Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
plaatsen achteraam in de cabine
plaatsen achteraam in de cabine
Hallo,
Ik heb sinds kort een t4 uit 92 weten te bemachtigen, maar bij de koop
zat het raam tussen de laadruimte en dubbelcabine er niet in.
Ik kreeg wel het raam en het rubber erbij en de eigenaar vertelde me
dat hij er wel in kon. Nou dit is dus nog verd#mde moeilijk want het lukt niet.
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien een tip/
groeten, dennis
Ik heb sinds kort een t4 uit 92 weten te bemachtigen, maar bij de koop
zat het raam tussen de laadruimte en dubbelcabine er niet in.
Ik kreeg wel het raam en het rubber erbij en de eigenaar vertelde me
dat hij er wel in kon. Nou dit is dus nog verd#mde moeilijk want het lukt niet.
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien een tip/
groeten, dennis
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: plaatsen achteraam in de cabine
jawel het plaatsen van het zgn. raam in het dubbele cabine schot, zeker als het van dat dunne plastic is , is gewoon een rotklus!
ik laat dit altijd door door of; autoschadehersteller , of autoruitenbedrijf.
kost me gemiddeld 30 / 40 euro maar scheelt uren klooien en ergenis omdat wij er totaal geen erv. in hebben en hun wel.
een beter advies kan ik helaas niet geven.
ik laat dit altijd door door of; autoschadehersteller , of autoruitenbedrijf.
kost me gemiddeld 30 / 40 euro maar scheelt uren klooien en ergenis omdat wij er totaal geen erv. in hebben en hun wel.
een beter advies kan ik helaas niet geven.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: plaatsen achteraam in de cabine
Ik heb ooit ook die ruit eruit gehad, kon hem er zelf niet inkrijgen. Ben naar de plaatselijke zelfstandige glasgarage gegaan en die heeft hem toen voor ik meen 15 euro erin gezet. Carglass vroeg toen 40 euro.
De boete bij aanhouding wegens het niet voldoen aan de inrichtingseisen grijs kenteken ligt veel hoger en kan wel oplopen tot 1000 euro.
De boete bij aanhouding wegens het niet voldoen aan de inrichtingseisen grijs kenteken ligt veel hoger en kan wel oplopen tot 1000 euro.

Groeten van Wim

Re: plaatsen achteraam in de cabine
Hallo Dennis,
Ik weet niet hoe je het geprobeerd hebt, maar de methode bij autoruiten die in een ouderwets rubber zitten is: Rubber om de ruit doen, touwtje (niet te dik, niet te dun, bijv. tentscheerlijn) rondom in het rubber leggen. 1 persoon houdt de ruit stevig tegen de sponning, andere persoon trekt vanaf de andere kant met het touwtje voorzichtig het rubber over de rand van de sponning. Als je het touw rondom losgetrokken hebt zit de ruit erin. Je moet het wel met het nodige beleid doen; als het touw te dun is heb je kans dat je het rubber kapottrekt.
Soms zit er in het rubber een pees (rubber strip). Die moet na montage van de ruit nog aangebracht moet worden, deze zorgt ervoor dat het rubber netjes en goed stevig zit en waterdicht afsluit. Hiervoor heb je een speciale peestrekker nodig, anders krijg je hem er met geen mogelijkheid in (weet ik uit eigen ervaring). In dat geval zul je toch even bij een carosseriebedrijf of autoruitspecialist langsmoeten.
Succes,
Dik
Ik weet niet hoe je het geprobeerd hebt, maar de methode bij autoruiten die in een ouderwets rubber zitten is: Rubber om de ruit doen, touwtje (niet te dik, niet te dun, bijv. tentscheerlijn) rondom in het rubber leggen. 1 persoon houdt de ruit stevig tegen de sponning, andere persoon trekt vanaf de andere kant met het touwtje voorzichtig het rubber over de rand van de sponning. Als je het touw rondom losgetrokken hebt zit de ruit erin. Je moet het wel met het nodige beleid doen; als het touw te dun is heb je kans dat je het rubber kapottrekt.
Soms zit er in het rubber een pees (rubber strip). Die moet na montage van de ruit nog aangebracht moet worden, deze zorgt ervoor dat het rubber netjes en goed stevig zit en waterdicht afsluit. Hiervoor heb je een speciale peestrekker nodig, anders krijg je hem er met geen mogelijkheid in (weet ik uit eigen ervaring). In dat geval zul je toch even bij een carosseriebedrijf of autoruitspecialist langsmoeten.
Succes,
Dik
Re: plaatsen achteraam in de cabine
Ik heb 'm er een keer uitgehaald i.v.m een kapot slot v.d. achterkant.
Ben daarna bij carglass Haarlem binnen gereden en die hadden het raam er in 10 minuten inzitten,mijn koffie was nog heet!Kosten? "Meneer loop even langs de fooienpot"!!
Daarvóór ook even bij de dealer geweest,zet 'm maar neer.Vanavond klaar en reken maar op 250 á 300 euro!!!
grtz.Harry
Ben daarna bij carglass Haarlem binnen gereden en die hadden het raam er in 10 minuten inzitten,mijn koffie was nog heet!Kosten? "Meneer loop even langs de fooienpot"!!
Daarvóór ook even bij de dealer geweest,zet 'm maar neer.Vanavond klaar en reken maar op 250 á 300 euro!!!

grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: plaatsen achteraam in de cabine
Het is voor een vakman inderdaad zo gepiept, als ze er veel geld voor vragen loont het zeker om nog even elders te informeren.
Dik
Dik
Re: plaatsen achteraam in de cabine
Dat is een gouwe tip!
Die tip icm mijn rechterhandjes moet gaan lukken.
Nu ik zo lees klinkt het eigenlijk te simpel voor woorden,hoe ben
je ooit op die idee gekomen?
Bedankt alvast
Die tip icm mijn rechterhandjes moet gaan lukken.
Nu ik zo lees klinkt het eigenlijk te simpel voor woorden,hoe ben
je ooit op die idee gekomen?
Bedankt alvast
Dik schreef:Hallo Dennis,
Ik weet niet hoe je het geprobeerd hebt, maar de methode bij autoruiten die in een ouderwets rubber zitten is: Rubber om de ruit doen, touwtje (niet te dik, niet te dun, bijv. tentscheerlijn) rondom in het rubber leggen. 1 persoon houdt de ruit stevig tegen de sponning, andere persoon trekt vanaf de andere kant met het touwtje voorzichtig het rubber over de rand van de sponning. Als je het touw rondom losgetrokken hebt zit de ruit erin. Je moet het wel met het nodige beleid doen; als het touw te dun is heb je kans dat je het rubber kapottrekt.
Soms zit er in het rubber een pees (rubber strip). Die moet na montage van de ruit nog aangebracht moet worden, deze zorgt ervoor dat het rubber netjes en goed stevig zit en waterdicht afsluit. Hiervoor heb je een speciale peestrekker nodig, anders krijg je hem er met geen mogelijkheid in (weet ik uit eigen ervaring). In dat geval zul je toch even bij een carosseriebedrijf of autoruitspecialist langsmoeten.
Succes,
Dik
Re: plaatsen achteraam in de cabine
ruitje in rubber stelt idd niks voor. Dat is in een paar minuten gebeurd met een touwtje door het rubber en dan erin trekken.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Re: plaatsen achteraam in de cabine
Als je het met een touwtje doet moet je aan de onderzijde dubbel doen dus dat je de uiteinde aan de onderzijde elkaar overlapen .
Weet niet welke omgeving je woont anders kan ik wel helpen ,
Het beste werkt trouwens soepele electriciteits kabel (glijdt er makkelijk langs)
Groeten paul
Weet niet welke omgeving je woont anders kan ik wel helpen ,
Het beste werkt trouwens soepele electriciteits kabel (glijdt er makkelijk langs)
Groeten paul
kijk ook eens op mijn site http://www.vaira.nl
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: plaatsen achteraam in de cabine
Kan anders ook wel helpen, maar zie geen woonplaats.
René
René
Re: plaatsen achteraam in de cabine
@Dennis, ik stam nog uit de tijd dat alle autoruiten nog in rubber zaten en soms heeft dat z'n voordelen... Ik heb vroeger een blauwe maandag bij een garage gewerkt, daar moest geregeld een ruit vervangen worden en zo heb ik het kunstje afgekeken. Maar zoals je uit de andere reacties hebt kunnen lezen zijn er op dit forum genoeg mensen die weten hoe je zo'n ruit monteert.dennizzz schreef:Dat is een gouwe tip!
Die tip icm mijn rechterhandjes moet gaan lukken.
Nu ik zo lees klinkt het eigenlijk te simpel voor woorden,hoe ben
je ooit op die idee gekomen?
Bedankt alvast
Dik
Re: plaatsen achteraam in de cabine
nou het raam zit erin,maar niet via het touwtje.
Het rubber wat ik er bij kreeg was echt veels te dik (2cm)en totaal niet soepel.
Dat touwtje hield de boel niet bij zijn plaats dus ik heb het anders opgelost.
Ik heb het raamgat iets groter gemaakt met een decoupeerzaag en toen had ik genoeg speling om het raam
er in te doen met een schroevendraaier.Hij zit nog best strak en ik kit hem nog eventjes extra vast.
Misschien geen proffessionele oplossing maar het was geen doen anders en het zit nu perfect!
Het rubber wat ik er bij kreeg was echt veels te dik (2cm)en totaal niet soepel.
Dat touwtje hield de boel niet bij zijn plaats dus ik heb het anders opgelost.
Ik heb het raamgat iets groter gemaakt met een decoupeerzaag en toen had ik genoeg speling om het raam
er in te doen met een schroevendraaier.Hij zit nog best strak en ik kit hem nog eventjes extra vast.
Misschien geen proffessionele oplossing maar het was geen doen anders en het zit nu perfect!
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Re: plaatsen achteraam in de cabine
Sorry dat ik het topic te laat heb gelezen.
Maar inderdaad het had moeten gaan met twee echte rechterhanden en touwtjes.
Als het rubber hard aanvoelt, even een paar dagen ingesmeerd met vaseline of glycerine in een gesloten plastic tas bewaren en zo nu en dan bewegen. Voor montage het rubber afspoelen met warm water en een beetje afwasmiddel en laten drogen.
Om het raam goed te kunnen fixeren, dus dat hij echt in het midden zit, kan je beter twee touwtjes gebruiken. Eentje die boven begint en eindigt en eentje die onder begint en eindigt. Minder ervarenen zullen namelijk niet de hele tijd haaks op het rubber aan het touwtje trekken en dan gaat het touw glijden en kom je uiteindelijk wel eens te kort, gelukkig heb je dan je tweede touwtje nog. Doordat je symetrisch werkt van zowel van het midden naar buiten, links en rechts en onder en boven, heb je minder kans dat als het raam nog niet goed klem zit, deze gaat verschuiven en kantelen.

Hier zie je het resultaat van ramen inzetten met een touwtje, die hangen links over de deur, de rubbers zijn van 1964 en niet gescheurd, dus het gaat ondanks de ouderdom en achteraf geen gekit om het waterdicht te krijgen. Want waar het verstand ophoudt begint kitten.........
Maar inderdaad het had moeten gaan met twee echte rechterhanden en touwtjes.
Als het rubber hard aanvoelt, even een paar dagen ingesmeerd met vaseline of glycerine in een gesloten plastic tas bewaren en zo nu en dan bewegen. Voor montage het rubber afspoelen met warm water en een beetje afwasmiddel en laten drogen.
Om het raam goed te kunnen fixeren, dus dat hij echt in het midden zit, kan je beter twee touwtjes gebruiken. Eentje die boven begint en eindigt en eentje die onder begint en eindigt. Minder ervarenen zullen namelijk niet de hele tijd haaks op het rubber aan het touwtje trekken en dan gaat het touw glijden en kom je uiteindelijk wel eens te kort, gelukkig heb je dan je tweede touwtje nog. Doordat je symetrisch werkt van zowel van het midden naar buiten, links en rechts en onder en boven, heb je minder kans dat als het raam nog niet goed klem zit, deze gaat verschuiven en kantelen.
Hier zie je het resultaat van ramen inzetten met een touwtje, die hangen links over de deur, de rubbers zijn van 1964 en niet gescheurd, dus het gaat ondanks de ouderdom en achteraf geen gekit om het waterdicht te krijgen. Want waar het verstand ophoudt begint kitten.........
Groeten
Dennis 449
Team West

sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West

Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Re: plaatsen achteraam in de cabine
Leuk,zo'n modelbouwclub.....




Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Re: plaatsen achteraam in de cabine
Ja die zijn nog uit jouw tijd.......... 1964 toen was je al 14!!!
Groeten
Dennis 449
Team West

sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West

Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think