Mijn servo pompje is aan vervanging toe vrees ik.
Tijdens wisselen van V-riempje ging 1 v/d 3 boutjes zeer moeilijk los en zo is de schroefdraad ermee uitgekomen...
Had de avond voordien de boutjes al een ingespoten met kruipolie, heeft dus maar voor 2/3de geholpen.
Met M10 nieuwe draad getrokken, allemaal zeer netjes verlopen, alleen tijdens vastzetten bleef deze ook dol draaien.
En heb zeker niets overgetrokken, in verleden al enkele malen miserie gehad hierdoor en was dus zeker heel voorzichtig bezig (niet genoeg dus)
Dat wordt dus een nieuwe pomp denk ik, tenzij iemand nog een nuttige tip heeft?
Kan je zomaar de olie aflaten/opvangen -> nieuwe pomp monteren -> olie opgieten??
Wat met ontluchten enz?
echt wel vrijdag 13e vandaag
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Servo pompje vervangen
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Servo pompje vervangen
Ik neem aan dat je pomp inwendig niet kapot is maar dat vervangen lauter nodig is vanwege dolgedraaide schroefdraad (al eens helicoil reparatie geprobeerd??)
Als je pomp inwendig niet kapotgelopen is zal de vervuiling in het systeem wel meevallen.
-zorg dat de omgeving van de pomp (slangen en leidingen) GOED schoon zijn zodat daar geen vuil van af komt en in het systeem kan komen.
- Laat de olie af (dikke slang losmaken en olie in bak laten lopen)
- draai alle leidingen los en verwijder de oude pomp
- monteer alle leidingen op de nieuwe pomp.
-monteer de pomp incl poelie en v-snaar(en span deze juist)
- Vul het reservoir met olie (let wel op dat je de juiste neemt (zelfde dan er in zat) omdat de verschillende soorten die gebruikt zijn in de T4 zich onderling niet laten uitwisselen en mengen
-start de motor en vul het reservoir bij
-met lopende motor enkele malen de volledige stuur uitslag maken (volledig naar links, naar rechts, naar links enz)
-Vloeistofniveau in tankje in de gaten en op peil houden!!
Als er geen schuimvorming meer optreedt is het systeem ontlucht.
Als deze proceduren niet werkt voor een T4 is er vast wel iemand die dit corrigeerd
Als je pomp inwendig niet kapotgelopen is zal de vervuiling in het systeem wel meevallen.
-zorg dat de omgeving van de pomp (slangen en leidingen) GOED schoon zijn zodat daar geen vuil van af komt en in het systeem kan komen.
- Laat de olie af (dikke slang losmaken en olie in bak laten lopen)
- draai alle leidingen los en verwijder de oude pomp
- monteer alle leidingen op de nieuwe pomp.
-monteer de pomp incl poelie en v-snaar(en span deze juist)
- Vul het reservoir met olie (let wel op dat je de juiste neemt (zelfde dan er in zat) omdat de verschillende soorten die gebruikt zijn in de T4 zich onderling niet laten uitwisselen en mengen
-start de motor en vul het reservoir bij
-met lopende motor enkele malen de volledige stuur uitslag maken (volledig naar links, naar rechts, naar links enz)
-Vloeistofniveau in tankje in de gaten en op peil houden!!
Als er geen schuimvorming meer optreedt is het systeem ontlucht.
Als deze proceduren niet werkt voor een T4 is er vast wel iemand die dit corrigeerd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Servo pompje vervangen
Bendankt voor de reactie Roger,
pomp is inwendig inderdaad nog ok.
Heb nu door waarom de nieuwe bout niet vastkwam, het gat is nl gebarsten naar de zijkant. moeilijk te zien zonder brug.
Dus net als het vast komt te zitten druk je het gat open...
En had net een setje M10 helicoils gekocht van 60€
Omdat ik het setje toch had liggen dan maar bij wijze van oefening een insert erin gedraaid.
Ging goed, komt mooi vast, en kan zelfs rijden. Maar hou het wel bij korte afstanden tot ik een nieuw pompje heb.
VW prijs is zo'n 315€ excl. (21%)
Autovak prijs = 210€ excl. (21%)
...
is nu zondag, dus morgen nog een paar bellen.
pomp is inwendig inderdaad nog ok.
Heb nu door waarom de nieuwe bout niet vastkwam, het gat is nl gebarsten naar de zijkant. moeilijk te zien zonder brug.
Dus net als het vast komt te zitten druk je het gat open...
En had net een setje M10 helicoils gekocht van 60€
Omdat ik het setje toch had liggen dan maar bij wijze van oefening een insert erin gedraaid.
Ging goed, komt mooi vast, en kan zelfs rijden. Maar hou het wel bij korte afstanden tot ik een nieuw pompje heb.
VW prijs is zo'n 315€ excl. (21%)
Autovak prijs = 210€ excl. (21%)
...
is nu zondag, dus morgen nog een paar bellen.