Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 heeft het opgegeven

vragen over de T4
Plaats reactie
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Vanmiddag heeft mijn T4 er de brui aan gegeven net na een file op de ring van Antwerpen.
Ik reed op het linkervak en plots niets meer :alarm
Het was geen simpele opgave om veilig op de pechstrook te geraken :muur

Ik heb helemaal geen waarschuwing gekregen of niets abnormaals gehoord, geen krak ofzo van riem die breekt, niets.
De starter gaat normaal rond geen lichtjes hier of daar die branden, maar hij slaat niet meer aan.

We hebben de auto naar huis gesleept en ondertussen heb ik hier en daar wat spullen gechekt.

1e Relais 109 verwisselt met een andere, niets
2e Reservesleutel geprobeerd, noppes
3e De kappen van de riemen verwijderd, niks abnormaal
4e Een leidng aan een verstuiver losgehad en dan gestart, er komt een beetje diesel uit de leiding
5e De afsluiter van de pomp even 12V opgezet en gestart, geen effect
6e Ik weet het nimeer :muur

De auto is van 2002, een 2,5 TDI 102pk met 128000km.
De auto is wel enkele weken geleden gechipt bij Tunex, maar of dat er iets met te maken heeft geloof ik niet.
Wel heb ik gemerkt dat de computer wat los zat.

Als er iemand nog tips heeft hoor ik het graag, voordat ik het kl*teding naar de d(st)ealer breng.
RON
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door kroonhome »

Beste Dukerider,

Heel erg vervelend :alarm , vooral omdat je niet weet wat er aan de hand is. Als een diesel er ineens mee ophoud kunnen er volgens mij twee dingen aan de hand zijn:
1.) geen compressie voor zelfontbranding
2.) geen brandbaar mengsel in de cilinders
In het eerste geval is waarschijnlijk de distributieriem gebroken of doorgeslagen (tanden van riem afgescheurd).
In het tweede geval geen diesel in de tank, niet waarschijnlijk, gaat eerst sputteren voordat de motor stopt. Of de dieselpomp doet niets meer, is waarschijnlijker. Het inspuiten van de brandstof gebeurt niet op het goede moment, ook een mogelijke oorzaak.
Dit is mijn reactie, andere personen op dit forum kunnen je misschien gerichter helpen. In ieder geval veel sterkte :T44EVER

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Ik ben geneigd te denken dat de injectiepomp overleden is.
Er komt wel degelijk een beetje diesel uit de leiding aan de injector, als je deze loszet, maar niet veel.
Er zit blijkbaar geen druk op.
Aan de terugloop na de pomp kwam eigenlijk al niets meer uit bij het starten.
Ik weet verder niet of er wel degelijk iets uitkomt als je enkel maar start in plaats van bij een draaiende motor.
Ik zou denken van wel, maar ja.
Het kan ook zijn dat de computer geen signaal geeft aan de pomp, maar dan zou er eigenlijk helemaal niets uit de leiding lopen.
RON
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Rico »

Ik ben geneigd te denken dat je contactslot is overleden. Of iets wat daarmee te maken heeft. Daardoor denkt de compu dat de auto uit staat, dus komt er nauwelijks dieselolie uit de inspuitleiding. Een meer mechanische oorzaak kan ik me amper voorstellen. Het gebeurde van het ene op het andere moment, dus je zou toch op z'n minst veel geluid verwachten als distributieriem of inspuitpomp de geest geven.
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Als het contactslot er de brui aan geeft dan gaat hij toch "van het contact af" dan niet ??
Alles bleef gewoon verder werken , radio,verwarming enz.
RON
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door René »

Uitlezen met vagcom kan al duidelijkheid geven waar het probleem mogelijk zou kunnen zitten.

Compressie lijkt mij in deze niet het probleem. zeker niet als de motor gelopen heeft. Je hebt dan meer een probleem met de koude start dat ie niet aan wil slaan.

Is de riem van de barndstofpomp er niet af, dan krijg je ook een minimale hoeveel heid aan diesel tot de buitenluchtdruk is bereikt. Hij zal hier dus ook niet aanslaan.
Heb je geen losse zekeringen gevonden?? (spreek uit ervaring, dan doet ie het ook niet) of misschien toch iets fout gegaan met het chippen, kun je dat nog laten checken met andere computer??

René
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Berrie en Rene schreef:Uitlezen met vagcom kan al duidelijkheid geven waar het probleem mogelijk zou kunnen zitten.

Compressie lijkt mij in deze niet het probleem. zeker niet als de motor gelopen heeft. Je hebt dan meer een probleem met de koude start dat ie niet aan wil slaan.

Is de riem van de barndstofpomp er niet af, dan krijg je ook een minimale hoeveel heid aan diesel tot de buitenluchtdruk is bereikt. Hij zal hier dus ook niet aanslaan.
Heb je geen losse zekeringen gevonden?? (spreek uit ervaring, dan doet ie het ook niet) of misschien toch iets fout gegaan met het chippen, kun je dat nog laten checken met andere computer??

René
De riemen heb ik nagezien en die zijn allemaal perfect.
Losse zekeringen heb ik niet gevonden, ik ga zaterdag de auto is een beetje omhoog zetten en de beschermingsplaat onder er onderuit halen.
Misschien zie ik dan iets bij de pomp onderaan, stekkers en dergelijke.
Een probleem met het chippen vindt ik zelf nogal raar omdat hij het al enkele duizenden kilometers perfect gedaan heeft.
Geloof me, ik heb hem in het begin uitvoerig getest :lach
RON
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door René »

Die riem van de brandstofpomp zit aan de bak kant, weet niet of je dat wist, maar je zal niet de enigste zijn die dat (nog) niet wist.
Het chippen, is dat middels solderen of OBD2 gedaan?

René
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Berrie en Rene schreef:Die riem van de brandstofpomp zit aan de bak kant, weet niet of je dat wist, maar je zal niet de enigste zijn die dat (nog) niet wist.
Het chippen, is dat middels solderen of OBD2 gedaan?

René
Ja, ik heb beide riemen gecontroleerd.
Het chippen zou via OBD zijn zeiden ze mij, maar de computer is wel uit de auto geweest en zo aan een andere computer gehangen.
Ik heb het wel niet met eigen ogen gezien want het geburde in een andere ruimte.
RON
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door René »

Is er niemand in de buurt met vagcom, denk dat dat de snelste oplossing zou kunnen zijn. Dan kun je dingen uitsluiten zonder nog maar iets te slopen.

René
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Berrie en Rene schreef:Is er niemand in de buurt met vagcom, denk dat dat de snelste oplossing zou kunnen zijn. Dan kun je dingen uitsluiten zonder nog maar iets te slopen.

René
Ik heb daarnet een aanbod gekregen van iemand die dit weekend langskomt met een VAGCOM :jumpklap
Even afwachten wat daar uit de bus komt.
RON
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

UPDATE
Peter is langs geweest met zijn laptop.
Eerst uitgelezen en er doken wel een aantal fouten op, tussen de computer en de pomp, en tussen het dashboard en de comp.
Dan heeft hij de fouten gewist en terug uitgelezen, wat denk je ??
Géén fout meer te bespeuren en toch niet willen starten !!

Het is dus waarschijnlijk toch een mechanisch probleem zoals de pomp die overleden is.

Straks of morgen verder zoeken, voorlopig hangt de acculader eraan omdat na al dat proberen en meten de accu bijna plat is.
Als de accu opgeladen is probeer ik de afsluiter nog eens te meten en kijk ik nog eens of er nu brandstof door de pomp gaat of niet.

Peter alvast nogmaals bedankt voor de moeite :toppie
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

Even een adviesje....

let op met veel starten, ik heb een aantal maanden terug startproblemen gehad... moest vaak langer doorstarten om de motor aan de praat te krijgen.

Je startmotor is hier niet echt van gecharmeerd en wordt te heet, daardoor is bij mij het volgende probleem ontstaan:

1) af en toe hoor je de starmotor nog even najoelen omdat de bendix niet goed uit de starterkrans gaat als de motor aanslaat

2) af en toe na langer staan trekt de startmotor zo veel stroom dat de spanning van de accu volledig instort en mijn tellerunit gereset wordt (tijd en dagteller op 00000)

misschien dat ik dit met schoonmaken en opnieuw smeren van de startmotor kan verhelepen, anders kost het een nieuwe.,. dus wel iets om op te letten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Ja, daar houd ik zeker rekening mee.
IK blijf ook niet lang doorstarten, maar je moet telkens toch even proberen.
Na véél proberen geraakt de batterij natuurlijk leeg.
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

is ook prima zo! :toppie maar liever overbodige waarschuwing dan volgende maand lezen dat je motor weer loopt maar nu de startmotor moeilijk doet :toppie :bonk :jumpklap
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie