Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trillinkje

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Trillinkje

Bericht door laurens »

Mijn T4 (Westfalia 102 pk Tdi van 1996) trilt sinds enige tijd als ik tussen de 80 en 90 in zijn vijf rij. Het is een vrij lichte trilling. Als je met dezelfde snelheid of met hetzelfde toerental in een andere versnelling rijdt treedt de trilling niet op.
Mijn garage heeft diverse dingen vervangen: er zat wat speling op de binnenste stuurkogels dus die zijn vervangen, ze hebben de wielen voor en achter verwisseld, leverde niets op dus ze weer teruggeplaatst, de wielen gebalanceerd, de bus uitgelijnd maar geen resultaat. Tevens zijn nog de spoorstokken links en rechts ( wat zijn dat?) vervangen. Helaas blijft de trilling.
Wie heeft er een idee.
Overigens loopt de bus weer prima want hij heeft tevens een beurt gehad, de distributieriem/spanrollen/waterpomp enz zijn vervangen en nog een paar kleine dingetjes.
Wel een paar keer minder uit eten in de komende vakantie wat het hele geintje met elkaar was toch net over de duizend euro
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Trillinkje

Bericht door Roger B. (11)61 »

de trilling treedt dus op bij een bepaalde belasting op een bepaald toerental....(daarom bij snelheid en toerental in andere versnellingen niet voelbaar)....OF bij bepaald toerental in de 5e versnelling....

Doet ie het alleen constant belast (dus contante snelheid) of ook als je iets gas bij geeft of loslaat?

het kan dus in de versnellingsbak zitten (5e versnelling) of belasting/toerental afhankelijk in je motor.

Bij mij is de motorsteun onderaan bij de bak (tussen bak en motor naar achteren toe aan het chassis/subframe) slecht en ik heb ook last van trillingen die daar zeker beter voelbaar door zijn (kost dikke tachtig euro bij de stealer.)

op zich moet de trilling natuurlijk ergens vandaan komen, maar ja, vindt dat maar eens zonder er duizenden euro's in te pompen aan probeer-dit-eens-onderdelen...........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: Trillinkje

Bericht door laurens »

Roger

Het is alleen bij constant belast dus niet gedurende het optrekken van 80 naar 90 maar alleen als je daartussen een constante snelheid aanhoudt.
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Trillinkje

Bericht door Roger B. (11)61 »

misschien de onderste motorsteun? of je koppeling/vliegwiel?

ik zou het topic "schuddehhhhhhhh" van Robinh eens goed in de gaten houden, zijn probleem klinkt erg hetzelfde als het jouwe....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: Trillinkje

Bericht door laurens »

misschien de onderste motorsteun? of je koppeling/vliegwiel?

ik zou het topic "schuddehhhhhhhh" van Robinh eens goed in de gaten houden, zijn probleem klinkt erg hetzelfde als het jouwe....
Bij mij het geen schudden maar een trilling in het stuur. als ik het stuur loslaar voel ik het niet bv bij mijn voet op de vloer. maar ik zal ze eens naar die steunen laten kijken
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Trillinkje

Bericht door Roger B. (11)61 »

DAT had je niet vermeld..... dat de trilling alleen in het stuur voelbaar is.....

motorsteunen en dergelijke voel je in de hele auto, en misschien ook in de stuurkolom.....

denk dat je toch moet gaan zoeken in de stuurinrichting/wielophanging (schokdempers al eens vernieuwd? VW dempers hebben maar een kort leven (60-100k)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie