Type T5 174 pk 97.000 km april 2004 - priveauto gebruikt voor relatief korte afstanden
Melding op dashboard in rood licht: Stop onmiddelijk, niet verder rijden i.c.m.oliedruksignaal. Auto direct stopgezet op vluchtstrook en motor uit. Oliepeil gecontroleerd, was goed evenals de temperatuur. ANWB kon geen lekkage vinden en verwachtte storing electronica. Auto naar garage gesleept.
Altijd in onderhoud bij dealer geweest.
Conclusie 1 garage: Lekkage oliepomp dus vervangen pomp.
conclusie 2 garage: Na controle toch geen lekkage pomp, waarschijnlijk elekronica of dashboard storing.
conclusie 3 garage: Na test lijkt probleem verholpen maar bij doublecheck zelfde foutmelding als genoemd op dashboard
eindconclusie garage: gehele onderbak motor vernieuwen vanwege schraapsel. (€ 4200,- ex. )
Vinden dit een vreemd verhaal, garage heeft ook geen verklaring voor gruis. Graag horen we iets van een kenner. Alvast bedankt
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?
Re: VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?
Vreemd geval.
Wie is Loek65?
Nooit van gehoord,en als je hier komt en leest,dan weet je dat namen en nummers gerelateerd zijn
aan de fotogalerij.
Maar afin.
Heb je het gruis gezien?
Vermoeden ze het alleen?
Gruis door hun of slijtage veroorzaakt?
Vraag een second opinion bij een motor revisie bedrijf oid.
Succes.

Wie is Loek65?
Nooit van gehoord,en als je hier komt en leest,dan weet je dat namen en nummers gerelateerd zijn
aan de fotogalerij.



Maar afin.
Heb je het gruis gezien?
Vermoeden ze het alleen?
Gruis door hun of slijtage veroorzaakt?
Vraag een second opinion bij een motor revisie bedrijf oid.
Succes.

Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Re: VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?
Heb dit op het werk al 2x mee gemaakt dat het oliedruklampje aan is gegaan
Bij 1 auto was het speling op de oliepomp, dit was minimaal maar hierdoor verloor die oliedruk en met nieuwe pomp was dit opgelost.
Bij andere auto was het ook slijpsel in de olie, de krukaslagers waren er uitgelopen. De boosdoener was te lang door gereden met een kapotte waterpomp. Deze auto was 3 1/2 jaar oud en voor coulance een compleet nieuwe motor aangevraagd, dit omdat het probleem met de waterpomp bekend is (waterpomp zit tot meen ik 4 jaar 100% coulance op). Hierdoor de motor ook voor 100% betaald gekregen van Pon.
Dus ik weet niet of ze de waterpomp al gecontroleerd hebben of dat die al een keer vernieuwd is geweest.
Bij 1 auto was het speling op de oliepomp, dit was minimaal maar hierdoor verloor die oliedruk en met nieuwe pomp was dit opgelost.
Bij andere auto was het ook slijpsel in de olie, de krukaslagers waren er uitgelopen. De boosdoener was te lang door gereden met een kapotte waterpomp. Deze auto was 3 1/2 jaar oud en voor coulance een compleet nieuwe motor aangevraagd, dit omdat het probleem met de waterpomp bekend is (waterpomp zit tot meen ik 4 jaar 100% coulance op). Hierdoor de motor ook voor 100% betaald gekregen van Pon.
Dus ik weet niet of ze de waterpomp al gecontroleerd hebben of dat die al een keer vernieuwd is geweest.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?
Kan worden veroorzaakt door slijtage bij waterpomp.
Deze is bij onze bus bij 90000 preventief vervangen en was flink versleten en had een speling van bijna 1,5 mm op de as! Het vreemde was dat ik niets vandat gemerkt heb geen geluidjes of wat ook al niet meer vernomen.
De pomp draaid in de olie gevulde kant bij distriebutie tandwielen versnellingsbak kant!
Bij grote speling kan de pomp mechanisme aan gaan lopen met alle gevolgen van dien!!!!
Deze is bij onze bus bij 90000 preventief vervangen en was flink versleten en had een speling van bijna 1,5 mm op de as! Het vreemde was dat ik niets vandat gemerkt heb geen geluidjes of wat ook al niet meer vernomen.
De pomp draaid in de olie gevulde kant bij distriebutie tandwielen versnellingsbak kant!
Bij grote speling kan de pomp mechanisme aan gaan lopen met alle gevolgen van dien!!!!
Re: VW kenners help! Gruis in motor. Hoe komt dit?
ik heb hetzelfde gehad,een kapotte waterpomp met als gevolg verstopte oliepomp door gruis in het carter.
bij mij is de waterpomp en de oliepomp vervangen en is het het blok gespoeld.
alleen heb ik nu wel een hoog olie verbruik van 1 liter op 3000 km,wat kan hiervan de oorzaak zijn?turbo of motor versleten (2.5 130 pk met 135.000km en normaal gebruik prive bus)
verder loopt hij perfect ,geen rare geluiden of zo.
bij mij is de waterpomp en de oliepomp vervangen en is het het blok gespoeld.
alleen heb ik nu wel een hoog olie verbruik van 1 liter op 3000 km,wat kan hiervan de oorzaak zijn?turbo of motor versleten (2.5 130 pk met 135.000km en normaal gebruik prive bus)
verder loopt hij perfect ,geen rare geluiden of zo.
