil natuurlijk ook liever niet terechtkomen in een trial en error verhaal dat slecht afloopt.
Iemand een suggestie voor de volgende stap?
Alvast dank
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34432
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gekende problemen T6?

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt eens Mannol 9958 DPF cleaner gebruiken en toevoegen aan je brandstoftank.
Verder kun je een geforceerde regeneratie via bijvoorbeeld VCDS aanvragen en deze dan rijdend doorlopen.
Kijken of het daarmee beter wordt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie