Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 heeft het opgegeven
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: T4 heeft het opgegeven
Zoals ik de foto bekijk zie ik twee dingen.
De spanning is te laag zoals al aangegeven.
Maar de spanrol is de verkeerde kant op op spanning gezet.
De achterste spanrol bij een T4 of LT moet linksom ( tegen de klokrichting in ) gespannen worden.
Je draait dan als het ware de rol naar beneden dichter tegen het pomptandwiel aan, waardoor de riem over een groter gedeelte over de tanden van de pomptandwiel heen loopt.
Zoals hij nu gespannen is is de kans dat hij een tand verspringt dus groter.
Chris
De spanning is te laag zoals al aangegeven.
Maar de spanrol is de verkeerde kant op op spanning gezet.
De achterste spanrol bij een T4 of LT moet linksom ( tegen de klokrichting in ) gespannen worden.
Je draait dan als het ware de rol naar beneden dichter tegen het pomptandwiel aan, waardoor de riem over een groter gedeelte over de tanden van de pomptandwiel heen loopt.
Zoals hij nu gespannen is is de kans dat hij een tand verspringt dus groter.
Chris
Re: T4 heeft het opgegeven
Dat vreesde ik al.Christoffel schreef:Zoals ik de foto bekijk zie ik twee dingen.
De spanning is te laag zoals al aangegeven.
Maar de spanrol is de verkeerde kant op op spanning gezet.
De achterste spanrol bij een T4 of LT moet linksom ( tegen de klokrichting in ) gespannen worden.
Je draait dan als het ware de rol naar beneden dichter tegen het pomptandwiel aan, waardoor de riem over een groter gedeelte over de tanden van de pomptandwiel heen loopt.
Zoals hij nu gespannen is is de kans dat hij een tand verspringt dus groter.
Chris
Ik had tekeningen doorgemaild gekregen van Rene waarop mij dit ook al opgevallen was.
Misschien toch maar eerst een nieuwe riem en spanrol gaan halen en dan nog eens goed bekijken hoe ik hem moet afstellen.
Ik nu al meer dan één keer de aanwijzing gekregen hier en op het Belgian T4 forum dat het een probleem met de timing zou zijn.
De pomp, pompt in ieder geval nog want als je een leiding losmaakt spuit er weldegelijk diesel uit bij het starten.
Ook als je wat langer start dan ruik je een beetje verbrande diesel, maar toch slaat de motor niet aan.
RON
- Christoffel
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: T4 heeft het opgegeven
De pompafstelling voor het" aanslaat van de motor" is bij degene met een tuning in het motorregelapparaat veel meer van belang als bij een niet getunde ecu.
Het afstelgebied waar een motor nog wel wil aanstaan is dus een stuk kleiner, vraag me niet waarom, maar dat heeft de practijk me geleerd.
Succes met proberen.
PS
Wil je zeker zijn van timing van de voorste distributieriem haal dan je achterste nokkenastandwiel even los. Kijk dan even of de onderkant van de gleuf in de nokkenas gelijk ligt met de bovenrand van de cilinderkop met je vliegwiel op het merkteken. Weet je ook gelijk op cilinder 1 op ontsteken staat. Gleuf zit uit het midden en moet in het bovenste gedeelte liggen.
Nogmaals succes.
Chris
Het afstelgebied waar een motor nog wel wil aanstaan is dus een stuk kleiner, vraag me niet waarom, maar dat heeft de practijk me geleerd.
Succes met proberen.
PS
Wil je zeker zijn van timing van de voorste distributieriem haal dan je achterste nokkenastandwiel even los. Kijk dan even of de onderkant van de gleuf in de nokkenas gelijk ligt met de bovenrand van de cilinderkop met je vliegwiel op het merkteken. Weet je ook gelijk op cilinder 1 op ontsteken staat. Gleuf zit uit het midden en moet in het bovenste gedeelte liggen.
Nogmaals succes.
Chris
Re: T4 heeft het opgegeven
Ik heb daarnet de auto nog eens uitgelezen en kreeg drie fouten
ADRESS 01
17654 MANIFOLD PRESSURE SENSOR (G71) OPEN/SHORT TO GROUND
17569 MANIFOLD TEMPRATURE SENSOR (G72) OPEN/SHORT TO PLUS
17552 MASS AIRFLOW SENSO (G70) OPEN OR SHORT TO GROUND
Deze fouten zijn allemaal te wijden aan het feit dat de luchtmassameter en de sensor die aan de intercooler zit waren afgekoppeld.
Nadat ik deze terug heb aangekoppeld werden er geen fouten meer weergegeven.![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
Iemand nog ideeën ??
ADRESS 01
17654 MANIFOLD PRESSURE SENSOR (G71) OPEN/SHORT TO GROUND
17569 MANIFOLD TEMPRATURE SENSOR (G72) OPEN/SHORT TO PLUS
17552 MASS AIRFLOW SENSO (G70) OPEN OR SHORT TO GROUND
Deze fouten zijn allemaal te wijden aan het feit dat de luchtmassameter en de sensor die aan de intercooler zit waren afgekoppeld.
Nadat ik deze terug heb aangekoppeld werden er geen fouten meer weergegeven.
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
Iemand nog ideeën ??
RON
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: T4 heeft het opgegeven
Staat hij nu op tijd?
Berrie
Berrie
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: T4 heeft het opgegeven
Alvorens je de pomp verwijdert zou ik me ervan overtuigen dat alles op merkteken staat. Vanaf hier zou je verder kunnen werken.
Kun je anders eens met iemand die ook een 102pk heeft de motor computer uitwisselen?. Ik vermoed nog steeds dat het hier iets mee te maken heeft.
René
Kun je anders eens met iemand die ook een 102pk heeft de motor computer uitwisselen?. Ik vermoed nog steeds dat het hier iets mee te maken heeft.
René
Re: T4 heeft het opgegeven
Ik weet het eerlijk gezegd nog niet, het is nogal lastig voor mij om de tekens te vinden.Berrie en Rene schreef:Staat hij nu op tijd?
Berrie
Morgenvoormiddag komt er een kameraad langs die nogal ervaren is met dit soort dingen.
Ik ga daarom ook nog niet direkt de pomp er afhalen, ik moet inderdaad eerst zeker zijn of hij op tijd staat of niet.
RON
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: T4 heeft het opgegeven
Euhhh even een vraagje....
als de riem vrij recent vervangen is en nu is naar voren gekomen dat de riem niet goed gespannen is..... heeft de reparateur misschien wel eens van garantie gehoord?? dat ie de riem dan maar even goed erop legt (liefst een nieuwe als is de schade nihil als ie kapot locht lopen aan de pompzijde) en de boel op tijd zet voor je....
als de riem vrij recent vervangen is en nu is naar voren gekomen dat de riem niet goed gespannen is..... heeft de reparateur misschien wel eens van garantie gehoord?? dat ie de riem dan maar even goed erop legt (liefst een nieuwe als is de schade nihil als ie kapot locht lopen aan de pompzijde) en de boel op tijd zet voor je....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: T4 heeft het opgegeven
Dit is nog gebeurd bij de vorige eigenaar en daar heb ik ook verstaan dat het niet door een officiele garage uitgevoerd is.Roger B. schreef:Euhhh even een vraagje....
als de riem vrij recent vervangen is en nu is naar voren gekomen dat de riem niet goed gespannen is..... heeft de reparateur misschien wel eens van garantie gehoord?? dat ie de riem dan maar even goed erop legt (liefst een nieuwe als is de schade nihil als ie kapot locht lopen aan de pompzijde) en de boel op tijd zet voor je....
Is ondertussen ook al 25000km geleden, zo recent is het nu ook niet.
RON
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: T4 heeft het opgegeven
Ik heb vorig jaar mijn riemen laten wisselen door de VW dealer.
Na 10 maanden vond ik hem slecht starten, bus naar de dealer en die hebben hem toen op tijd gezet.
rekening was 0,00 euro. Ik was helemaal verbaasd, het betreft een T4 van 1997 met een motorwissel door mezelf uitgevoerd het jaar daarvoor weer.
dus het hoort er wel bij dat hij nog op tijd hoort te staan.
groeten berrie
Na 10 maanden vond ik hem slecht starten, bus naar de dealer en die hebben hem toen op tijd gezet.
rekening was 0,00 euro. Ik was helemaal verbaasd, het betreft een T4 van 1997 met een motorwissel door mezelf uitgevoerd het jaar daarvoor weer.
dus het hoort er wel bij dat hij nog op tijd hoort te staan.
groeten berrie
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 heeft het opgegeven
Gaat niet lukken, de wegrijblokkering zit niet alleen in het zwarte kastje achter de tellerunit en ook niet alleen in de sleutel, maar dus ook in de motorsoftware. 1+1+1 = 3Berrie en Rene schreef:Kun je anders eens met iemand die ook een 102pk heeft de motor computer uitwisselen?. Ik vermoed nog steeds dat het hier iets mee te maken heeft.
René
Heb je nu de passende sleutel en je het zwarte kastje maar een andere motorcomputer, dan werkt het dus niet: 1+1+0 = 2
Kun je mijn redenatie een beetje volgen?
De computer zal hem niet vrijgeven dan en de wegrijblokkering zal in werking treden...Misschien draait hij één seconde...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 heeft het opgegeven
Hoi Peter, ik heb een 102 pk, en heb ooit een andere computer er ingeplaatst , maar geen enkel probleem met de blokkering.... mvg Ton.
Re: T4 heeft het opgegeven
De wegrijblokkering kan uitgeschakeld worden bij de dealer.Rotor schreef:Hoi Peter, ik heb een 102 pk, en heb ooit een andere computer er ingeplaatst , maar geen enkel probleem met de blokkering.... mvg Ton.
Als het een nieuwe computer was dan moet je de wegrijblokkering nog activeren, doe je dat niet dan is de computer te gebruiken in elke 102pk.
Een gebruikte computer gaat dus niet lukken zonder tussenkomst van de dealer.
RON
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: T4 heeft het opgegeven
Multivan Generation schreef:Gaat niet lukken, de wegrijblokkering zit niet alleen in het zwarte kastje achter de tellerunit en ook niet alleen in de sleutel, maar dus ook in de motorsoftware. 1+1+1 = 3Berrie en Rene schreef:Kun je anders eens met iemand die ook een 102pk heeft de motor computer uitwisselen?. Ik vermoed nog steeds dat het hier iets mee te maken heeft.
René
Heb je nu de passende sleutel en je het zwarte kastje maar een andere motorcomputer, dan werkt het dus niet: 1+1+0 = 2
Kun je mijn redenatie een beetje volgen?
De computer zal hem niet vrijgeven dan en de wegrijblokkering zal in werking treden...Misschien draait hij één seconde...
Weten we allebei, ik heb ook al eerder geschreven een vrijgeschakelde computer ivm de wegrijblokkering.
We weten er alles van door de ombouw van onze eigen bussen.
Het is overigens 3 seconden.
Rene heeft ook aangegeven eerst te kijken of alles op merkteken staat alvorens verder te gaan.
Indien hij op tijd staat is het hoogst waarschijnlijk een timeout tussen motorcomputer en leesspoel kontaktslot.
Er zijn meerder chiptuners geweest die timingproblemen hebben gehad hiermee, binnen een bepaald aantal ms moet er een juiste retourwaarde gegeven worden aan de motorcomputer, zoniet gaat hij in de start onderbreking.
Berrie
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: T4 heeft het opgegeven
Wat ik wil bereiken (ook al is het een computer met startblokkering) is of ie wel of niet loopt, als ie 1 of twee secondes loopt dan kun je ook wat zeggen over de computer. Gewoon dingen op een eenvoudige manier, zonder te demonteren of kosten te maken.
René
René