Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Instapbak loshalen hoe ????

vragen over de T5
Plaats reactie
v-man
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:42

Instapbak loshalen hoe ????

Bericht door v-man »

Wie weet hoe je de instapbak loshaalt bij de voorportieren,
zag wat roestvorming onder de deurrubbers, heeft iemand hier
tevens een oplossing voor ?

Groeten,

Rob
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Instapbak loshalen hoe ????

Bericht door Babson »

Hallo Rob,

Hoe oud is jouw T5?
De roest onder de deurrubbers komt zeer waarschijnlijk van de metalen strips in de rubber.
Dit probleem heb ik, net als vele andere T5 eigenaren, ook gehad. Mijn T5 was toen 1,5 jaar oud.
De metalen strips in de deurrubbers van bepaalde bouwjaren waren van belabberde kwaliteit en gingen vrij snel roesten. Dit geeft snel de indruk dat de richels van de instapbak aan het roesten zijn. De deurrubbers van mijn T5 zijn onder garatie vervangen.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
v-man
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:42

Re: Instapbak loshalen hoe ????

Bericht door v-man »

Hallo Babson,

Dus roestvorming zit waarschijnlijk alleen in stalen rand van
deurrubbers, niet carroserie van auto.
Mijn T5 is van 11-'04, dus buiten garantie.
Rubbers zijn inderdaad aan beide kanten slecht.

m.vr.gr.

Rob
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Instapbak loshalen hoe ????

Bericht door Babson »

Hallo Rob,

Dit is idd. het geval.
Mijn T5 is van 06 2004 en ik had het het probleem na 1,5 jaar waargenomen.
Mijn eigen dealer wilde mij eerst afscheppen met de opmerking "dit valt onder normale slijtage"!
Ben toen naar een andere dealer gegaan. Deze had de rubbers los gemaakt om aan te tonen dat het roest afkomstig is van de strips en om mij gerust te stellen dat mijn T5 niets mankeerde.
Men heeft toen paar foto's gemaakt en verteld dat ik niet de 1e ben met dit probleem. Ze gingen alle probleem gevallen inventariseren om dit als garantie claim in te dienen. "U hoort nog van ons".
Na 6 maanden kreeg ik telefoontje om een afspraak te maken voor een kosteloze vervanging van de beide deurrubbers.

Jouw T5 is welliswaar al buiten de garantie, maar de deurrubbers horen langer te gaan dan 3 jaar!
Een coulance regeling is op zijn minst wat men kan aanbieden.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Mixed Emotions
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:17

Re: Instapbak loshalen hoe ????

Bericht door Mixed Emotions »

Hallo mannen,

Ik ben wel eens benieuwd, waar die roest vorming zich bevindt.
Ik kan aan mijn bus uit januari 2004 niets vinden, maar misschien kijk ik niet goed?
Is dat makkelijk te zien vanaf de buiten zijde, is het onderaan?
groeten
Cirilo,Arietta en Tycho

Afbeelding
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Instapbak loshalen hoe ????

Bericht door Babson »

Als er sprake is van roest kun je dit vrij snel vasstellen door bij de instapbak de kraag van de rubber iets optillen en naar je toe te trekken.
Achter de kraag kan zicht in de loop der tijd veel zand/modder ophopen. Stofzuiger erbij en je kijkt tegen de onderkant van de rubber, waaronder een metalen strip zit. De strip zie niet, maar als deze verroest is zie je de rubber oranje/rood kleuren.

De oorzaak van dit probleem heeft te maken met 2 dingen.
1. de kwaliteit van de rubber en de metalen strip.
2. contructie van de rubber. Op de plek van de instap kom je steeds met de schoenen tegen de rubber. Zand en vocht komen tussen de kraag van de rubber. Na verloop van de tijd (bij T5 is dit al na enkele maanden) gaat de rubber scheuren en komt vocht bij de metalen strip (pisbakken kwaliteit).

De nieuwe, gemodificeerde rubbers, zijn van een betere kwaliteit maar het is belangrijk om regelmatig alle zand, die zich achter de kraag verzammelt, regelmatig met de stofzuiger weg te halen.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Plaats reactie